Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle pctv stereo


Yomings

Rekommendera Poster

Vet ej om det är jag som är kräsen men hur bra kan bilden bli?

Kvaliten jag har just nu påminner om en bordsantenn till en 30 år gammal TV mitt ute i bushen, alltså, gryning, kornig och allmänt usel.

 

Snälla, säg att det går att få en bättre bild annars så verkar ju iden med tv-kort helt värdelös?!

 

Kör med vanlig antennkabel eftersom tv-uttaget är byggt för en antennsladd. Det lär ju knappast bli bättre om jag håller på o skarvar o har mig med s-vhs o composit kablar.....?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, bilden på en dator kan upplevas som sämre än på TVn av två enkla anledningar:

1: Du har en TFT skärm. Den är gjord för statiska bilder, för att visa detaljer. En CRT är gjord för rörliga bilder och är förlåtande för fel/brus i bilden

2: Upplösningen på skärmen är många gånger högre än TVns och sitter mycket närmre.

 

Men kanske bilden på datorn är sämre av en annan enkel anledning - den interna miljön i datorn är brusig. Det är där mottagningen sker och TV-kortet kan helt enkelt kräva en bättre signal än TVn för att prestera motsvarande bild.

 

Det kan även vara usel drivrutin för ditt TV-kort.

 

Testa med Dscaler och se hur bilden blir där.

Testa även med annan, bättre antennkabel.

Testa även att avjorda datorn och se om det blir bättre.

 

Jag har bra bild på min dator, med mitt TV-kort. Ivartfall så länge TV-fönstret upptar cirka 1/4 av skärmen som max. Sedan ser man alla fel och brister i bilden väldigt tydligt. Orsak? Det två förstnämnda anledningarna.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den nyaste drivisen för kortet men jag ska testa Dscaler.

Var får jag tag i Dscaler? Är det bara att installera o köra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dscaler.org

 

eller kanske

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=7420

4.1.12 ska fungera bra.

 

Och jag är ganska säker på att den ska stöda ditt kort. Kanske bäst att kolla i forumet iofs:

http://www.dscaler.org/phpBB/viewforum.php?f=1&sid=5a4c63aabc6f106c9603291155d314c1

 

Men Dscaler är annars bara att installera och köra. Mycket liten risk att den stör något annat på systemet. Risken finns, men väldigt sällsynt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Du har en TFT skärm. Den är gjord för statiska bilder, för att visa detaljer. En CRT är gjord för rörliga bilder och är förlåtande för fel/brus i bilden

Nja, kan inte påstå att du har direkt fel men med en någorlunda lämplig TFT (inte en av de första som kom) så skall det väl inte bli så mycket videobrus och "utsmetningar".

När jag bytte från ett Pinnacle pctv stereo till mitt DVB-T (Twinhan)kort så upplevde jag förbättringen i bildkvalitet som dramatisk på samma TFT skärm.

 

Men jag tycker att bilden med Pinnacle kortet var acceptabel men det klart det beror på vilka krav man har och hur mottagningsförhållandena är. Kan tro att ett TV-kort är mycket känsligare för svag signalstyrka och diverse störningar än vad en TV är.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TFT eller CRT till datorn är kanske inte en så stor skillnad på. Jämför man båda med en TV så vinner TVn alltid om källan inte är perfekt. Dvs om upplösningen är PAL eller mindre och om det förekommer lite störningar så syns dessa alltid bättre på en datorskärm. Oberoende av om det är en TFT eller CRT skärm.

 

Och ja - ett DVB kort ger garanterat bättre bild. Bara lite digitalt brus kvar.

 

Edit:

Ja, det ovan var alltså vad jag menade i första inlägget. CRT där syftade mer på en TV än en datorskärm.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-21 19:14:13 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, hoppas Dscaler stöder ditt TV-kort...

 

Vad är det för TV-chip på ditt TV-kort?

 

Första steget vid installation är att låta Dscaler försöka identifiera vilket TV-kort och chip som finns i datorn. Om den misslyckas får du ställa in det för hand. Enligt vissa post i forumet kan det finnas olika versioner av PCTV med olika chip(?) samt att det kan vara fel på konfigurations filen för just PCTV.

 

Men jag utgår från att du lyckats hitat ditt kort. Då återstår en kanalsökning. Enklast är det att mata in kanalerna för hand, det går snabbast, men DScaler kan söka.

 

Sedan ska det vara bild...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...