Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fylla sandsäck


Cechise

Rekommendera Poster

Har kommit över en boxningsäck som jag tänkte hänga upp i garaget så jag kan träna lite. Enda problemet jag har är att jag inte vet vad jag ska fylla den med. Jag hade hört att det bästa var att fylla den med gamla trasor, lakan och liknande men problemet är att jag inte får tillräcklig tyngd i den tycker jag. Han som jag fick den av sa att den var 35kg jag kommer bara upp i 22-23 än så länge (den är dock inte upphängd än, kanske sjunker ihop när man slår å sparkar lite på den).

 

Nån som har något tips?

Kan man fylla den med sand? Jag tycker att det borde bli så fruktansvärt hårt och tungt om man gjorde det.

 

Funderar också på att klippa isär alla tyger jag har stoppat i så de blir mindre remsor. Kanske är lättare att packa bättre då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Borde man ha och avreagera sig på. :-) Få ut ilskan...

Sand, tycker jag låter bäst.

 

Ont i händerna lär du nog inte få. Investera i ordentliga boxhandskar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De säckar jag fightats med på karateträningen har varit fyllda med en blandning av sand och sågspån. Sand för tyngden och spånet för att likna en, ehh, hmm, människokropp i hårdhet.

 

Det ger en säck som är hård och tung att slå på så det beror ju lite på vad man vill ha.

 

Och vilken slagteknik man har så man inte får ont :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att blanda upp med sågspån låter ju faktiskt ganska rimligt. Kankse får ta och testa det. Det jag är orolig för med bara sand är att det blir så jäkla cementhårt i botten att en snespark skadar vrister eller fötter eller vad man nu kan råka träffa med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hanskar har jag så det är ingen fara. Är med sparkar jag inte vill ha för hårt till eftersom jag inte är alltför pricksäker med dom :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Enbart sand blir stenhårt med tiden. Beror ju på vad man vill träna förstås :-)

 

Men då kan man man ju lika gärna tejpa en stor sten och slå/sparka på :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe exakt :)

 

men borde inte sågspånet och sanden dela på sig efter ett tag så att det tillslut bara är sand i botten ändå?

Har du nån koll på hur stor del sand resp sågspån som är lämpligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, kommer inte ihåg. Kanske man måste blanda om säcken efter ett tag?

 

Nå, har bara minne av att slå och sparka på dem :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, handskar är för veklingar :)

 

Skämt åsido, slår man bara med rätt teknik vänjer sig knogarna rätt snart vid säcken. Men ett par tunna handskar kan ju öka modet :-)

 

[inlägget ändrat 2005-09-18 01:47:40 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besvarar "Lizardz" inlägg så alla ser det isället för "Chices" inlägg...frågan jag har är:

Hur kommer man över en billig sandsäck och hur mycket bör den väga?

 

Jaghar tränat kampsport förut och boxning, så jag behöver kunna sparka och slå med händer. Helst skulle jag vilja att sandsäcken ger motstånd....jag är 1.90 lång och väger 98 Kg....vad är passande? 80Kg?

 

Vad håller taket för egentligen...Jag bor i lägnehet.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte så ofta att man lyfte säckarna själv, men jag skulle själv vilja ha en som väger ungefär lika mycket som mig själv.

 

Det är ju inte som en "päronboll" direkt utan för att känna på vad det innebär att träffa ett verkligt mål.

 

Men med en tung säck ska man nog se till att lära sig bra tekniker annars kanske man gör sig illa?

 

[Edit]Vad taket håller för är ju en högst relevant fråga, tänkte inte på det! När man sparkar som bäst kan det ju gå till rätt hårt...

 

[inlägget ändrat 2005-09-18 03:33:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hanskar har jag så det är ingen fara. Är med sparkar jag inte vill ha för hårt till eftersom jag inte är alltför pricksäker med dom :)

Ta på dig benskydd till benen ;):thumbsup::)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...