Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa tvättmaskin


HAKOL

Rekommendera Poster

Hej!

Vi planerar att köpa tvättmaskin. En toppmatad av utrymmesskäl. Tar tacksamt emot tips eller varningar om modeller, tillverkare, försäljningsställen. Vad bör man tänka på ?(centrifugeringshastighet, temperaturinställning, extrasköljningsmöjlighet, buller, antal tvättprogram, osv...)???

 

Tack på förhand!

/HAKOL

 

[inlägget ändrat 2005-09-13 19:06:23 av HAKOL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag har läst detta och härifrån fått endel ideer. Men i denna tråd diskuteras främst kombinerad tvätt/tork-maskin. Jag är intresserad av toppmatade maskiner om någon har specifik information.

 

/HAKOL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du kanske läst i den andra tvättråden har jag vän vän som arbetar i en vitvarubutik (fackhandel). Jag kollade med honom, berättade att jag hittat denna tråd osv och bad om lite tips. Fick lite följdfrågor:

 

Hur stort hushåll har ni och hur kommer ni att använda maskinen? Ska den bara vara ett komplement till tvättstugan så att favorittröjan kan tvättas trots att det är en vecka kvar till tvättid? Ska den klara all eller i princip all tvätt från hushållet?

 

Ska tvätten tumlas (det finns mindre vägghängda tumlare)? Är det viktigt att tvätten torkar snabbt eller räcker det med 13-14 timmar?

 

En fråga som kanske inte ställs i butik så ofta men vad har du för förväntad livslängd på maskinen? Ska den in i en bostadsrätt där ni tänkt bo 2-3 år till och sedan lämna maskinen där vid försäljning? Eller är det så att ni har hittat Bostaden och nu söker Tvättmaskinen, dvs något ni vill ha i 10-15 år eller helst mer?

 

Precisera dina krav så ska jag se om jag kan förmedla lite tips utifrån det.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, [sH]! Du får gärna fråga en expert (som inte tjänar/fölorar på att tala sanning)

 

Vårat hushåll kommer förhoppningsvis mycket snart att bestå av två vuxna och en nyfödd.

 

Maskinen skall fungera som komplement till en ofta upptagen eller trasig gemensam tvättmaskin i hyresfastighet. Förmodligen kommer det att tvättas ganska ofta, men med lite mindre volymer/gång.

 

Tumlare får för närvarande inte plats.

 

Troligen kommer vi att försöka sälja maskinen om några år då vi planerat för villa. Kanske kan den lånas ut till någon med sommarstuga, tills vi har skaffat även detta om ytterligare några år. Dvs. köper vi en billig så är den antingen kass eller till försäljning om några år. Blir det en dyr så finns det folk i släkten som gärna skulle låna den några år. = priset är inte det väsentliga.

 

Krav:

Minst 1000 varv centrifug.

Extra sköljprogram, "Halvtvätt", och reducerad centrifugering ska kunna väljas.

230V 10A

 

Trevligt:

Inga bromerande flamskyddsmedel

Ställbar centrifugering och temperatur

Inställning för handtvätt

Helt plan ovansida(så man kan ställa saker på maskinen då den ej används).

 

/HAKOL

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-15 19:53:26 av HAKOL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
virtuosen2

Bosch är mycket bra grejor! (10x bättre än E-lux!)

 

Själv har jag två (!) av den här:

http://www.bosch-hushall.com/bosch/default.jsp?page=product.view&menu=product.111.111209&pid=111&fib=WFO2852DN

 

Hur bra som helst! Rent tekniskt så är det "tysk ingenjörskonst"! Istället för att krångla med "limmade delar" (E-lux), så är Bosch delar löstagbara, och kan servas av den händige. (Bosch diskmaskin har jag sedan tidigare. Lätt som en plätt att laga!)

 

Tvätten är i princip "nästan torr" när den tas ut från maskinen. (1400 varv).

 

AAC-klassad apparat. (Har jag för mig, tror till och med att det stod A+ på energiförbrukningen!) Gamla elektroluxen från 1992 skulle ha 3-FAS, 3x10A. Båda nya maskinerna är enfas, och klarar sig på EN 16A-propp tillsammans!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
mambofeber

Hej!

 

Jag har ett vagt minne av att tillverkaren idag programmerar nya tvättmaskiners livslängd. Är det någon annan som känner till detta? Vet ni isf var man kan läsa om detta?

 

Om alla tvättmaskiner håller i "all evighet" så kommer ingen att köpa nya tvättmaskiner efter ett tag...lite överdrivet, men ni förstår vad jag menar.

 

Tack på förhand!

 

/Andy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett vagt minne av att tillverkaren idag programmerar nya tvättmaskiners livslängd.

Det behövs väl inte skrivas något program för det. Det är ju en massa mekanik i tvättmaskiner och sådant åldras och upphör att fungera av sig själva. Tvättmaskiner behövdes bytas ut då och då även för 40 år sedan när det inte fanns några datorer i dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp jag förstår!

ja eftersom att allt tekniskt blir bättre och bättre och håller längre so vore det inte o möjligt att detta gjordes men endå...

 

någon som vet något om detta, är det en myt eller sär det sant ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till El & övrig hemelektronik

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett vagt minne av att tillverkaren idag programmerar nya tvättmaskiners livslängd. Är det någon annan som känner till detta? Vet ni isf var man kan läsa om detta?

 

Syftar du på sk. "Designed lifetime"

Dvs. att tillverkarna anpassar materialtjocklekar och kvaliteér osv. till att möta en av dom önskad livslängd för den produkten..

 

Så att du måste köpa en ny tvättmaskin efter ca: 10 år istället för efter 20-25år!

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett vagt minne av att tillverkaren idag programmerar nya tvättmaskiners livslängd. Är det någon annan som känner till detta? Vet ni isf var man kan läsa om detta?

 

En modern myt. Har en del branschkontakter och jag kan berätta att den överlägset vanligaste orsaken till att en tvättmaskin skrotas är att något mekaniskt slutat fungera, dvs sådant som inte direkt kan "programeras".

 

Sedan det om "Designed lifetime" och där finns en poäng. Köp en tvättmaskin efter dina behov. Vissa tillverkare har olika produktlinjer för olika behov, exempelvis Bosch har maskiner av enklare kvalitet för exempelvis folk i en lägenhet som tvättar det mesta i tvättstugan och de har också högpresterande maskiner för folk i villa med mycket tvätt.

 

Sedan har ju olika tillverkare olika förväntad livslängd på sina maskiner.

 

 

[sH] - http://essha.blogg.se - blogg by me

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...