Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inöp av hårdvarubrandvägg för hemmabruk


Savage Messiah

Rekommendera Poster

Savage Messiah

Hejhej.

Jag är påväg att köpa en hårdvarubrandvägg till hemmet och tänkte be om lite råd och så.

För tillfället sitter jag med en ensam laptop uppkopplad mot en Bredband2 10/10 halv duplex ethernetuppkoppling, antagligen blir det väl fler datorer kopplade i ett nätverk framöver, men det blir en framtida fråga.

Jag hade tänkt att brandväggen får kosta max 2000:-, och hittade en

"NetGear FVS338 Prosafe VPN Firewall 50 VPN tunnlar 8x10/100" på inwarehouse

 

http://www.inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e846461&portalid=1

 

Det jag undrar är om ni tror det vore ett bra val för mig. Jag kollade även lite i manualen och såg ingenting om att WAN porten skulle ha stöd för dynamiskt utdelade ip-adresser utan inloggning, vilket är vad jag har, och om den inte har det antar jag att det skulle ställa till problem (någon som faktiskt använt sagda produkt kanske ve hur det ligger till med den sakent).

Också en pytteliten fråga till. Har den stöd för upnp? Jag är lite lat, och upnp har tidigare sparat en del konfigurationsarbete åt mig. (hittade inget i de tekniska specarna eller i manualen angående upnp stöd, kan man kanske ta det som att den inte har stödet?)

Eller det kanske är någon som har ett förslag på nån annan brandvägg i samma prisklass...

 

Tack på förhand

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför så dyr brandvägg för hemmabruk?

De flesta klarar sig bra med den brandvägg som ingår i bredbandsdelare (populärt kallade routrar), som kostar betydligt mindre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Savage Messiah

Tja, jag satt en maxgräns på 2000:-, för mer visste jag att jag inte ville betala.

Varför jag hamnade där jag hamnade var för att jag ville vara säker på att den orkar med hade en genomströmningsmöjlighet (är det rätt ord tro, hur mycket data som kan skyfflas igenom den med alla säkerhetsfunktioner tillslagna, dock menar jag nu inte VPN trafik), jag vill åtminstonde kunna köra en 10/10 full duplex uppkoppling maxad under längre tid (inga problem om man ställer upp lite servrar och har flera bandbreddskrävande applikationer igång) utan att brandväggen tycker att "nu får du ta och lugna ner dig lite så jag hinner kolla allt".

En annan anledning till den kanske lite höga prisklassen är egentligen inte så mycket risken för attacker (även ifall man kan bli lite orolig ibland), utan skadan som kan ske. Jag har en väldig massa data som jag är riktigt rädd om (olika orginal inspelningar, pågående och gamla projekt och dyl),och även om man säkerhetskopierar på DVD-R ibland så blir det en massa extraarbete och kanske tillochmed data som ej går att återställa/ersätta. Så någon tusenlapp extra för att känna sig en aning tryggare tycker jag inte är så väldigt mycket att betala.

Dessutom är jag en sån där person som tycker att saker man kan "växa i", gärna moduluppbyggt, är att föredra.

 

Men om du har något bra förslag i en lägre prisklass så är jag mycket tacksam.

 

MVH

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kör du halv duplex? Finns väl ingen vettig person som kör det år 2005? :)

En router får du för 300 kr ungfär. Kolla på komplett.se eller någon annan sida.

 

Jag köpte min d-link di-604 lokalt för ungefär 350 kr.

Den är t o m dyrare på datorbutiken som brukade ha så bra priser förut: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-604

 

[inlägget ändrat 2005-09-20 16:53:12 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en väldig massa data som jag är riktigt rädd om (olika orginal inspelningar, pågående och gamla projekt och dyl),och även om man säkerhetskopierar på DVD-R ibland så blir det en massa extraarbete och kanske tillochmed data som ej går att återställa/ersätta.

Sannolikheten för en hårddiskkrasch är ju mycket högre än att någon lyckas ta sig förbi en brandvägg.

Det är också mycket sannolikare att du råkar ladda ner något otrevligt (virus etc) som förstör.

