Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TV-kort vs inspelningsbar DVD-spelare

saxjeppe

Recommended Posts

Funderar lite på det här med TV-kort och har tittat på WinTV-PVR-350. Någon som har erfarenhet av detta kort? Det finns onekligen många möjligheter med TV-kort om man vill förvandla sin dator till "mediamaskin". Men om man jämför ett kort som detta och t.ex. en inspelningsbar DVD-spelare? Bildmässigt och ljudmässigt, är det stor skillnad? Vad jag förstår fångar inte TV-kortet t.ex. 5.1-ljud, eller?

Kan man annars ens jämföra inspelningsbar DVD mot att använda sin egen dator som hårddiskinspelare?

Vad säger ni?

Erik P Larsson

Jag har detta kort och är nöjd.

Har dock inte kollat in hur kvaliteten står sig i jämförelse med en dvd med hårddisk, men törs nog säga att det inte skall vara större skillnad.

När jag tittar på inspelat material från UPC's analoga kanaler ser jag ingen större skillnad om jag spelat in på mediumkvalitet (ca 1 gb / 40 minuter)

5.1-ljud vette tusan hur det är med, inget jag bryr mig om :)

Men, skälet till att jag valde att köpa ett 350-kort istället för dvd med hd var möjligheten att lätt kunna programmera inspelningar.

Programmera och glöm ungefär... :)

Jag spelar in hela säsonger av en massa serier, och ibland så glömmer jag att det spelats in (kollar faktiskt inte så mycket på tv numer av nån anledning), iallafall, det är alltid kul att kolla datorn och se att, Oj, hade jag så mycket att kolla på nu,...

Det är ju dessvärre så att sverige inte stödjer dom programguider som finns till dvdspelarna, GuidePlus och så eller vad dom heter, medans du utan större pyssel får till det enkelt och bra på datorn.

Så, konklusion:

- Jag röstar för att du köper ett kort till datorn :)

Glömde visst. Min burk ser ut som följer:

1.4 ghz dell

200 gb hd

512 mb minne

Win xp pro (xp-lite)

Gb-Pvr (http://www.gbpvr.com)

O2Grabber (http://o2grabber.o2design.se)

(Skrivet i all hast, så jag har nog glömt viktiga saker)

[inlägget ändrat 2005-09-13 13:03:24 av Erik P Larsson]

Har dock inte kollat in hur kvaliteten står sig i jämförelse med en dvd med hårddisk, men törs nog säga att det inte skall vara större skillnad.

Vi har en DVD/HDD-recorder men inget TV-kort. Jag tror inte heller kvaliteten ska skilja sig åt nämnvärt. De gör ju samma sak fast i olika burkar.

Största skillnaden är väl kanske i hanteringen? Själv vill jag inte låsa upp en dator till att agera mediabox, den används till så mycket annat. Tycker också det är enkelt med en burk som startar på ett par sekunder och sen är redo, typ som en spelkonsol där man är igång på "nolltid".

Men det har ju inget med inspelningskvaliteten att göra, snarare hur man vill arrangera det där hemma.

Tja enkelheten slår väl åt två håll.

En DVD/HD inspelare sköter sig självt, den behöver inte ständigt vara påslagen osv. Den är även optimerad, utgår jag ifrån, på att både ta emot och sända ut en TV-signal. Det inspelade materialet kan du sända ut med den kvalité som spelarens utgång ger, dvs allt från komposit tilll RGB eller kanske DVI/HDMI. Även ljudet är oftast enkelt att ta ut. Nackdelen är väl som det sägs att några programguider finns inte.

Kvalitetsmässigt på det inspelade materialet finns det inget som säger att det ena skulle vara bättre än det andra. Ja, ser nu att WinTV PVR 35 har en TV-ut (s-video) vilket väl är en bra detalj, ger nog bättre TV-ut än ett normalt grafikkort.

Med ett TV-kort blir det garanterat lite pyssel att få det att fungera och, om ni är flera i hushållet, att förklara för den nära och kära som ej är lika datakunnig hur man spelar in ett program är kanske inte helt enkelt. Lite mer strul, men samtidigt enklare om man får programguiden att fungera bra.

DVD/HD:

+ liten, tyst, placeras bredvid TVn

+ Enkelhet att starta inspelning (lätt att slå på)

+ Behöver inte alltid vara påslagen.

+ Bra utsignal (minst RGB)

+ Bra insignal (samma där, RGB eller antenn)

- Begränsad kapacitet

- ingen programguide

- priset (från 2.500 - 3.000 kr tror jag)

PC:

+ Större kapacitet (din hårddisk bestämmer)

+ programguide

+ Trevligt med TV på datorn

+ priset, från 500 kr (fast du får vad du betalar för, ett billigt kort har sämre funktioner, dvs sämre/mindre mängd mjukvara framförallt)

- Måste alltid vara påslagen (eller kan kortet "väcka" datorn?)

- Sämre insignal (max s-video)

- sämre utsignal (max s-video)

- Ljudet beror på ljudkortets prestanda

- Ofast vill man inte ha datorn i samma rum som TVn - långa kablar.

