Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra plattskärm sökes


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tyvärr börjar min monitor att uppvisa symptom som vittnar om att den längtar efter att skrotas. Så nu undrar jag om någon kan tipsa om en riktigt bra 19 tums plattskärm som fungerar utmärkt i spel, även i riktigt snabba sådana? Om det nu finns förstås. Jag kan tänka mig att lägga ut upp till ca 4000 kr.

 

Mycket tacksam för råd och tips och erfarenheter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Annars funderar jag på om inte den gamla hederliga CRT skärmen fortfarande är det bästa valet ur både spel- och färgåtergivningssynpunkt. Jag tycker t.ex. att rött blir mer som orange på de TFT-skärmar jag sett hittills.

 

Finns det förresten några riktigt bra CRT-skärmar nuförtiden eller har tillverkarna slutat satsa på dem? Jag har i alla fall sett att denna skärm fått bra recensioner:

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e612722&ReferId=3

 

Någon som har testat den och kan rekommendera den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars funderar jag på om inte den gamla hederliga CRT skärmen fortfarande är det bästa valet ur både spel- och färgåtergivningssynpunkt.

 

Ja, det går inte komma ifrån att CRT fortfarande är bäst ur spelsynpunkt. Även om många TFT nu är nere på runt 8 millisekunders svarstid så har de ändå en bit kvar inom andra områden. Svarstiden för min egen TFT (BenQ FP91E) ligger på hela 25 ms men tack vare att dess Grey To Grey-skala bara är 8 så funkar den ändå bra att spela med. Men skulle jag ofta ha varit online och lirat så hade jag nog hellre använt min gamla CRT Hansol 900P, även om TFT troligen för de allra flesta duger alldeles utmärkt även för multiplay. En stor bonus med den skärmtypen, som jag ser det, är att de iaf är mycket vilsamma för ögonen att vila blicken på.

 

Nåväl, svarstid hit eller dit spelar egentligen inte så stor roll så länge TFT:n inte har en DVI-anslutning. Och ärligt talat kan jag inte förstå vitsen med varför man skulle gå och köpa en platt skärm som bara har en analog anslutning?! Inte minst p g a att bildkvalitén på sådana automatiskt blir sämre.

 

Ur min subjektiva uppfattning så är nog TFT ändå att föredra framför CRT idag och exempelvis den här skärmen ifrån NEC hade säkert inte gjort dig besviken (även om den är något dyrare än de 4000kr du hade tänkt dig från början):

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=1970gx

 

EDIT:

Det var ju intressant det här. :) Även fast ovanstående NEC-skärm har vunnit ett test av tio snabba skärmar i Mikrodatorn nr 6 -05 så verkar den inte ha lyckats slå en "LG L1980U" här hos Tomshardware:

http://www.tomshardware.se/graphic/20050608/index.html

[inlägget ändrat 2005-09-18 09:52:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din respons RN! Jag håller med dig i allt du skriver och tror inte heller att jag skulle bli besviken på skärmen du tipsar om. Jag reagerar dock på följande som står att finna på inwarehouse:

 

Skärmen bör dock ej användas i kontorsmiljö eftersom den liksom andra skärmar med blankt frontglas avger mer reflexer från exempelvis lysrör och fönster.

 

Dessutom verkar det ju vara så att TFT är väldigt känsliga för att ändra upplösning, i den bemärkelsen att bildkvaliteten blir mycket sämre om man inte kör den optimala upplösningen. Hur ser det t.ex. ut om man lirar i 1024*768 på en TFT som är konstruerad för 1280*1024? Det kan ju vara en klar fördel att kunna sänka upplösningen om datorn inte hänger med utan att bildkvaliteten för den sakens skulle blir kass.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att bildkvaliteten blir mycket sämre om man inte kör den optimala upplösningen.

Det finns inget som heter "optimal upplösning" på TFT, skärmen har en och endast en upplösning.

Det är som ett schackbräde, det har alltid 8x8 rutor, om man genom att endast fylla i hela rutor ska visa att rutmönster som är 6x6 rutor så får man antingen lämna en rad oanvänd eller också blir det konstigt och fult.

 

Hur ser det t.ex. ut om man lirar i 1024*768 på en TFT som är konstruerad för 1280*1024?

Det normala är att det antingen ser skit ut eller att bilden blir mindre med svarta kanter runt (och fortfarande ser bra ut) men det är i praktiken oftast inget som helst problem.

 

Edit: Min liknelse med schackbrädet är lite överdriven, det blir aningens bättre eftersom man kan manipulera färger och annat där man passerar pixel-gränser.

[inlägget ändrat 2005-09-18 11:09:11 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA, CRT är nog fortfarande lite bättre på spel kanske, fast TFT ligger inte så långt efter längre, jag kan ju bara jämföra med den TFT:n jag har nu, och jag har inte stött på några nackdelar ännu =) eftersom det är 4ms responstid så blir det inga eftersläpningar osv.. och färgerna ligger bra till, jämfört med min öfrra 17" CRT så ligger dom tom bättre till enligt mig, kan ju vara en produkt av samsungs "natural color" som denna skärmen jobbar med..

