Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny ”widescreen” monitor


NWM

Rekommendera Poster

Tänkte byta ut min 19” TFT mot en större. De är två skärmar som jag främst funderar på är:

 

Samsung 24" LCD Syncmaster 243T http://surl.se/rcw

Dell Ultrasharp 2405FPW 24" http://surl.se/pib

 

Dell skärmen har en massa ingångar och finesser men jag misstänker att Samsung skärmen kanske har bättre bild. I första hand så är det vanliga skrivbordsgöromål som jag kommer att använda den till men jag vill gärna att den fungerar skapligt även för lite TV- och filmtittande. Går det dessutom att använda den för lite spelande då och då så är det självklart ett plus.

 

Kanske det finns någon skärm som är bättre, kanske det inte är så smart att köpa en wide? Hur tycker ni att jag skall göra? Alla förslag och synpunkter mottages tacksamt.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet är det några stycken som kör med 2 skärmar, tex en gammal ritning på ena , nya ritningen på den andra skärmen. Bildytan blir inte dålig med 2st 19" i bredd. Men det är ju inget för TV / Film.

har en Hitachi PJ-TX100 och 2x2m duk till det hemma.

Nackdel är att det då måste vara mörkt i rummet som på bio.

http://www.prisjakt.nu

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-12 23:53:50 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl tänkt att så småningom att skaffa, en inte alltför dyr, projektor (är ingen filmfantast precis) och då blir 24" bra till vanligt TV tittande.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det finns någon skärm som är bättre, kanske det inte är så smart att köpa en wide? Hur tycker ni att jag skall göra?

 

Nåt förslag på skärm har jag inte men widescreen kan jag varmt rekomendera, om man bara vänjer sig vid att inte köra allting i fullscreen så känns det som man får plats med otroligt mycket på en ws skärm, jag skulle aldrig gå tillbaka till en vanlig skärm igen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m man bara vänjer sig vid att inte köra allting i fullscreen så känns det som man får plats med otroligt mycket på en ws skärm

Var det svårt att vänja sig?

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det svårt att vänja sig?

 

Nej egentligen inte, glömde bort att dra ner storleken ibland i början men det löser sig ju när alla program är inställda i fönsterläge. Är väldigt nöjd som sagt speciellt i kombination med samurize till höger, se bifogad bild.

 

/Marcus

 

[bild bifogad 2005-09-13 00:35:40 av Marcus_J]

749476_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man råkar öppna ett program (typ word, eller acrobat reader) i maximerat läge och har "visa sidbredd" på kan det bli lite stort. ;) (har 23" WS)

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Dellen på jobbet och den är riktigt bra. Bra ljusstyrka, fina färger och väldigt skarp bild i den rekommenderade upplösningen (1920x1200).

Jag har inte testat Samsungen, men om du eventuellt ska spela tror jag Dellen passar bättre med en responstid på 16 ms mot Samsungens 30 ms.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man råkar öppna ett program (typ word, eller acrobat reader) i maximerat läge och har "visa sidbredd" på kan det bli lite stort.

Det är bland annat det jag är ute efter, jag vill kunna se ett helt uppslag i Word på en gång.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog Dellen, enda nackdelen är att det inte finns någon möjlighet att se på den innan köp. Jag grämer mig lite över att jag inte "slog till" på Dellen när de för några veckor sedan hade extrapris på den, då kostade den ca 9kkr inkl moms och frakt men nu vill de ha lite drygt 13kkr. Men det är väl bara att bita ihop:)

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det är väldig skillnad på uppslag - två A4 i bredd och sidbredd på en A4

Hur menar du då? Jag kan ju se två sidor i bredd även på 19" men då har jag ingen plats kvar till annat. Tycker du att det är en dålig ide [Esc] med att byta till en 24" wide?

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej MWM, då missförstod du dig. Tvärtom jag kan inte göra annat än att rekommendera dig att skaffa en stor WS-skärm (har själv en HP 23" WS).

 

 

Men om du råkar öppna ett wordokument (a4) i maximerat läge och har sidbredd på fönstret så blir det väldigt stooooort. ;) Det var det jag menade. Annars kan jag inte hitta någon nackdel med detta.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

De är två skärmar som jag främst funderar på är:

 

Samsung 24" LCD Syncmaster 243T http://surl.se/rcw

Dell Ultrasharp 2405FPW 24" http://surl.se/pib

Om du väntar till 6:e oktober kan du läsa Mikrodatorns test av bredbildsskärmar upp till 24".

 

Skulle inte bli förvånad om min Samsung 243T ligger i topp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väntar till 6:e oktober kan du läsa Mikrodatorns test av bredbildsskärmar upp till 24".

Tackar för tipset.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på Dellen (om den är med i testet).

 

Enda fördelen med Samsungen är att den kan hängas på väggen. Det går inte med Dellen.

 

Annars är Dellen bättre på det mesta. Högra kontrastförhållande, bättre ljusstyrka, snabbare svarstid + att den har inbyggd USB-hub och kortläsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att man inte kan få se Dellen någonstans. Det blir att läsa testen som kommer.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
HAJ2 skrev:

 

Har du sett Samsungs nya 242MP, med inbyggd TV och 16 i responstid.

Välkommen till Eforum!

 

Tillsammans med Viewsonic VP231wb är Samsung 242MP bäst i MikroDatorns test av skärmar från 20 till 24 tum. Dessutom ingår 2 st löstagbara högtalare och som sagt TV-tuner.

243T (bäst i Datormagazinets test 2005) var inte med bland de testade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag packat upp min SyncMaster 242MP och det är en mycket trevlig bekantskap. Men däremot var högtalarna överraskande dåliga. Jag är ingen ljudexpert men i mina ören låter dom som något man kan få på Jula för 99 kr.

 

1900 är otroligt brett så det känns som en kilometer till krysset i höger hörnet. Funderar på om det finns några smarta program för att underlätta livet med bredbildsskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 1 month later...

Halloj

 

Är precis i valet om att köpa vanlig skärm eller widescreen. Min fråga är om bilden blir fetare, dvs uttänjd om man har en widescreen skärm? Detta skulle vara ett problem om man arbetar med bilder t ex.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...