Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

merge/förena filer och mappar i ett program?


hmp

Rekommendera Poster

Hej

undrar ifall det finns något program som kan visa alla filer och mappar som jag har på olika hårddiskar tillsammans i en lista?

 

Alltså jag har massa filer på olika ställen och det skulle vara bra om man på nåt sätt skulle kunna (tror det heter merge/förena) merge'a ihop dem så att man i ett visningsprogram/filhanterare kan se alla filer man har och då samlat på ett ställe plus att man ska kunna öppna dem därifrån. Är bra om man har dåligt med utrymme på nån hårddisk.

 

I mitt FTPserver program Gene6 kan man göra så men i en FTPklient kan man ju inte öppna dem direkt...

 

Hoppas jag har gjort mig förstådd :)

 

 

/hmp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner inte till nåt sånt program, men det vore nog inte så svårt att göra ett i Visual Basic.. jag gör gärna ett försök, men jag har inte så mycket tid, så det kan nog ta ett tag endå

 

EDIT: en sak jag inte riktigt förstog bara, var det så att du ville visa absolut alla filer i en och samma mapp, eller ska det bara se ut som om du har 1 hårddisk/partition, och att du sedan går in i en mapp utan att först välja hårddisk/partition?

[inlägget ändrat 2005-09-15 07:01:43 av Henrik30000]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack, det vore snällt av dig om du vill det :)

 

Det ska bara se ut som om man har 1 hårddisk/partition, och att man sedan går in i en mapp utan att först välja hårddisk/partition?

 

Så det vore bra om man kan lägga till vilka filer och mappar man vill. några mappar och filer från t.ex. partition1 och några från partition2 och några kanske t.o.m. från det lokala nätverket om man har det.

 

Skulle vara jättesnällt om du vill försöka!

 

[inlägget ändrat 2005-09-15 14:17:32 av hmp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo därför att om jag har t.ex. två mappar som ligger på c:\movies och d:\movies som jag vill förena. Det skulle se ut så här t.ex. merge://C:\movies,D:\movies

vilket skapar en mapp som heter movies och där i ligger alla de filer och undermappar från c:\movies och d:\movies.

 

det går väl inte med bara genvägar? eller finns det nåt jag missat?

[inlägget ändrat 2005-09-15 15:17:08 av hmp]

 

Man kan måste ha nån virtuel väg för att det ska gå t.ex.

 

virtual path:

/movies

 

Physical path:

merge://C:\movies,D:\movies

[inlägget ändrat 2005-09-15 15:24:56 av hmp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går väl inte med bara genvägar? eller finns det nåt jag missat?

Varför inte? Om du skriver ihop ett program som till din nya mergemapp kopierar genvägar för samtliga filer i c:\movies och d:\movies så uppnår du samma effekt. Men jag kanske missar något

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ihop ett lite program du kan köra från kommandotolken, som givet en destinationsmapp och valfritt antal källmappar, skapar genvägar till samtliga filer i källmapparna och lägger dem i dest.mappen. Hann inte skriva ihop någon rekursiv funktionalitet, så det är bara filerna i mappen som det skapas genvägar för (inte undermappar alltså).

 

http://c2.nordicplaza.com/appz/CreateShortcuts.zip

 

Kör det med:

 

CreateShortcuts DestMapp KällMapp1 KällMapp2 Källmap3 osv..

 

Dubbletter av filnamn får tillägget _1, _2 osv. och destinationsmappen skapas automatiskt om den inte existerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så välinsatt i visual basic eller c så jag klarar det nog inte.

 

På min FTPserver har jag förenat alla mappar och filer från olika enheter/partitioner och platser och från min andra dator under ett ställe som är / Det är roten.

 

där under ligger då t.ex. en mapp som heter apps med alla mina program från olika partitioner, en mapp som heter audio med alla mina mp3:or från olika partitioner osv.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tycker du hmp, ska jag lägga ner mitt försök?

Vilken variant hade du planerat att göra? Det är ju alltid kul med lite fler alternativ, så kör på du tycker jag.

[inlägget ändrat 2005-09-15 16:33:09 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Documents and Settings\martin\Skrivbord>CreateShortcuts C:\Documents and Settings\martin\Skrivbord\test C:\movies D:\movies

 

Helt fel eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då fortsätter jag med den.

btw hmp, även om jag inte gjorde programmet så tycker jag det ser ganska rätt ut, bara det att DOS & cmd inte klarar mellanslag, mellanslagen blir som ett komma mellan attributen, det tror att "C:\documents" är src_dest... men jag vet inte vad man gör åt det, skulle gärna vilja veta själv också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får gärna försöka båda två och jag är väldigt tacksam!!!

Hoppas bara att ni förstår vad jag menar hur det ska vara.

Det får ju gärna vara ett grafiskt program men det är kanske mycket att begära så det går givetvis bra med textbaserat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik har rätt, det är mellanslaget i Documents And Settings som ställer till det. Du får använda 8-bytesvarianten för mappnamn istället:

 

C:\Docume~1\martin\Skrivbord\test

 

[inlägget ändrat 2005-09-15 16:43:17 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men jag kom på en annan sak, mappar bör ju givetvis förenas, men om det är två filer med samma namn(+mapp) då?

 

Förslag:

*Öppna båda

*Numrera filerna

*Bara öppna ena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om det är två filer med samma namn(+mapp) då?

Två filer med samma namn, ex. test.avi kommer med mitt prog att döpas till test.avi resp. test_1.avi

 

[inlägget ändrat 2005-09-15 16:48:21 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funka men det tog bara filerna som ligger löst i mapparna \movies

Jo, precis. Jag antar att du vill ha en rekursiv variant som går nedåt i mappstrukturen eller? Ska genvägarna till filerna i alla undermappar hamna på samma nivå tillslut, dvs:

 

KÄLLA

-------

c:\test

c:\test\undermapp1

c:\test\undermapp1\nymapp

 

DEST

------

c:\dest

 

Ska alltså alla filer från samtliga mappar i KÄLLA hamna direkt under DEST-mappen, eller ska mappstrukturen följa med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det var nog så jag hade tänkt, (var inte helt säker på det med filerna, men jag följer nog ungefär samma som Anjuna Moon där)

 

... det här har ju nästan blivit en chatt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mappstrukturen från källan ska väl följa med tror jag :)

men om jag har det så här t.ex.

c:\pub1\movies\videos\dvdr

\xvid

\svcd

 

d:\pub2\movies\videos\dvdr

\xvid

\svcd

 

Så ska de gå ihop, alltså alla filer under t.ex. dvdr ska läggas tillsammans under \movies\videos\dvdr

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...