Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AM-sändare, lika olagligt som FM-sändare till mp3 spelaren?


Mykee

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det konstateras ju kontinuerligt att FM-sändare är stort "NO NO" i Sverige, det är olagligt att använda etc etc. Men jag har inte lyckats lista ut om detsamma gäller för en AM-sändare? Om jag skulle lyckas hitta en sändare för min mp3-spelare som kan sända på AM-bandet, är detta lagligt eller ej i Sverige.

 

Jag får ta och ställa samma fråga till PTS, men någon här kanske också sitter på ett snabbt svar, alternativt funderingar runt det hela med att sända från sin mp3 spelare till sin bilstereo.

 

Något som förbryllar mig är hur man kan vara olaglig även om man ser till att sända på en oanvänd frekvens? För så har jag förstått att regelverket ser ut, eller? Om jag använder en sändare hemma, som jag ställer in att sända på en frekvens som garanterat inte ockuperas av någon kanal jag får in på min radio hemma, hur kan detta då vara olagligt? Visst jag förstår att det är lite svårare i en bil i och med att jag aldrig kan veta när jag snor en frekvens eller inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du får sända radio, oavsett band, utan tillstånd för det. Ansök hos PTS, vet ja. :)

 

Dessutom kan i alla fall jag tycka att det är löjligt att FM-sändare inte är tillåtna. Beställde hem en själv, "naturligtvis i rent studiesyfte". Räckvidden på sändningen är alltså endast några få meter. Tycker alltså inte att dom ska vara förbjudna, iaf inte de med svag sändare. Tror Sverige är ett av få länder som förbjudit sådana.

 

-> Cogito, ergo doleo

Jag tänker, alltså är jag deprimerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
  • 7 months later...
Lennie Karlsson

hitta en sida där all information och hur du gör för att beställa en fm sändare!

[REKLAM .. förbjudet .. o dessutom i en gammal tråd]

 

[inlägget ändrat 2006-05-17 14:30:36 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...