Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plot i Matlab


Monshi

Rekommendera Poster

Nä, nu känner jag mig så dum så att jag inte kan gå och fråga de omkring mig.

 

Jag försöker plotta lite i Matlab... Vad vill jag då?

Jo en del av en funktionsyta vill jag fylla, helst med en skuggning av sneda linjer men kanske även en färg. Men hur ska jag få till det? För att fylla med en skuggning av sneda linjer - hur gör jag det? Vilket kommando?

 

Fylla med en färg? Hur fyller jag under en yta. Ta en enkel box:

y = [0 0 1 1 1 0 0]

Jag vill fylla mellan under den yta som finns mellan x-axeln och boxen...

Fasiken vad enkelt det måste vara. Och vad dum jag känner mig...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch, mmh, kanske ni ska glömma detta. Det är väl kommandot area jag ska använda då ja...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, går det att få till en snett streckad yta?

 

Och - går det att avsluta en ensam bar, eller annan vertikal "stapel" men den pil? Detta utan att själv rita dit en triangel?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, svaren från rummet bredvid:

 

fråga a: Nej.

fråga b: Rita själv

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, jo kanske det. Men jag är nog ganska nöjd med den ljusgrå ytan jag skapat nu. Och jag vill exportera till EPS, inte bitmap.

 

Vad jag inte förstår är varför det ska vara så svårt, omöjligt(?), att formatera en plot som man vill. Två enkla önskemål:

* Kunna avsluta en kurva med en pil

* Kunna sätta pilar på axlarna.

 

Fast det är klart. Exportera i Adobe Illustrator format och måla dit det extra du önskar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...