Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansvar vid datorkrasch hos kund ?


easycure1974

Rekommendera Poster

Visa meddelande - Ansvar vid förlorad data hos kund ?

Hej !

 

Jag råkade ut för en sak för ett par veckor sen som jag undrar om någon annan råkat utför.

 

Min förra arbetsgivare ringde och frågade om jag kunde kolla på hans kraschade server för det var akut att få igång den. Servern är en gammal Compaq med en P3 500 i och speglade SCSI diskar.

 

Hade ingen lust att hjälpa honom då jag sa upp mig hos honom för han var en oduglig chef. Men mina gamla arbetskamrater satt ju i klistret också så jag åkte dit.

 

Väl där startar jag upp maskinen och den stannar direkt med "disk write error" eller något liknade fel. Startar upp min ERD Commander och bootar ifrån den - allt den hittar på server diskarna är ett par mappar med skräptecken som inte innehåller något.

 

Bootar om igen och går in i setupen på SCSI kortet och där ser allt normalt ut - båda diskarna online. Kollade runt där och hittade inget skumt. Provade en annan boot cd men den hittade också bara skräp på diskarna. Samma konstiga mappar utan innehåll. Startar om igen och går in i SCSI setupen, då är plötsligt en av diskarna offline. Stänger ner maskinen och funderar ett tag och sätter sedan på den igen. Går in i SCSI setupen och då är båda diskarna online igen! Tänker att det är något skumt med SCSI kortet eller ena disken. Ska gå ur SCSI setupen men då blir bara skrämen svart och inget händer, datorn är igång men ingen bild. Väntar länge och helt plötsligt startar maskinen upp igen och börjar ladda Windows.

 

Windows laddas klart och jag kikar runt och ser att allt är ifrån januari 2004 - allt efter det är borta. Fattade inget först men jag antar att den ena disken gått offline januari 2004 och sen har inte SCSI kortet varnat för att ena disken är offline så det har hela tiden sett ut som det är två diskar och speglingen har fungerat. Och när jag går in i SCSI setupen får kortet för sig att disken är hel och börjar bygga om raiden - antar att den gjorde den när den startade om och allt var svart. Sedan kom det upp ett felmeddelande för SCSI kortet " Memmory DIMM error" när man bootade upp den. Så SCSI kortet måste uppenbart ha varit defekt vilket en annan datortekniker ifrån en tillkallad firma också trodde.

 

Tänkte att jaja, det är väl ingen fara för det finns ju en max två dagar gammal backup. Men nej, backupen var borta. Backup programmet som kördes var Powerquest V2i Protector som varannan dag körde en diskdump till en annan dator på nätverket. Den satte jag upp ett år tidigare innan jag slutade. Sen skulle en av de andra som var kvar bränna ut en DVD en gång i veckan eftersom även den disken kan ju rasa. Men det visar sig att ingen har brytt sig om det sen jag slutade trots att jag påpekade hur viktigt det var. Så här står företaget - ett dataföretag som säljer datorer och annan IT utrustning och försöker sälja backup lösningar till sina kunder utan en egen backup på över ett år.

 

Idag fick jag ett brev ifrån honom där han kräver mitt företag på skadestånd för att vi förstört hans server, att han själv borde ha haft backup skiter han i - det har inte med saken att göra anser han efter ett samtal med honom idag. Han vill ha ett par hundra tusen för försök till diskräddning på ett recoverföretag och för att han och två anställda får sitta och knappa in alla sina produkter och bokföringen igen.

 

Visst, ansvarsförsäkringen finns ju men jag tycker inte ens att jag ska behöva använda den i denna situation. Vill bara ignorera hans skadeståndskrav.

 

Vad anser ni? Har ni någon gång i er yrkesutövning som IT tekniker råkat utför något liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom servern var mer eller mindre död redan innan du åkte dit, så kan det omöjligen bli ditt ansvar. Jag hade kostat på mig att kontakt advokat och bett dem skriva ett brev där du bestrider skadeståndskravet.

 

Sen kan du skicka en faktura på "ett par hundra tusen", bara för att ytterliggare påvisa hur snett ute han är... :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, någon som stödjer mig : ) Tyckte också att det omöjligt kan bli mitt ansvar men han gav sig inte - han hade pratat med sin advokat redan om det och fått rådet att gå vidare.

 

Visar det sig att han har helt fel blir det en faktura tillbaka för förlorad arbetsinkomst då jag inte kunnat jobba idag utan bara fått bråka om den smörja : )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stå på dig innan någon annan gör det, som det heter. Bevisbördan ligger faktiskt på ditt f.d företag. De måste övertyga tingsrätten om att servern i fråga var hel och uppe innan du kom förbi (på deras uppdrag!) och bara sabbade allt.

 

Gå till din f.d's chefs chef och förklara att det här blir advokatkostnader, tidsåtgång och, inte minst, taskig publicitet, för dom. Vad är det för klass på ett företag som måste kalla in före detta anställda för att säkra driften?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...