Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle 310i hittar inga kanaler


henrik_s_sthlm

Rekommendera Poster

henrik_s_sthlm

Jag har köpt och installerat Pinnacle 310i. När jag scannar hittar kortet inga kanaler alls, förutom internetradiokanalerna. Det verkar som kortet inte fungerar, för scanningen blir klar på bara 2-3 sekunder. Jag har provat att stänga av brandväggen, har flyttat kortet från en PCI-plats till en annan, installerat om hela mjukvaran flera gånger. Ingenting händer. Har försökt att scanna både ananloga och digitala kanaler. Samma dåliga resultat...

 

Kan någon ge ett råd hur jag ska gå vidare?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-20 22:24:28 av henrik_s_sthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antennkabel? Har du installerat rätt drivrutiner?

 

Jag hade liknande problem med mitt tv-kort (MSI - TV @nywhere). Jag minns tyvärr inte hur jag löste det men jag tror att jag installerade om drivrutinerna.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik_s_sthlm

Jodå, har använt dels fristående antenn (för digitalkanalerna) och kabel till vanliga kabel-tvuttaget (för analoga kanalerna). Funkar inte. Drivrutinen har installerats om flera gånger.

 

Fler förslag någon??

 

\\Henrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, testa med något annat program. Finns gratisprogram för DVB-kort och även kommersiella som du kan testa.

 

http://www.gbpvr.com/

http://www.showshifter.com

 

 

Men det låter konstigt, visserligen kan en avsökning av kanaler gå ganska snabbt, men något mer borde hända.

Nya drivrutiner? Inga varningar? Konflikter? Delningar? Testa i annan dator (om möjligt).

 

Lycka till!

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har ett likadant kort och hade samma problem som beskrivits.

Tog en liten stund innan jag klurade ut vad felet var.

 

Vet inte om detta gäller för alla.

För mig funkade det inte när jag inte hade något installerat ljudkort.

Jag bara installerade drivrutinerna till ljudkortet och sen när jag gjorde en ny scanning så hittade jag mina kanaler.

 

Om det är till någon hjälp så har jag High-Definition ljudkort (on-board) 7-kanalers.

 

Lycka till!

 

Robin Hallabro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik_s_sthlm

Hej Robin,

Tack för svaret. Tyvärr funkar det inte ännu, men jag är nog på rätt väg. Det är uppenbarligen ljudet som krånglar. I Pinnacles programvara går jag till "Inställningar för Mediacenter" där det finns inställningar att göra under Audio. Hur har du dina inställningar satta där? Jag har nu valt ljudkortet som källa med utgång AUX. Har du satt det likadant?

 

En annan sak: Ljudkortet som jag använder är ett Sound Blaster Live som jag har installerat på en PCI-plats och därifrån kopplat kabel till TV-kortet. Egentligen skulle jag vilja köra på datorns eget kort, som är ett High Definition-kort. Problemet är att jag inte hittar någon AUX-utgång - ja jag hittar inte kortet över huvud taget. Är ingen expert, men jag har antagit att det är integrerat med moderkortet. Hur 17 ska man hitta ljudkortet där? Dells support ger ingen hjälp, tyvärr.

 

Tacksam för svar.

\\Henrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker också att det är dina ljud-inställningar som spökar.

Under mina ljud-inställningar har jag: PCTV 310i Analog där Input Device är 310i. Om det inte finns är det kanske någon ljudkabel som inte sitter ? Kolla så den verkligen sitter rätt i ljudkortet, min sitter mellan PCTVn och JCD1 (moderkortets ljudingång från cdn) och det verkar fungera så.

 

Gällande det inbyggda (om det nu är inbyggt) HD-ljudkortet på moderkortet så kanske det inte är aktiverat i BIOSen då du har ett annat internt ? Olika från moderkort till moderkort men det brukar heta något i stil med "Enable On-Board Audio". Om den inte är aktiverad så kan du testa det.

Om det inte finns kanske det inte är integrerat på moderkortet, men jag tror det oftast brukar vara det när det gäller HD-audio. Vad har du för moderkort förresten? Kan ju kolla på nätet om det står något om inbyggt ljudkort.

 

En annan fråga om MediaCenter:

När jag installerade MediaCenter med MediaServer (som jag så illa tvunget måste ha för att lagra kanalerna i en totalt meningslös databas) så blir det ett fel som säger något i stil med "Could not install MediaServer since it needs MSDE". Har testat att installera om programmet, följt Micro$ofts instruktioner, installerat om datorn, bett till Gud och installerat MSDE som "stand-alone" men inget funkar! Och Pinnacles svar på att använda en SQL databas är att "man börjar använda SQL och .NET mer och mer". Tycker personligen att deras mjukvara är det sämsta jag stött på väldigt länge. Någon med samma problem?

 

EDIT: Lyckades få MSDE att funka. Är ju så illa tvungen att ha det :S

Installerade bara om ODBC så funkade det sen.

 

Lycka till!

 

Robin Hallabro

 

[inlägget ändrat 2005-10-13 19:29:48 av Hallabro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

ingen hjälp direkt med Pinnacle men

 

Jag köpte ett tv-kort: Leadtek TV2000 Expert. Men det gick inte att installera i sprillans ny Dell Dimension 9100. Tv-kortet kräver intern koppling audio ut på tv-kortet till audio in på moderkortet. Men tyvärr verkar Dell ha rationaliserat bort audio-in/aux-in/cd-in på moderkortet. Och nån extern koppling är inte möjlig eftersom tv-kortet saknar uttag för audio-ut på utsidan...

 

Nu är jag ute efter ett tv-kort som har möjlighet till extern anslutning av audio. Hur ser det ut på Pinnacle? Du verkar ha en koppling med sladd på utsidan mellan tv-kort och ljudkort vilket skulle passa mig utmärkt.

 

Vilken Dell har du?

 

Om du har installerat ett pci-ljudkort ska du inte då stänga av inbyggda ljudkortet på moderkortet i Bios eller vad det nu heter? Köra både och ska väl inte gå?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker först och främst att det verkar underligt att ditt moderkort inte har en audio-in ljudgång. Jag har ett Pinnacle PCTV 310i som ljudet är kopplat internt mot CD-Ljudet (JCD1).

 

Kollat med Dells support om det ?

Kan inte kolla det själv då jag har ett hemmabygge.

 

Det hela beror också på hur du tänkt att ta in ljud / bild till datorn, analogt eller digitalt. Om jag har fattat det hela rätt så använder du en separat för videon samt en separat för ljudet ?

 

Då jag själv bara har ett integrerat ljudkort vet jag faktiskt inte hur / om det funkar med ett annat. Men jag skulle tro att båda borde funka samtidigt.

 

Rekommderar för övrigt inget av Pinnacle's TV-kort då mjukvaran är helt värdelös, måste nästan köra 3rd-party program för att det ska vara värt det, och det är ganska besvärligt att konfiguera riktigt. Har hört att Hauppauge ska vara ganska bra.

 

Robin Hallabro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

HELT Sjukt

Men efter era tips började jag kolla mina ljudinställningar.

Vips så hittade mitt Hauppage PVR500 alla kanaler.

Till saken hör att jag har ett par hörlurar med mic som jag ville stänga av. jag ändrade till Digital input istället för analog på micen efter det hittade mitt TV kort inga kanaler alls. Jag ändrade tillbaka och allt började fungera =). Jag var på god väg att skicka in kortet till Hauppage för reparation.

Abit AW9D-MAX inbyggt uselt ljud men kortet har för få PCI platser så jag får inte in mitt snyft SB platinum XFI.

Effor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...