Och så det där med reflexer, jag sitter just nu med ett fönster som närmaste granne, och jag har ännu inte stött på någon reflex på skärmen.. fast det har varit fullt solsken utomhus ibland..

Men hoppas att du hittar en skärm som just DU är nöjd med :)

Eftersom alla har olika smaker..

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom verkar det ju vara så att TFT är väldigt känsliga för att ändra upplösning, i den bemärkelsen att bildkvaliteten blir mycket sämre om man inte kör den optimala upplösningen.

 

Nja, att de skulle tappa väldigt mycket i kvalité av att man sänker upplösningen från den som skärmen är konstruerad för vill jag nog inte riktigt hålla med om. Men här skiljer det sig från skärm till skärm. På min egen BenQ blir bilden lite suddigare av en sänkning från 1280x1024 till exempelvis 1024x768 eller 800x600. Medan på min bärbara (1600x1200) så blir bilden fullständigt söndertrasad vid 1400x(vad det nu var) men bara lite suddig vid 1024x768. Vad jag egentligen störs mest av efter att ha sänkt upplösningen (eg. bildstorleken) är inte att bilden blir lite suddig utan att bildformatet ändrats till 1.33 i stället för att vara kvar på 1.25 (alltså för BenQ som är gjord för 1280x1024).

 

Skärmen bör dock ej användas i kontorsmiljö eftersom den liksom andra skärmar med blankt frontglas avger mer reflexer från exempelvis lysrör och fönster.

 

När du säger det så minns jag att frontglaset var en sak de anmärkte på i Mikrodatorn också. Men jag tror faktiskt att jag råkade hitta rätt skärm för dig nu, nämligen denna Hyundai:

http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/lcd-01.html

 

Priser:

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=L90D%2B

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-18 11:13:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, att de skulle tappa väldigt mycket i kvalité av att man sänker upplösningen från den som skärmen är konstruerad för vill jag nog inte riktigt hålla med om.

Jag har sett rätt många skärmar och genomgående tycker jag att de tappar tillräckligt för att de ska bli obehagliga att jobba med för vanliga kontorsgrejjer (som inte rör sig så mycket). När det gäller spel borde inte kvalitetsförsämringen vara lika märkbar eftersom bilden tenderar att ändras så ofta att man inte kommer att hinna hitta saker som stör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller spel borde inte kvalitetsförsämringen vara lika märkbar eftersom bilden tenderar att ändras så ofta att man inte kommer att hinna hitta saker som stör.

 

För all del, och danh35 ville ju också ha en spelskärm. Och det känns här som att vi har hamnat i en subjektiv definitionsfråga av vad som är en liten eller stor kvalitetsförsämring. Olika människor har förstås också olika bra syn och kan uppfatta t ex färger helt annorlunda. För att vara helt på den säkra sidan att få en skärm som passar kan man förstås egentligen inte hålla sig till nätbutikerna utan i stället bege sig ut på stan en sväng och pröva skärmarna innan ett inköp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

sitter sjäv med 17tums crt skärm och är mycket nöjd. Har fått den uppfattningen att genom att läsa olika tester av tft skärmar att crt skärmar är bättre på allt. tyvärr har jag inte sett någon test där man testar crt mot tft. tft verkar bara ha en fördel att den är platt. Är dett någon som vet hur stort glapp i prestanda det är mellan tft och crt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tft verkar bara ha en fördel att den är platt.

 

CRT är bättre på det sättet att "eftersläpning" är ett begrepp som inte existerar, kontrasterna och färgerna är desamma vid vilken vinkel man än betraktar skärmen, färgåtergivningen är bättre och så klart är den skärmtypen överlägsen vad gäller stödet för olika upplösningar (bildstorlekar).

 

TFT har högre ljusstyrka, bättre skärpa, tar givetvis mkt mindre plats än betongklumpen CRT och drar nästan bara en femtedel så mkt ström.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp..

Fast dom nackdelarna du nämner så har ajg inte märkt några direkt =/

Det skulle väl vara lite med betraktningsvinkel isåfall, fast det är så lite så det knappt märks..

Ja.. man skulle göra ett testa mellan toppmodellerna inom CRT och TFT.. vore intressant att höra vad experterna tycker egentligen =)

Fast så som läget ser ut idag så kommer nog TFT snart att vara helt i klass med CRT..

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som heter "optimal upplösning" på TFT, skärmen har en och endast en upplösning.

