Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD i dubbla lager


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en fundering kring det här med dubbla lager på DVD-skivor. På vissa filmer har jag sett att det stått något om dubbla lager och att man kan uppleva ett hack när lasern byter lager eller liknande. Jag undrar nu om det är vanligt att köp- och hyrfilmer är inspelade med dubbla lager (t.ex. långa filmer som Sagan om ringen) och ifall de flesta DVD-spelare i 1000 kronors klassen klarar av att läsa dessa? Vad kallas denna standard med dubbla lager förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Dom flesta köp/hyr DVD'erna är duallayer, har för mig standarden kallas DVD9 (kan ha fel :) ).

 

Vet ingen DVD läsare som inte klarar duallayer, och eftersom dom flesta köp/hyr DVD är duallayer så tillverkar ingen en DVD-spelare som inte klarar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar nu om det är vanligt att köp- och hyrfilmer är inspelade med dubbla lager (t.ex. långa filmer som Sagan om ringen) och ifall de flesta DVD-spelare i 1000 kronors klassen klarar av att läsa dessa?

Det är mer regel än undantag att DVD-skivor använder dubbla lager, helt enkelt för att de behöver det för att få med all information (speciellt i Europa där det ska finnas ett antal ljudspår och textremsor utöver de vanliga alternativen som finns för ljud).

 

Alla spelare klarar att spela skivor med dubbla lager, att de varnar för att det kan bli ett hack är för att det med äldre men kanske även vissa moderna billiga spelare kan bli en eller ett par sekunders paus när det är dags att byta lager (i princip byter skivan håll och går innåt igen). Om de inte varnade för det finns det en risk att en massa människor skulle reklamera sina skivor som felaktiga. De flesta region1-filmer och numera även region2-reproduktionerna brukar se till att lägga lagerbytet i ett scenbyte eller motsvarande där man inte märker om bilden fryser en sekund.

Vad kallas denna standard med dubbla lager förresten?

DVD (det är en del av standarden från första början). Typen av skiva brukar kallas DVD-9 men det ser man aldrig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret Gunnar! Man blir lite förvillad när man läser om t.ex. DVD RAM och andra dubbelsidiga format. Det finns ju t.ex. DVD-skivor som kan lagra upp till 17GB, men sådan kan väl knappast spelas upp i en "vanlig" DVD-spelare, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju t.ex. DVD-skivor som kan lagra upp till 17GB, men sådan kan väl knappast spelas upp i en "vanlig" DVD-spelare, eller?

Jodå, en sådan skiva är inget annat än en vanlig DVD-skiva med dubbla lager och dubbla sidor (kallas DVD-18). Det är också rätt vanligt när det gäller film (oftast har man widescreen-varianten på ena sidan och 4:3-varianten på andra sidan).

 

Alla DVD-spelare klarar att spela alla DVD-skivor som följer standarden, de enda undantagen är brännbara skivor som inte alltid kan läsas av alla spelare. Filmer du köper eller hyr är aldrig hembrända (med mindre än att du köper/hyr piratkopior). Det är inget magiskt, det är standard.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, en sådan skiva är inget annat än en vanlig DVD-skiva med dubbla lager och dubbla sidor (kallas DVD-18).

 

Men hur fungerar detta egentligen? Innebär detta att man måste vända på skivan för att kunna spela båda sidorna, för i annat fall måste ju spelaren ha två lasrar, en för varje sida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD (det är en del av standarden från första början). Typen av skiva brukar kallas DVD-9 men det ser man aldrig.

 

DVD RAM, DVD-R och andra standarder, är det bara när det gäller brända skivor man pratar om det alltså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur fungerar detta egentligen? Innebär detta att man måste vända på skivan för att kunna spela båda sidorna, för i annat fall måste ju spelaren ha två lasrar, en för varje sida?

Ja, antingen måste den kunna läsa på bägge sidorna eller också får man vända, så enkelt är det.

 

Det finns (minst en) spelare som läser dubbelsidigt men eftersom det är extremt sällsynt att sida två är fortsättning på sida ett är det vanligtvis inte något någon vill betala för.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha fhe, man får alltid svar från kunniga människor på det här forumet. När jag ändå har dig på tråden så vill jag passa på och fråga om det krävs något speciellt program för att spela upp DVD-filmer på datorn, eller om det räcker med Windows Media Player? Jag vet att många använder PowerDVD, men får man bättre kvalitet eller andra fördelar med att använda detta program istället för WMP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krävs något speciellt program för att spela upp DVD-filmer på datorn, eller om det räcker med Windows Media Player?

Det var ett tag sedan jag använde Windows Media Player men senast jag kollade kunde den inte spela upp DVD:er. Man brukar få med program när man köper en DVD-spelare till datorn, använd dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...