Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur identifierar ZoneAlarm program som ska få komma ut på internet ?


MrMagoo1000

Rekommendera Poster

En fråga jag blir glad om jag kan få hjälp med av er experter.

 

Hur identifierar ZoneAlarm programen som ska få tillgång till internet ? Det kan ju knappast endast vara identifiering av namnen på programen då många virus tar namn från os när dom ska sprida sig.

 

Hur fungerar sk "fingerprint" identifikation som vissa program gör för att känna igen andra program ?

 

Tack på Förhand

 

Jonte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Gurun Steve Gibson förklarar hur brandväggar fungerar:

 

http://grc.com/su-firewalls.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur identifierar ZoneAlarm programen som ska få tillgång till internet ? Det kan ju knappast endast vara identifiering av namnen på programen då många virus tar namn från os när dom ska sprida sig.

 

Hur fungerar sk "fingerprint" identifikation som vissa program gör för att känna igen andra program ?

Filnamn + mapp är antagligen en del av identifieringen. Fingerprint en annan del. Fingerprint-beräkning är en beräkning som gör att man får fram ett tal som är unikt (mer eller mindre) för programmet (ett fingeravtryck). Ungefär som kontrollsiffran i personnumret, man kan inte ändra bara någon siffra i personnumret utan att det märks. Exakt algoritm varierar säkert mellan olika tillverkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...