 

Lämpliga bredbandsdelare för högre hastigheter har varit uppe några gånger förut när det har t ex gällt ADSL2+ (24 Mbit/s):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=743225#743350

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=743051#743213

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=739039

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=721756

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=735766

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=730131#730481

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=703566#705395

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Savage Messiah

--->Hundbert

Kör halv duplex eftersom det är vad jag får från nätet, det är Open Net (nätägaren) som satt sina switchar på halv duplex, inte jag

;)

 

Dock så är det endast vad jag fått för information av operatören. Senast för ett par dagar sedan så hade jag en DL på ~2,5 Mb/sek simultant med en UL på ~500kb/sek, vilket jag inte tycker borde gå med en 10/10 halv duplex anslutning, så jag tänker inte klaga den närmsta tiden ;)

 

--->Cecilia

Visst är hårddiskcrashar troligare, men det kan jag skydda mig mot genom att ha kopior av viktiga filer på flera olika fysiska hårddiskar, och vad gäller malware så får man ju använda sig av olika virus/trojan/adware scanners, och framför allt utöva försiktighet (m.a.o. inte klicka på allt man ser och bete sig som ett allmänt fån, eller för den delen låta andra människor få fysisk tillgång till datorn).

För mig handlar det helt enkelt om att minimera möjliga felkällor.

Jag skummade trådarna, och hittade väl en del produkter jag ska se närmare på, dock tänker jag aldrig mer överhuvudtaget överväga att ska en D-Link produkt, som jag såg hade nämnts i någon/några av trådarna, efter det fiasko jag upplevde mad deras DI-604, efter ett långt tag lyckades de delvis fixa stabilitetsproblemen, men det verkar som om de tog ur nån säkerhetsfunktion, för efter sista firmwaren så blev den väldigt varm, och passade på att total låsa sig lite då och då, vilket gjorde att en fysisk omstart krävdes, inget kul alls. Så deras förtroende kapital kan man lungt säga är förbrukat.

 

*edt*

Kom på att nämna att jag inte har något intresse av trådlösa system, utnyttjar inte tekniken, så det känns ju lite dumt att betala för det... Särskillt som jag kommer troligen får gå in och stänga av funktionen manuellt, inte tusan vill man ha ett WLAN påslaget om man inte tänker använda det, snacka om dåligt säkerhetstänkande...

[inlägget ändrat 2005-09-20 19:27:06 av Savage Messiah]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är jag en sån där person som tycker att saker man kan "växa i", gärna moduluppbyggt, är att föredra.

 

Japp, moduluppbyggda brandväggar är ruskigt trevligt! Fast med prislapp på över 500 kkr så är det kanske inget för dig...? :)

 

En annan anledning till den kanske lite höga prisklassen är egentligen inte så mycket risken för attacker (även ifall man kan bli lite orolig ibland), utan skadan som kan ske

 

Skadan blir lika stor oavsett vad brandväggen kostar...

 

Alla brandväggar stoppar inkommande trafik (trafik som initieras utifrån), men vill du ha en brandvägg som även stoppar sånt som initieras inifrån och hämtas in, tex via mail eller surfning, får du hosta upp i runda tal 5-10 kkr samt abonnera på uppdateringar av Inspection-filter, de updateras nästintill dagligen.

 

För hemmabruk är en mjukvarubrandvägg mycket vettigare.

 

Så någon tusenlapp extra för att känna sig en aning tryggare tycker jag inte är så väldigt mycket att betala.

 

Tyvärr tror jag att det är just känslan du får betala för.

 

Mitt tips, köp en hårdvarubrandvägg för nån tusenlapp och installera en mjukvarubrandvägg i datorn. Givetvis ska du även har anti-virus och anti-spyware, men det är ju en självklarhet.

 

Jag har en väldig massa data som jag är riktigt rädd om (olika orginal inspelningar, pågående och gamla projekt och dyl)

 

Då kan jag även tipsa om att du borde skaffa en NAS med två diskar i RAID 1. NAS är en burk med hårddiskar som ansluts till nätverket.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Savage Messiah

--->Mr Andersson

Ang. moduluppbyggnad:

Jo jag märkte det ganska snabbt när jag kikade runt, att just i det här fallet, så var det kanske en sund ekonomisk idé att undvika att ens titta åt modulhållet.

 

Mjukvarubrandvägg känns för mig lika självklart som antivirus etc. för tillfället kör man lilla Zone Alarm, men det blir nog en uppgradering där också när jag luskat ut vad jag vill ha.

 

Har du nåt bra tips på "en hårdvarubrandvägg för nån tusenlapp ", självklart med god throughput? det är ju liksom det jag letar efter, visserligen kostade den jag nämnde i första posten ~1700:-, men skilldnaden är inte _så_ stor, och tester och recensioner av den jag läst verkade övergripande positiva till den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...