- inte alltid lätt att använda datorn till annat parallellt med en pågående inspelning/uppspelning. (mitt TV-kort gillar INTE att jag växlar användare ex.v.)

Och - intressantast idag är väl egentligen de digitala TV-korten? Spara ned en MPEG ström direkt på datorn, ingen omkodning och inbyggd EPG

Kanske ska säga, min erfarenhet är från ett helt analogt kort utan MPEG kodare.

Mmh, jag kanske kan slänga upp en liten snutt fångad med en DVD-inspelare så kan kanske Erik P ge en liten snutt från WinTV PVR? Jag tar då helst från en RGB-källa, dvs DVB mottagare, den analoga kvalitén påverkar ju annars resultatet.

Edit: En till spec:

4 Mbit/s

Och en till detalj - vet ingen (?) DVD/HD inspelare som klarar av att spela in 5.1 ljud. Inte heller något TV-kort bortsett från DVB-kort. Likaså tror jag att DVB boxar med hårddisk mycket väl kan klara av att spara 5.1. ljud.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2005-09-13 13:48:50 av Monshi]

Erik P Larsson

Klart jag kan slänga upp en liten snutt...

Fnular vidare på det ikväll isf. :)

Kom på också... Ja, kortet, eller snarare programmet som spelar in, kan väcka datorn. Min burk stängs ner i.. hmm.. va tusan heter det nu... Viloläge?..

Illafall, det funkar fint, burken är tyst och fin, och vaknar till liv lite då och då för att spela in eller uppdatera epg.

[inlägget ändrat 2005-09-13 13:48:17 av Erik P Larsson]

Ja,. viloläge, eller vänteläge, kan den alltid gå ned i och väckas av ett program. Och en automatisk omstart om det är strömavbrott, men kan den då starta en inspelning om ingen är inloggad?

Går det bra att använda datorn parallellt med inspelning? Dvs för en användare borde det inte vara något problem då processorn inte belastas, men går det att byta användare? Måste den visa en bild på skärmen vid en inspelning eller är den/kan den göra det tyst i bakgrunden?

Edit: Och , mmhh, jag ska försöka få losslite material från min inspelare. Innebär dock att jag måste "rippa" det från en DVD, men det är ju inte så svårt...Återkommer om det. OM trådskaparen är intresserad.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2005-09-13 13:57:53 av Monshi]

Erik P Larsson

Hehe, verkar som om vi blev mer intresserade av det här nu då :)

Nåja, inloggningen är automatisk med hjälp av TweakUI, startar den om så loggas man in igen.

Jag använder sällan datorn samtidigt som den spelar in, dock så fungerar surfning och sånt utan problem. Och jag kan kolla på det inspelade materialet från en annan burk utan att det hackar och har sig. (Burken är en gammal burk som blev dedikerad till video alltså)

Inspelningen tuffar på i bakgrunden, så den märks inte speciellt... plus att pvr-350-kortet har egen mpgencoder så det drar ingen cpu.

e

Ok, nu är en fil på G upp, men lite konstig är den och jag är ingen expert på att rippa DVDs direkt. Till att börja med sade SmartRip att det var en NTSC film. MMh, nåja.

Sedan säger AVIcodec att den är på 9496 Kbit/s och WMP spelar upp den i turbofart. Zoomplayer spelar den rätt ivartfall.

Så om någon har tips på hur jag på bästa sätt rippar en bit av en DVD film, ja, ge mig då dessa tips.

Här återfinns ivartfall den lite struliga filmen (cirka 5 MB):

http://goto.glocalnet.net/geforce/vts_01_3.mpeg

/T

Ett sätt av tusen:

Rippa med DVDDecrypter, omvandla AC3-strömmen till WAV (om det nu är AC3-ljud) med BeSweet och konvertera till AVI med VirtualDUb-MPEG2.

Men filmen funkade bra här.

Jo, i princip är det väl bara för mig att kopiera VOB filen som ju är en MPEG fil. Eftersom jag spelat in skivan är den ju inte krypterad på något sätt så det enda jag egentligen kan behöva är ett verktyg som kan klippa lite i MPEG filmen.

Nåja, bra att det fungerade för dig, kanske min WMP som är knasig.

/T

Från en egen inspelning så finns det väl bara ett ljudspår också så det kanske skulle funka.

VirtualDub-MPEG2 kan öppna MPEG2-filer p s s som vanliga AVI-filer och t ex klippa ut vissa delar. Sen beror det ju på hur man gör med ljudet. Har faktiskt inte testat att ta VOB-filen rakt av och in i VirtualDub-MPEG2, kanske funkar det med?

..fast VDUbmod vägrar att spara det som MPEG, dvs DirectStreamCopy... Vill INTE packa om det.

Och ja, allt verkar ligga i samma VOB fil. Inga separata ljudspår eller undertexter. Och en VOB-fil är väl helt enkelt en MPEG-fil om jag minns rätt.

