Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra plattskärm sökes


danh35

Rekommendera Poster

Jag är dock i valet och kvalet om jag ska köpa en plattskärm av denna kaliber eller en CRT som är hälften så dyr och förmodligen presterar bättre i många avseenden som jag värdesätter högt, dvs. bra färgåtergivning, flexibilitet vad gäller uppdateringsfrekvenser och upplösningar, samt följsamheten vid snabba förlopp. Jag värdesätter däremot också högt att text ska vara skarpt återgiven och att bilden inte ska upplevas som tröttsam för ögonen och här vinner nog en bra plattskärm lätt.

 

Alla dessa saker som du räknade upp är bl a min egen BenQ FP91E fullt kapabel till enligt mitt personliga tycke. Och i den här tråden blir det ju mycket tyckande eftersom det är en sådan subjektiv sak det handlar om. Den skärmen har iaf en svärta som verkligen är kolsvart och dessutom en ljusstyrka som bokstavligt talat bländar mig vid många ljuseffekter i spel. Dock kommer också frågan om färgåtergivning in: FP91E återger t ex röd färg på ett sätt som jag nöjer mig med, men den blir ändå inte riktigt blodröd utan tenderar snarare att dra åt det bruna hållet. Men tack vare att ljusstyrkan är så hög kommer färgerna i allmänhet ändå fram på ett klarare sätt än för CRT där bilden på nåt sätt blir lite mer mörk och blaskig.

 

Jag betalade drygt 4000kr för skärmen och hittade den i en Stockholmsbaserad firma. Betalade alltså ungefär samma summa som du är beredd att lägga ut nu och jag hade förstås kunnat föreslå dig min egen skärm, men vill inte göra det eftersom jag är säker på att man idag får en bättre sådan för ca 4000kr.

 

Vid 2D får någon skjuta mig hellre än att jag går över till CRT igen. ;) Så pass skarp men ändå mjuk och behaglig tycker jag bilden är då. Hur lät det där? Och är det enkelt att beskriva upplevelser? Nej. :)

 

Frågan är också, som jag antydde tidigare i tråden, om de CRT finns till försäljning idag håller samma kvalitet som de gjorde förut.

 

Faktum är att CRT fortfarande utvecklas. Jag hade en artikel hemma som jag givetvis inte kan hitta nu men som iaf beskrev ett nyutvecklat katodstrålerör vilket bara tog hälften så mycket plats som det traditionella röret(!) Hade glömt bort detta eftersom det säkert är ett halvår sen jag läste artikeln. Men tänk om denna skärm är färdigutvecklad nu och t o m finns på marknaden? Och i så fall i vilket land, Japan, USA..? (Säkert inte i Sverige iaf). Känner någon annan av er igen detta?

 

P.S. Tack danh35 för poäng! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en artikel hemma som jag givetvis inte kan hitta nu men som iaf beskrev ett nyutvecklat katodstrålerör vilket bara tog hälften så mycket plats som det traditionella röret(!)

 

Påminner lite om den nya SED-tekniken som kombinerar crt med lcd i ett platt format. Fast där är det frågan om lika många katodstrålerör som punkter på skärmen...

 

http://prylportalen.mkf.se/ArticlePages/200508/26/20050826100454_MKF762/20050826100454_MKF762.dbp.asp

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska lustigt, men jag har lärt mig att även om man läser miljoner tester så blir det i slutändan ändå lite slumpartat vilken produkt man köper. Åtminstone känns det så. Faktum är att om man läser tillräckligt mycket så hittar man tillslut alltid någon som tycker att den produkt man hitintills funnit vara "det perfekta köpet" har mer eller mindre allvarliga brister.

 

Jag har dock turen att jag verkar få lite tid på mig att bestämma mig. Trots att det en gång small till så rejält i skärmen att jag nästan trillade av stolen så har den nu fungerar relativt bra i flera dagar. Ibland börjar den dock avge ett metalliskt plink.. plonk... plink...plonk i några minuter och i samband med detta hoppar ikonerna runt på skrivbordet, men sedan kan den plötsligt bli tyst och fungera bra resten av kvällen :).

 

Erkännas bör dock att jag trots de övertygande inläggen kring TFT är lite tveksam pga. deras oförmåga att använda olika upplösningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erkännas bör dock att jag trots de övertygande inläggen kring TFT är lite tveksam pga. deras oförmåga att använda olika upplösningar.

 

CRT är naturligvis inget dåligt köp bara för att tekniken är gammal och det har iaf inte varit min avsikt att försöka påverka dig till att låsa fast dig vid TFT nu. Fördelen med att kunna ha i princip vilken upplösning som helst (med bibehållen skärpa) på CRT är förstås stor. Och när grafikkortet börjar bli lite till åldern, och man kan nöja sig med säg 800x600, så orkar det ju med ett ganska bra tag till och man slipper spendera pengar på ett nytt sådant lika ofta. Ett av de allra enklaste och mest effektiva sätten att underlätta för grafikkortet är ju att enbart sänka upplösningen ett steg.

 

Det är ganska lustigt, men jag har lärt mig att även om man läser miljoner tester så blir det i slutändan ändå lite slumpartat vilken produkt man köper.

 

Riktigt så är det inte för mig. Jag kan egentligen bestämma mig rätt snabbt för en viss produkt... men det kan ändå ta ganska lång tid ibland innan jag verkligen är övertygad och känner mig säker på att just DEN produkten passar mitt behov allra bäst, och gör ett inköp. Och för mig är det viktigt att inte känna förkärlek till en viss tillverkare – Amd-Intel, Ati-Nvidia o s v... **** them all, de arbetar alla lika hårt för att få just mina pengar och allt annat skiter de samtliga i. Så därför får den tillverkare mina pengar som för tillfället kan tillfredsställa mitt behov på bästa sätt.

