Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny HemPC


Milkman

Rekommendera Poster

Så har man alltså fått sin "nya" HemPc, det blev en HP Pavilion zd8290ea, se länk nedan...

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF05a/23355-186369-1291457-1291457-1291457-12199842.html

 

Tycker att den är lite dyr ;-)

Har mailat HPs webbmaster, men de har inte fixat sidan än.

 

Har Logitech trådlösa tangentbort & mus, vilken frihet.

Datorn har lite väl kort batteritid ca 1:37. :thumbsdown:

Men vilken bildskärm 17" widscreen, (1440x900) skärpan är kanonbra :thumbsup:.

Har inte hunnit testa datorns hastighet än, men hitills verkar det låvande.

Beställde också HPs docka xb2000 Notebook Expansion Base, enligt instruktionsboken skall man kunna installera en extra hårddisk i den.

Dockan saknar tyvärr COM- & Lpt-portar, får skaffa mig en extra docka för att få dessa kontakter.

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena. Jag likadan dator och har samma kommentarer. Grym skärm men dålig batteritid. Är även sugen på XB2000. E på g att beställa en men har ngr funderingar på om den passar eller inte. Hittar inte riktigt rätt info. Har du fått din? Isåfall, vilket nummer har den?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den passar till föjande enligt "read this firts" boken:

HP Pavilion zv5000-serien

HP Pavilion zx5000-serien

Compaq Presario R3000-serien

HP Pavilion nx9100-serien

HP Pavilion zd8000-serien *

* Den model som min HemPC är (zd8290ea)

Hittar inte något nummer på den, endast s/n & p/n nummer.

Har själv försökt leta på HP-sida men gått vilse :-)

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet i den bärbara är inte så bra, går inte att ändra klangfärgen (bas/diskant).

Sämst låter det om man vill spela midifiler.

Har nu köpt ett Sound Blaster Audigy2 zs Notebook (PCMCIA).

Vilket lyft det blev :)

 

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vad använder du din dator till?

 

Är den tung att bära omkring?

 

Har nämligen blivit erbjuden köpa en liknande (aldrig haft bärbar innan) och har tänkt bära omkring på den och jobba i bil och tåg en del så funderar om den är så smidig och inte för tung för det? Man kanske har mer än dator med sig ibland osv

 

mvh

peegee

MSN Messenger: peegee_76@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara min som en smidig stationär dator som man kan ha i köket ibland eller framför TV'n. Tycker inte den är speciellt bärbar utanför hemmet, dels storleken och tyngden men framför allt den dåliga batteritiden, <2h, kanske 1.5h. Antar att det är skärmen som slukar ström men det är den värd eftersom den är riktigt bra. Men som sagt, speciellt bärbar tycker jag inte den är. Det har jag en "vanlig" laptop för det ändamålet.

 

Milkman: Hur fungerar XB2000 dockan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du din dator till?

Använder den som en stationär dator kopplad till docka (HP xb2000).

Har inte spelat några krävande spel, testat med Need for Speed Porche och det funkade, gjorde det ioförsig på min tidigare bärbara.

 

Kollar/redigerar lite av digitalbilderna jag tar med min kamera.

Provat att använda Panorama Maker 2000 och den var bra mycket snabbare än förra datorn.

Surfar lite ibland in på SVTs öppetarkiv och kollar gamla journalfilmer.

Kör lite Excel, Power Point m.m.

Betalar räkningar :-(

 

 

Är den tung att bära omkring?

När jag beställde HemPCn beställde jag också en axelväska (HP orginal).

Datorn väger 4,2 kg den tidigare vägde 3,6kg.

Normalt bär jag den mellan bostaden och bilen och då är det överkommligt, men skulle inte vilja bära den alltför långt, går ju att skaffa en lapptopryggsäck.

Så att kalla den bärbar är en sanning med modifickation, snarare flyttbar.

 

Att släpa medsig den på tåg går väll om du har något bord att ställa den på, att ha den i knät reckommenderas ej, dels för att den är tung men mäst för att den blir varm.

Den har tre kylfläktar på undersidan som låter endel när den får jobba, annars är den rätt tyst.

Batteritiden är dålig som jag skrev om tidigare, beror givetvis på vad man gör med datorn.

Har inte häller hittat någon adapter från 12V= till datorn, nätadaptern som följer med drar ca 180W.

Så jag fick springa och ladda den varannan dag i höstas eftersom jag endast har 12V= i sommarstugan.

 

 

/FD Milkman

 

[inlägget ändrat 2006-02-28 17:44:53 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar XB2000 dockan?

Den funkar väll som den ska, men ångrar lite att jag köte den.

Skulle hällre ha köpt Laptop-ställ (38-1636) hos Clas Ohlson för 99:- och MOBILE DOCKING STATION USB 2.0 från Dustin Home http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010077400 för 695:-

 

 

/FD Milkman

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 07:59:15 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...