Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acceleration


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Varför säger man att enheten för acceleration är m/s^2 när man kan säga att accelerationen är något visst per sekund? Alltså, varför sekund i kvadrat?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Too good a guy to insult =)

 

EDIT: Hursomhelst, acc är förändring av hastighet per tidsenhet så betänk den enkla formeln för detta A=dV/dT där V=S/T, vilket ger den "skumma" kvadraten på tiden i nämnaren.

 

Inte så märkligt, eller hur =)

 

[inlägget ändrat 2005-09-21 01:14:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så märkligt, eller hur =)

 

Jo det är enormt märkligt för mig, jag förstår ingenting av det här. Läser matte D och där går allting hur bra som helst och i kemi och naturkunskap går det också jättebra. Men så fort jag började med fysik, och då endast fysik A, så går allting åt skogen fullkomligt. Trodde det skulle vara lätt med fysik om man har lätt för de andra ämnena jag nämnde men tydligen inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

o det är enormt märkligt för mig

Lite mekanik och differentialekvationskurser (du skulle väl plugga tekniskt nu va?) så kommer vissa saker falla på de platser man inte trodde fanns.

 

Ett tips är att ha ett väldigt öppet sinne mellan dessa två grenar och inte se det ena skiljt från det andra, såsom gjordes för mig på KTH. Med förståelsen för det ena kommer det andra att bli tydligare och tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant att man säkert lär sig mycket i.o.m. en sådan här fysikkurs. Problemet är bara att jag inte fattar vad jag läser. Tror jag har läst samma sida om acceleration om och om igen snart 5 gånger nu utan att fatta. Men man kan ju alltid hoppas att det bara är ikväll man är helt slö i skallen. Dessvärre tror jag inte det är så.

 

du skulle väl plugga tekniskt nu va?

 

Jao det stämmer, ska plugga teknisk bastermin snart.

[inlägget ändrat 2005-09-21 02:23:58 av Dahlgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Frågar du en äkta fysiker (räknar mig inte till dom, trots/tack vare examen från teknisk fysik) är kemi och biologi bara tillämpningar av all naturkunskaps moder, nämligen fysiken. :)

 

Hur som helst är kopplingen mellan fysik och matematik stark och mycket av den klassiska matematiken, som differentialekvationer, har "uppfunnits" för att hantera fysikproblem.

 

Acceleration beskriver hur en hastighet ändras med tiden. Standardenheten för hastighet är m/s och acceleration får alltså enheten m/s per sekund, dvs m/s/s = m/s^2.

 

Ett praktiskt exempel:

Jordens dragningkraft ger (ungefär) accelerationen 10 m/s/s. Detta innbär att efter 1 s har ett fritt fallande föremål fått hastigheten 10 m/s, efter 2 s är hastigheten 20 m/s osv.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en ekvation x(t) (där x är sträcka/position) kan denna deriveras med avseende på t för att få hastigheten. Det känner du säkert till.

Samma sak gäller för accelerationen. Den är derivatan av hastigheten eller dubbla derivatan av sträckan.

För varje gång du deriverar med avseende på t divideras den "nya" enheten med s (enheten för t). Man skulle kunna tänka sig en enhet som är m/s^3 också. Den skulle då beskriva accelerationen per sekund, eller hastigheten per s^2 osv.

 

Om du bara försöker är jag säker på att det släpper till slut.

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...