 

P.S. Du har väl inte missat IDG:s egen överskådliga sammanfattning av CRT-skärmar...

http://testcentret.idg.se/avdelningar.asp?IDpath=31&ord=123&ftg=&tid=4

...och TFT:

http://testcentret.idg.se/avdelningar.asp?IDpath=32&ord=123&ftg=&tid=4

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att kunna ha i princip vilken upplösning som helst (med bibehållen skärpa) på CRT är förstås stor. Och när grafikkortet börjar bli lite till åldern, och man kan nöja sig med säg 800x600, så orkar det ju med ett ganska bra tag till och man slipper spendera pengar på ett nytt sådant lika ofta.

 

Det är precis det argumentet som gör att det starkt lutar åt en CRT till denna dator. Jag har kollat på testerna du länkade till och funderar starkt på en Samsung Syncmaster 957MB eller en Samsung 959NF. Den senare har ett diamondtronbildrör, vilket jag har för mig ger en ljusstarkare bild eftersom konstruktionen liknar Sonys Trinitronrör med gallermask istället för skuggmask. Men å andra sidan har 959NF fått en del kritik som jag inte hittat om 957MB. Så det verkar på något sätt som att den äldre 957MB med skuggmask skulle vara ett bättre köp. Om någon har någon erfarenhet av dessa skärmar så är jag tacksam om jag fick veta detta.

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-21 10:58:59 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det verkar på något sätt som att den äldre 957MB med skuggmask skulle vara ett bättre köp.

 

Skuggmask ger dock inte en plan skärmyta utan i stället den äldre, något konvexa typen. Men även om gallermask är bra på det sättet att den är plan så kan man se två lodräta linjer på den som kanske kan verka störande. Det problemet löste LG genom deras Flat tension mask vilket är en slags kombination mellan galler- och skuggmask.

 

Men å andra sidan har 959NF fått en del kritik som jag inte hittat om 957MB.

 

Ingen skärm är iofs helt felfri... någon egen erfarenhet av 959NF (gallermask) har jag tvyärr inte men däremot iaf numret av Mikrodatorn som skärmen testades i (feb-mars 2003) och den blev varken "bäst i test" eller vann "bästa budgetval" men fick gott omdöme ändå – fyra poäng under testvinnaren och tre poäng över budgetvalet eller lika många som Sony CPD-E430. Som fördelar har de skrivit...

"Väldigt lite moaré, bra ljusförbättringsfunktion, klarar 101Hz vid rekommenderad upplösning" (vilket tidningen har angett som 1280x1024)

...och nackdelen har de uppgett vara:

"Problem med skärpan i ytterkanterna"

 

"Bra ljusförbättringsfunktion" tycker jag iaf låter bra eftersom ljusstyrkan i CRT försämras med tiden vilket förstås leder till att en några år gammal sådan inte alls är lika ljusstark som då den var ny.

 

Vet inte ifall du blir något klokare av det här men jag hoppas iaf det. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om gallermask är bra på det sättet att den är plan så kan man se två lodräta linjer på den som kanske kan verka störande.

 

Detta stör mig faktiskt inte speciellt mycket, jag har dem på nuvarande skärm också men det var längesedan jag tänkte på att de fanns där.

 

...och nackdelen har de uppgett vara:

"Problem med skärpan i ytterkanterna"

 

Precis vad jag sett att många rapporterat vara en brist med denna skärm och en av huvudanledningarna till att jag tar den gamla 957MB i beaktande. Dessutom finns faktiskt 957MB i silver/svart, vilket skulle passa utmärkt ihop med annan utrustning jag har.

 

Vet inte ifall du blir något klokare av det här men jag hoppas iaf det. :)

 

Ja absolut! Alla synpunkter och råd är varmt välkomna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fast ovanstående NEC-skärm har vunnit ett test av tio snabba skärmar i Mikrodatorn nr 6 -05 så verkar den inte ha lyckats slå en "LG L1980U" här hos Tomshardware:

 

Vore inte en LG L1980Q med en svarstid på 8ms (mot 12ms för 1980U) ett ännu bättre köp då? På t.ex. Komplett så har den exakt samma pris som 1980U: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309691&cks=PRL

Har inte hunnit forska reda på om det är även annat än responstiden som skiljer. En fördel med LG är deras "Zero Bright Pixel Fault Warranty".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna ingående artikel om platta skärmar borde intressera dig och sudda ut många frågetecken (och ev skapa några nya ;)

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

 

Trevlig läsning! :)

 

P.S. Angående en svarstid på åtta eller tolv ms så märks ingen skillnad ifall skärmen inte har en DVI-anslutning (finns DVI så är naturligtvis åtta ms att föredra)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning! :)

 

Tackar för länken! Har ganska fullt upp just nu men jag ska läsa mer när det lugnar ner sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Halloj!

 

Vad blev det till slut?

 

Är själv på G att köpa plattskärm, och blir glad av alla tips och idéer som kommer upp.

 

RKistofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 2745:- kan du köpa en 19" widescreen TFT, ACER AL1916Ws med reservation för att jag inte läst hela tråden igen och glömt om det var några specifika nördspecifikationer som eftersökes. :)

 

http://www.misco.se

 

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=512393&AS_SectionID=21039&MB2_SectionId=21039&SL_SectionId=21039&P_sku=1142131&HBX_cmp=EMC-b2cw1&AS_ValIds=849399;849799;

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Jag bloggerar här: http://bosse.bloggar.nu/

 

Val i höst: http://web.telia.com/~u41314994/sotingar.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...