Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering av inläggsfönstret härinne


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Var inne på M3:s läsarforum och tittade på deras inläggsfunktioner till deras artiklar. (Se bifogad bild)

 

Det ser ju riktigt snyggt ut. Något vi här på Eforum borde uppdatera till. Särskilt tyckte jag om förhandsgranskningen. Det har jag saknat. I så fall slipper skribenterna gå in och göra redigeringar av stavfel och annat om skribenten kan förhandsgranska inlägget före postning.

 

Borde vara enkelt att göra, tror jag. :-)

 

Den där URL-knappen är något jag läst härinne folk har efterlyst.

Först skriver du in namn på länken och sedan URL-en. I förhandsgranskningen sen blir det bara namnet typ Eforum. Klickas det på namnet sen så kommer läsaren till http://www.eforum.idg.se

 

Sen undrar om jag det buggar i användarkontona. Om du tittar högst upp här så ser du vem du är inloggad som. Okej, så långt är allt bra, men jag har noterat att när jag tömmer cookies och annat så visas mitt för - och efternamn däruppe. Det går en stund och sen står där mitt alias igen, och det är inte mitt för - och efternamn snarare mitt smeknamn i familjen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

[bild bifogad 2005-09-18 20:48:30 av Stefan Eklinder]

[inlägget ändrat 2005-09-18 20:51:31 av Stefan Eklinder]

751707_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmh, helt klart värt att hämta inspiration därifrån. Ta bara bort teckenräknaren så.

 

Sedan är det en klar skillnad mellan att få upp ett nytt fönster, som här, eller skriva i sidan, som hos M3.

 

Men givet är att fler snabbknappar/funktioner är välkomna. Så kan man kombinera ihop en del av valen som redan finns.

 

Eller flytta på en del knappar, ex.v. till högra marginalen.

 

Och skapa en "smartare" listknapp. Kanske inte alla känner sig välkommna om det slängs upp massa kod i fönstet a'la:


  • [li] [/li]
    [li] [/li]
    [li] [/li]

(mmh, undrar vad Eforum gör med det ovan ?)

 

ja, det finns många alternativ. Men en länkknapp VILL vi ha igår!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bara bort teckenräknaren så.

Självklart skall valet Typstorlek bort också. Urk, jag ryser på tanken över hur E-forum skulle se ut när alla små chattande fjortisar börjar leka med färger och typsnitt härinne. Då vore avatarer bara ett kort steg bort.

 

[inlägget ändrat 2005-09-19 09:40:47 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skall valet Typstorlek bort också.

Givetvis.

 

Eforum ska vara enkelt.

M3 är för pryltokar och dessa kan ofta hoppa över några hinder för att nå fram.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskilt tyckte jag om förhandsgranskningen. Det har jag saknat. I så fall slipper skribenterna gå in och göra redigeringar av stavfel och annat om skribenten kan förhandsgranska inlägget före postning.

 

Hmmm, har jag missat nåt nu... När man skriver ser man ju texten framför sig, varför kan man inte rätta felstavningar där? Jag menar, en felstavning ser väl lika fel ut i båda fönstren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men på något sätt är det lättare att hitta dem när det man skrivit presenteras i annat format. Kan inte förklara det på annat sätt, det är bara enklare.

 

Dessutom kan det vara trevligt att se om man sabbar Eforums layout med långa länkar eller kodrader.

 

Om man även inför ex.v. listor och URL-kodning så kan det vara trevligt att förhandsgranska resultatet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, om det hjälper så är det väl bra :)

 

Lägger man till mer ögongodis så finns det ju andra anledningar till förhandsgranskning, förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tack för poäng! :-)

Någon som känner sig manad att börja skriva ihop kod till Erik?

 

Jag är inte så hej på sådant där, men jag har länge tyckt att M3:s artikelforums layout är väldigt snyggt utformad i Wordstil.

 

Självklart kan vi plocka bort sådant som inte önskas t ex teckenstorlek och teckenräkning. Det är kanske mindre bra att ha härinne.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som känner sig manad att börja skriva ihop kod till Erik?

Varför inte, men ett slutgiltigt gränssnittsförslag vill jag ha först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Varför inte, men ett slutgiltigt gränssnittsförslag vill jag ha först.

 

Trevligt, då röstar jag för att fet, kursiv och understruken ska finnas.

Samt även en knapp för punkter bredvid meningarna. Om du t ex räknar upp något, så kan du välja punkter ibörjan av meningarna eller siffror. De två funktionerna skulle jag önska fanns.

 

Skönt att slippa ASCI-kodandet för punkterna. :-)

 

Smileys - en pilknapp. Klickar du på den så får du upp smileys.

Markerar du en smiley så trillar den in i inlägget.

 

Länkar - ett namn eller "Klicka här" ska bli en länk blåmarkerad t ex. Undertill ska adressen till sidan finnas dold.

 

Förhandsgranska givetvis. :-)

 

Textfärg vore trevligt. Istället för som nu bredvid varandra så en "rullgardin" där du väljer vilken färg texten ska ha.

 

Bifoga bild ska finnas kvar. Trevlig funktion.

Vet inte om det ska finnas möjlighet att förhandsgranska bilden?

...så att skribenten ser hur den ser ut innan den läggs upp. Onödigt?

 

Tja, det var lite brainstorming. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indentering som alltid fungerar?

 

[Edit]Fast det har väl inget med editeringsförnstret att göra... Nå, det vore i alla fall bra med indentering som alltid funkar.

 

[inlägget ändrat 2005-09-19 19:12:49 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...