Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upphovsrätt i andra länder


bla__

Rekommendera Poster

Alla länder är inte med i Bernkonventionen och WIPOs övriga regelverk som reglerar den internationella upphovsrätten. Vissa länder är faktiskt inte medlemmar i WIPO överhuvudtaget.

 

Innebär det då att det är tillåtet att kopiera/köpa kopior av till exempel musik och filmer i dessa länder (trots att det är skyddat i övriga länder)?

 

Säg att jag skulle vara medborgare i ett sådant land, kan jag då ladda ner musik och filmer helt lagligt då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, men om det landet istället har dödsstraff på att kopiera någon annans verk kanske det inte är så bra ide? ;)

 

Att man inte har skrivit under samma regler som många andra har gjort behöver ju inte betyda att det är lagligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag skulle vara medborgare i ett sådant land, kan jag då ladda ner musik och filmer helt lagligt då?

 

Ja, så länge du även utför handlingen i det landet. Så länge du befinner dig i sverige, är det svensk lag som gäller oavsett medborgarskap.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte då låta någon kompis som bor i ett sådant land ha en server som kan dela ut en massa skoj??? Om det landet inte har lagar mot sådant kan det ju inte vara ett lagbrott...

 

men de som laddar hem kanske också måste bo i sådana länder för att inte begå några brott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge du även utför handlingen i det landet.

Nu är det förvisso inte så många länder det handlar om men de flesta har någon form av upphovsrättslagstiftning även om den inte är i synk med Bernkonventionen. Så det behöver inte vara tillåtet.

 

Vidare till bla__

Varför inte då låta någon kompis som bor i ett sådant land ha en server som kan dela ut en massa skoj???

Om det är lagligt så kan han väl göra det, till alla andra för vilka det också är lagligt. Men det lär inte hjälpa dig sålänge du inte flyttar dit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är klart.. men samtidigt är denna lagstiftning förmodligen till för att sklydda verk som givits ut i det aktuella landet. Och det är sannolikt en liten del av den totala median här i världen som ges ut i dessa länder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men samtidigt är denna lagstiftning förmodligen till för att sklydda verk som givits ut i det aktuella landet.

Vad grundar du det antagandet på?

 

Jag ser det som högst sannolikt att lagstiftningen i fråga är till för att skydda även saker utgivna utanför landet. Utan sådan lagstiftning skulle nämligen ingen distribuera film, datorprogram, böcker eller för all del musik till landet i fråga. Det skulle bli väldigt tyst i etern och om man vill ha ett så slutet samhälle så tror jag inte problemet med att folk delar ut saker på internet är så stort, det lär inte finnas så mycket internet att använda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl snarare så att vi i Sverige t ex erbjuder verk från Norge samma skydd som verk skapade i Sverige i utbyte mot att norrmännen gör motsvarande. Det är så Bernkonventionen (och liknande internationella avtal) funkar. Enda anledningen till att vi respekterar norska författares upphovsrätt är för att Norge ska respektera svenska författares upphovsrätt osv.

 

Om vi inte respekterade norska författares upphovsrätt skulle de säkert vara ovilliga att distribuera sina böcker i Sverige, men det skulle inte spela nån roll. Om man bara fick tag på ett ex av en norsk bok skulle man kunna göra obegränsat med kopior och sälja lagligt i Sverige, utan att betala författaren ett enda öre. (Å andra sidan skulle t ex Norge kunna göra det olagligt att föra ut norska böcker till Sverige, men när de väl kommit hit finns det inget norrmännen kan göra). Precis så var det för inte så många decennier sedan. T ex sålde amerikanska tryckerier Sagan om ringen helt lagligt i USA, utan Tolkiens tillåtelse och utan att betala honom (USA skrev under Bernkonventionen 1989, innan dess kräves att verk registrerades i USA för att erkännas och jag tror att Tolkiens förläggare missade det, eller nåt liknande).

 

Hsh, antalet länder som numera inte skrivit under något internationellt avtal om upphovsrätt är rätt litet, och då rör det sig mest om små, underutveckade och avskärmade stater. Det enda sådana land jag känner till är Iran. Där är det fullt lagligt att kopiera och distribuera utländska verk. Däremot är det inte lagligt i Sverige att importera icke-auktoriserat kopierade, upphovsrättsligt skyddade verk därifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl snarare så att vi i Sverige t ex erbjuder verk från Norge samma skydd som verk skapade i Sverige i utbyte mot att norrmännen gör motsvarande.

Det är grunden i bernkonventionens hantering av det (man kommer överens, det gynnar alla som är med).

 

Men ser man till alla de fall där man haft en för svag upphovsrätt (eller tillämpande av den) och det varit ett riktigt problem så har den, i de fall den skärpts, blivit starkare för att länderna i fråga riskerat att bli utan operativsystem från Microsoft, filmer från hela världen och en massa andra saker som man helt enkelt inte vill leverera dit om verken skulle vara helt oskyddade.

Det är därför inte helt otippat att den lilla bananrepubliken som faktiskt har upphovsrätt men inte skrivit under bernkonventionen faktiskt mycket väl skulle kunna skydda utländska verk.

 

T ex sålde amerikanska tryckerier Sagan om ringen helt lagligt i USA, utan Tolkiens tillåtelse och utan att betala honom (USA skrev under Bernkonventionen 1989, innan dess kräves att verk registrerades i USA

Innan dess hade USA överhuvudtaget nästan ingen upphovsrätt utan bara renodlad copyright, sådan skyddar bara den som har rätt att trycka, inte upphovsmannen. Registerkravet var alltså inte konstigare än de krav som gäller för patent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...