 

Du har givetvis helt rätt här. Däremot kan man ändra bildstorleken men måste då göra de kompromisser som du nämner med mer eller mindre lyckat resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror faktiskt att jag råkade hitta rätt skärm för dig nu, nämligen denna Hyundai:

 

Denna skärm verkar faktisk vara ett bra köp, utan några utmärkande nackdelar. Jag är dock i valet och kvalet om jag ska köpa en plattskärm av denna kaliber eller en CRT som är hälften så dyr och förmodligen presterar bättre i många avseenden som jag värdesätter högt, dvs. bra färgåtergivning, flexibilitet vad gäller uppdateringsfrekvenser och upplösningar, samt följsamheten vid snabba förlopp. Jag värdesätter däremot också högt att text ska vara skarpt återgiven och att bilden inte ska upplevas som tröttsam för ögonen och här vinner nog en bra plattskärm lätt.

 

Frågan är också, som jag antydde tidigare i tråden, om de CRT finns till försäljning idag håller samma kvalitet som de gjorde förut. Jag har hört många som klagar på att det inte går att få tag på en bra CRT idag. Men den CRT jag länkade till tidigare i tråden verkar i alla fall prestera bra om man ska tro diverse tester. Hur den sedan håller är en annan femma. Denna skärm, som är en nyare modell från Samsung, har däremot fått lite kritik för att bilden inte återges lika skarpt över hela ytan:

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e612721&ReferId=3

 

Däremot verkar den senare modellen klara högre uppdateringsfrekvens, så valet mellan dessa är inte helt enkelt om jag nu bestämmer mig för en CRT av fabrikatet Samsung.

 

Edit: En nackdel med Hyundaien var förstås videoegenskaperna, vilket jag dock inte bryr mig om. Däremot får någon gärna kort förklara vad som kan göra att en skärm kan vara bra i spel men inte till videotittande. Vad är det som kan ställa till problem vid just videotittande (förutom betraktningsvinkeln)?

 

[inlägget ändrat 2005-09-18 17:24:23 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast så som läget ser ut idag så kommer nog TFT snart att vara helt i klass med CRT..

 

Ja det tvivlar inte heller jag på. Även om det kanske inte kommer vara just TFT-tekniken som används för LCD-skärmarna. Det skulle iaf inte ha förvånat mig ifall de platta skärmarna t o m hade sprungit om och passerat CRT så småningom.

 

Inte för att vara petig nu men jag tyckte inte att jag nämnde några nackdelar utan snarare ställde de starka sidorna hos CRT respektive TFT mot varandra..! :) Men jag håller med dig angående t ex betraktningsvinkeln... min egen skärm ser jag tydligt även i stort sett rakt från sidan även om jag faktiskt inte kan se den precis lika skarpt som en CRT. Enligt min uppfattning så var det TFT-skärmarna tillverkade före 2002 som var riktigt kassa. Under det året lyftes TFT rejält och idag är de faktiskt riktigt bra så gott som oavsett märke även om de så klart kunde varit ännu bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hitta tråden nu men i ett blindtest på en spelmässa nyligen där det bara användes tft-skärmar så var det ingen av spelnördarna som såg någon skillnad på om skärmen hade 16 ms responstid eller lägre...

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra saker som CRT kan som inte TFT kan är att en CRT kan visa 24-bitars färger, alltså 16 milj i antal färger medan en TFT bara kan visa 16-bitars färger, alltså 65 536 i antal färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blir fallet ifall TFT:n har analog anslutning. Det vore intressant att veta ifall de verkligen hade anslutit skärmarna med DVI-kabel på den där mässan (som man inte bara bör utan även SKA göra enligt vad jag tycker).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra saker som CRT kan som inte TFT kan är att en CRT kan visa 24-bitars färger, alltså 16 milj i antal färger medan en TFT bara kan visa 16-bitars färger, alltså 65 536 i antal färger.

 

Aha, det visste jag faktiskt inte. Sedan vet jag inte om man i praktiken märker någon skillnad mellan 16 och 24-bitars färg. Förresten så tycker jag att det här låter lite konstigt eftersom man kan använda 32-bitars färg i Windows. Är det ingen skärm som klarar att visa det menar du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så är de extra 8 bitarna som skiljer 24 från 32 inte färgbitar utan har med genomskinlighet att göra.

Men jag kan ha fel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> eftersom man kan använda 32-bitars färg i Windows. Är det ingen

> skärm som klarar att visa det menar du?

 

Det stämmer. Då man använder alla 32 bitar för färg så rör det sig om CMYK och det kan (mig veterligen) ingen skärm visa utan det är till för att tryckas på papper.

 

Windows använder bara 24 bitar för färg, men för att det ska vara enklare att jobba med så reserverar man 32 bitar utrymme i stället, eftersom Windows hanterar minnet i 32-bitars-delar.

 

Så, 1 byte per pixel används inte. Kör du i upplösningen 1600x1200 utgör bildinformationen 5 625 kB, men den tar upp 7500 kB i minnet.

 

När man sparar en bild så kan man lägga till en imaginär färg (alfa-kanalen) som anger hur mycket av bakgrunden som ska skina igenom. Men detta är ju ingen ny färg. Du har fortfarande bara 24-bitar färg att jobba med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...