Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synka mobiltelefon med Exchangeserver


tel73

Rekommendera Poster

Kör en terminalserver lösning med tunna klienter på vårt företag. Vill nu kunna synka ett antal användares mobiltelefoner (bla Ericsson 750i) med exchangeservern. Det som ska synkas är användarens kontakter och kalender. Hur gör man detta på enklaste sätt? Vill inte synka via GPRS utan helst via USB.

 

[inlägget ändrat 2005-09-16 13:37:02 av tel73]

[inlägget ändrat 2005-09-16 13:37:35 av tel73]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan 100% säker på att det inte går att göra i dagsläget. Anledningen är att MS vill ha snuskigt betalt av telefontillverkarna för att dom ska få bygga in ActiveSync-funktionen i sina telefoner. Det du vill göra, fungerar med telefoner som kör Windows Mobile, tex Qtek.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

 

Det går att synka om du har en vanlig klient, men det bör nästa gå med TS också

 

Det medföljer programvara till telefonen som skall kunna synka Outlooks innehåll till en mobil.

 

Det är dock mot Outlook du synkar och inte mot Exchange servern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag kan verkligen rekommendera Activesync-funktionen som finns i bl.a. QTEK-telefonerna. Jag har precis konfigurerat klart och kan bara konstatera att det är en helt underbar lösning. Du kan snabbt och smidigt synka kalender, kontakter och e-post via GPRS. I vårt fall kör vi mot en Win 2k3 SBS med Exchange 2003 SP1. Det var lite bök med inställningarna initialt, men när det väl fungerar så fungerar det bra.

 

En telefon jag kan rekommendera med Windows Mobile är HP IPAQ HW-6500 som förutom handdator- och telefon även har inbyggd GPS-antenn och mjukvara. Den har dessutom ett riktigt tangentbord, vilket jag tycker är att föredra. QTEK-telefonerna är heller inte dåliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

ActiveSync funkar tyvärr inte i TS-miljö ... Surt. Det går att få program som Palms Hotsync att funka i TS-miljö, men AS funkar icke.

 

tel73: om inte GPRS är ett alternativ, så kanske WLAN kan vara något? Många telefoner stödjer ju synkning via GPRS, USB och WLAN och allt som krävs för att synka med Exchange är en HTTP-anslutning.

 

Activesync synkar för övrigt mot Exchangeservern, inte Outlook (iaf nyare versioner av AS och Exchange).

 

// Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...