Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gmail-inbjudan?


IDGer

Rekommendera Poster

:thumbsdown: Näää kommer ju inget....kanske om någon skickar till mitt hotmail då

 

ann.bergmark@hotmail.com

 

vill ha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som gmail börjar bli riktigt poppis. Inte så konstigt eftersom det funkar skitbra. Men varför är det fortfarande en beta? Är det för bara inbjudna ska bli medlemmmar eller är det vissa funktioner som inte funkar eller applicerats ännu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hålla "hypen" vid liv? Fast jag tycker det känns lite larvigt att fortfarande hålla på med dessa invites... En anti-hype kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hålla "hypen" vid liv?

gmail har väl aldrig varit speciellt hypeat...

 

En anti-hype kanske?

Kanske, jag tror det är ett utmärkt system för att växa lagom snabbt och inte drabbas av att användarbasen växer snabbare än man har lösningar som kan leverera.

Varför ändra något som fungerar bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man kan växa till en viss nivå med ett invitesystem, men vill man dominera tror jag knappast det funkar med invites, alltför många ids inte leta efter ett forum där man kan fråga efter en invite. Och varför ska man göra sig besväret när det finns så många andra gratistjänster där man INTE behöver en invite?

 

Varför ändra något som fungerar bra?

 

Hur definierar du "fungerar bra"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför ska man göra sig besväret när det finns så många andra gratistjänster där man INTE behöver en invite?

Det är ju fritt fram att avstå och välja en konkurrent, helt uppenbart är det tillräckligt många som "gör sig besväret". Med en tillräckligt hög marknadsandel blir det knappast något besvär.

De gör ju ingen reklam för tjänsten utan får i princip all reklam genom att folk berättar om tjänsten de har.

Extrabesväret man får genom att be den som berättar om tjänsten om ett konto borde vara klart marginell och man slipper säkert en hel hög med konton som bara registreras för att testa om det där man läst om i tidningen eller på något forum är något att ha.

 

Hur definierar du "fungerar bra"?

Att leverantören och användarna är nöjda. Google verkar ju inte känna något behov av att ändra det hela (vilket de rimligtvis borde känna om de inte klarade att växa i den takt de ville). Jag känner inte heller massor med gmail-användare som tycker att deras tjänst mår dåligt av att det är för komplicerat att skaffa sig ett konto.

 

Jämför man med många andra gratistjänster så är det däremot rätt vanligt att användarna klagar på att tjänsten mer eller mindre slutat fungera när de inte klarat av att skala i takt med tillväxten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det just själva invitesystemet jag avsåg, inte tjänsten i sig.

 

Extrabesväret man får genom att be den som berättar om tjänsten om ett konto borde vara klart marginell och man slipper säkert en hel hög med konton som bara registreras för att testa om det där man läst om i tidningen eller på något forum är något att ha.

 

Det är ju långt ifrån alltid man får höra om bra saker direkt av en person som kan, som i det här fallet, fixa en invite. Hur gör man då? Bli medlem i ett forum för att se om nån kan skicka en invite så man kan få sitt mailkonto? Jovisst, det är ju en del som gör så.

 

helt uppenbart är det tillräckligt många som "gör sig besväret"

 

Om det är så uppenbart att tillräckligt många gör sig besväret vet jag inte, hur vet man att det är så uppenbart?

 

man slipper säkert en hel hög med konton...

 

Ja kanske det, om det nu är nåt man vill slippa? På köpet "slipper" man ju också de som inte vet hur de ska få tag i en invite.

 

Men du får väl tycka som du vill, jag tycker i alla fall att det känns lite fånigt att fortfarande ha betastämpel och invitesystem. Som om de försöker göra tjänsten lite "exklusiv" genom att ge en illusion av att den bara är till för de som är speciellt inbjudna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det just själva invitesystemet jag avsåg, inte tjänsten i sig.

Men då måste du ha missat min poäng, den var att de kanske har upptäckt att invitesystemet är ett rätt bra sätt att växa lagom fort och inte drabbas av problem med växtvärk i tjänsten.

 

Det är ju långt ifrån alltid man får höra om bra saker direkt av en person som kan, som i det här fallet, fixa en invite. Hur gör man då?

Alla som har konto kan ju fixa en inbjudan, om du får höra av någon som har hört av någon så kanske du helt enkelt inte är intressant nog från deras sätt att se på dig. Orättvist men än sen då? Det måste ju rimligtvis vara upp till leverantören att bestämma hur han vill ragga kunder, det är ju ingen mänsklig rättighet att ha ett gmail-konto.

 

hur vet man att det är så uppenbart?

Tja, de har inte floppat än. Google är väl inte dummare att de hade bytt system om det inte fungerade rätt bra för dem. Inte heller har jag sett några större tecken på växtvärk i systemet så det känns som om de växer i en takt de klarar av att skala.

 

Ja kanske det, om det nu är nåt man vill slippa? På köpet "slipper" man ju också de som inte vet hur de ska få tag i en invite.

Visst gör man, men varför måste det vara ett problem? Det hade kanske varit ett problem om det funnits några tusen potentiella användare men här kan de väl mycket väl ha gjort bedömningen att de genom att minska mängden slaskkonton gott och väl kompenserar sig för de få missade kunder det kostar.

 

Ett alternativ är att göra som hotmail och döda fria konton som inte haft besök på en månad (var det förr), rätt så irriterande när kommer tillbaka från semestern och har blivit av med sitt konto.

 

jag tycker i alla fall att det känns lite fånigt att fortfarande ha betastämpel och invitesystem.

Jag skulle alla gånger överväga ett invitesystem idag om jag lanserade en tjänst, inte för att mina användare skulle behöva känna sig exklusiva (för man är nog rätt korkad om man känner sig exklusiv när så många användare kan bjuda in hundra användare var och sen få 100 nya inbjudninga att dela ut) utan för att det känns som ett rätt praktiskt sätt att ha kontroll på sin tillväxt. Det är möjligt att man skulle kunna erbjuda en annan ingång också, om behovet var stort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...