Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Terratec Cinergy T2 problem


Kalinka

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt en Terratec Cinergy T2 DVB-T mottagare till datorn.

Jag har ett problem. Med den medföljande programvaran gör jag en kanalsökning men den hittar inte en enda kanal (jag har kopplat in den till TV-uttaget i väggen) - Jag har aldrig hållit på med digitalTV så jag kan ingenting, är det något generalfel jag gör?

 

Dessutom tänkte jag höra om man måste använda den medföljade programvaran eller om det finns andra program att titta på tv med?

 

TACK*1000

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för antenn på din kabel? Egen antenn på taket? Vet du om de digitala kanalerna finns på den antenn du anslutit till?

 

Låt oss börja med det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Bra idé!

 

Jag testade med den medföljande bordsantennen och fick in en kanal. TDC.

 

Jag bor i lägenhet så jag har liksom ett uttag i väggen. Borde inte det räcka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, i flerfamiljshus/hyreshus/bostadsrätter/via kabel så förstärker man och sänder vidare de kanaler som ska tas emot i huset. Dvs troligen enbart de analoga. Det är ingen allmän förstärkning, utan oftast en central mottagning och återsändning av berörda kanaler/frekvenser.

 

Så en bra bordsanten får vi hoppas räcker för dig, för via din centralantenn får du, som det verkar, ingen signal.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operatör? Privat i fastigheten eller kanske ComHem?

 

Privat nät - ta ett snack med de ansvariga. Kan vara möjligt, men troligen inte.

 

ComHem - glöm det. De sänder sina kanaler enligt en annan kanalplan än marknätet, detta för att inte störas ut av marknätet och vice versa. Mao - de kan inte sända vidare kanalerna.

 

Privata nätet - troligt att de har samma kanalplan som ComHem, dvs sänder ut kanalerna enligt en fastlagd europeisk kabelstandard.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju skandal ju! Kommer de börja vidaresända de digitala signalerna tro?

Håller med dig, själv är jag hur irriterad som helst på UPC:thumbsdown: Kanske vi kan hoppas på att de digitala kanalerna blir "must carry" efter det att det analoga nätet har släckts.

 

Tills dess så blir det nog tyvärr att köra med en bordsantenn. Den här använder jag med gott resultat http://surl.se/rkp Hur bra det kommer att fungera är naturlgitvis beroende på mottagningsförhållandena men det är värt en chansning.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVTs alla kanaler (och Tv4 tror jag) är numera must-carry-kanaler. Men det säger inget om i vilket format de sänds. Som sagt, över kabel gäller en annan kanalplan, andra frekvenser och även annat kodningssystem jämfört med marksända TVn. Därmed, om man inköpt en mottagare för marksända TVn så fungerar den inte med kanaler i ett kabelnätverk.

 

Tre typer av digitala mottagare finns för tre olika system:

DVB-T - för marksänd TV

DVB-C - för kabel

DVB-S - för satellit

 

Olika frekvenser, olika operatörer, olika krypteringar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det är väl bara att bita ihop och skaffa en bordsantenn då.. Går det att få in till exempel boxerpaketet? Nåt program man kan installera eller någon dosa man kan köpa? Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk att en bordsantenn brukar räcka vid goda mottagningsförhållanden, dvs i princip krävs klart siglinje mot masten eller att man bor nära sändarmasten. Se gärna till att få öppet köp på antennen.

 

Boxerpaketet, de kodade kanalerna, kan bli svårt om ditt DVB-kort inte har en läsare för programmkort. Men kanske denna tråd kan vara av intresse för dig:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=746300#749176

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...