/T

Asch, glöm vad jag sa om att klippa ut vissa delar, jag pratade i nattmössan :)

Fast för MPEG-2 kan du annars testa denna, blir osäker på om du har samma som jag:

http://www.videohelp.com/tools?tool=Virtualdub-MPEG2

Fast den kan ju bara spara AVI-filer.

Testade nu på en skiva från vpr recorder. Med DVDDecrypter blir det enkelt att hämta ut t ex ett kapitel eller liknande från DVD:n. Den VOB-fil som DVDDecrypter sparar går att spela upp rakt av, ingen konvertering nödvändig.

[inlägget ändrat 2005-09-13 23:21:03 av lizardKng]

Erik P Larsson

Sisådär, nu har jag klippt ur en snutt av en inspelning.

mpg-filen är på drygt 5 mb, och ligger på hmm.. 3 sekunder kanske.

Encodingen är (tror jag) hauppauges egna, men VLC spelar den utan knussel.

Snutten är inspelad med medium-kvalitet inställt i GB-pvr, har ingen aning om bitrate och så :)

Länk här: http://hem.bredband.net/leadbelly/test.mpg

...minns nu att MPEG2-codecen är skyddat och inte finns på alla system...

jobb-datorn jag nu sitter på vill inte kännas vid MPEG. :(

Nåja, återkommer ikväll.

/T

WOW! Vilken intressant diskussion jag satte igång! Kreativiteten flödar :)

Jag var på Jula igår och där hade de ett tv-kort för...150 spänn. Köpte det dock ICKE, känns liksom lite så där...:P

Men så vitt jag förstår så rekomenderas nästan, för en person som jag (ensamstående, hyffsad burk, filmnörd, dator nära TV) att skaffa ett bra kort och en hårddisk för 1/3 av priset som en HD DVD-rec skulle gå på?

Kanske ska ta och göra det då....

Tack alla för bra svar och bra diskussion!

Erik P Larsson

Du är välkommen :)

Är man insnöad på det här så är man.. typ :)

Rekommendationen kvarstår ja, köp ett kort och större hd, eller ännu hellre en till dator dedikerad för video, datorer får man aldrig för få av :)

Nä 150 kr ska du nog bara lägga ut om du vill kunna ta emot TV på datorn och då troligen enbart med mono ljud och kanske även begränsad upplösning. Du får nog lägga till lite för att få med program som kan hjälpa dig.

Sedan fungerar det ganska bra att spela in utan en hårdvaru MPEG-kodare, men jag tror det är betydligt enklare, även med dagens datorer, att spela in med en dedikerad krets. Fast - om det är en dedikerad dator med bra prestanda...

Har inte fått svar på en fråga jag ställt Erik P Larsson:

Går det att spela in "tyst" så att det inte märks på datorn att den arbetar med en inspelning? Dvs inget ljud, ingen bild.

/T

Erik P Larsson

Ops.. glömde svara på det förut ja.

Jodå, det går att spela in "tyst", man har en liten ikon i aktivitetsfältet som skvallrar om att det spelas in något, i övrigt märker du det inte.

Kortet "dumpar" ju ner en fil på hårddisken i egentlig mening, så det som märks är lite hd-aktivitet.

Smidigt, något jag inte sett något program klara av med mitt TV-kort (Cinergy 400). Om kortet inte allokerar en yta för bild eller dylikt så kanske det även går tat byta användare, ja inte logga ut men byta aktiv användare, medans kortet spelar in.

Kanske inte ens krävs att någon är inloggad? Eller?

/T

Erik P Larsson

Ytterst tveksamt att det skulle fungera eftersom inspelningen är en tjänst/service/program som körs under inloggad användare...

Möjligen om du switchar användare, men knappast om du loggar ur aktuell användare.

Om det är en tjänst kopplad till en tdisintsälld händelse så kan mycket väl XP självt logga in användaren och köra tjänsten i bakgrunden så att säga. Men att logga ut en användare som en inspelning sker på, nej det menade jag inte.

Fast om du har en dedikerad dator är det inget problem du behöver grubbla på.

/T

5250 Kbps, 25 fps, 720x576 (4:3) MPG2

Och det ser väl OK ut...

Ska se om jag kan fånga lite MPEG med mitt TV-kort. En mjukvarukodare då och från en analog källa eftersom, ja, programmet inte klarar det Dscaler klarar. Ja, det Dscaler gör är tar emot komposit över s-video kontakten på TV-kortet eftersom DVB mottagaren bara kan sända s-video över ena SCART-utgången och den kopplar jag givetvis till TVn.

Fångat med Intervideo WinDVR @ 4500 Kbps, 720x576 osv...

Fast det är inte den upplösning jag skulle använda normalt sett och inte ett program jag använder normalt sett. Drog väldigt mycket CPU ärligt talat, mer än jag trott det skulle göra. (normalt när jag använt datorn är WMV 8 el 9 codec @ ~ 1000 Kbps, 365x280 )

Här finns den:

http://goto.glocalnet.net/geforce/Program_0.mpeg

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...