Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bergett

Hjälp med köp av Trådlöst nätverk

Rekommendera Poster

Hej, jag har tänkt sätta ihop två datorer (en laptop och en stationär) med ett trådlöst nätverk. Jag har väl tänkt att komma så billigt undan som möjligt, tanken är att det ska va ett 54Mbits nätvek. Jag har kollat runt lite och funderar poå vad som är bäst för den stationära, en USB adapter eller ett PCI kort.

Jag har kikat lite på bla Dabus och Dustin. Jag har tänkt mig att köpa NETGEAR WGR614 WIRELESS ROUTER 4PORT SWITCH och två nätverkskort. Med de billigare (54mbit) korten hamnar kalaset straxt över 1100. Nägon som har någon erfarenhet av routern eller några tips någon annan eller på nätverkskort?

/Bergett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NETGEAR är bra och jag har bara hört gott om deras snabba routrar. Jag har eldat upp 3 D-link routrar på 4,5 år.

Personligen är jag lite skeptisk till trådlösa nätverk i allmänhet men det är ett självklart val till den bärbara. Men koppla gärna kabel till den stationära om det är nära till routern. Detta för driftsäkerhetens skull. Då fungerar åtminstånde en dator på julafton när grannpojken får en ny radiobil från ICA och den andra grannen ska installera sin trådlösa router samtidigt som stadens senaste 15-åring kör sin nya "made in china" EU-moppe fram och tillbaka hela dagarna.

Jag har nu kopplat kabel till alla datorer på skolan där jag arbetar, detta just på grund av tillförlitligheten. Dessutom går trådlöst trögare när flera trådlösa datorer ska använda nätverket samtidigt. Hastigheten gick ner till ungefär en fjärdedel när man laddade med två datorer samtidigt eller från en trådlös till en annan.

I högdensitetsområden (lägenhet) är det vanligt att olika trådlösa nätverk stör varandra. Routrarna brukar reda ut det själva så småningom men det kan bli downtider ibland.

Räckvidd

Jag har testat följande: En betongvägg mellan router och dator kan gå bra men 25 meter och två tjocka väggar fungerar inte tilfredställande när jag använde ett vanligt USB-nätverkskort. De tyngre korten (PCI-kort) med antennkabel och antenn har dock bättre räckvidd och så kan man sätta antennen högre upp för bättre mottagning.

Kompatibilitet

Netgear MR814 är inte helt kompatibelt med MKB-Net i Malmö. Till Bredbandsbolagets ADSL fungerar den finfint.

[inlägget ändrat 2005-10-05 23:51:22 av softstate]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, det blev en Netgear GRW614 router och ett Netgear USB "kort" till den stationära och ett netgear pckort till laptopen. Det fungerar bra idag (bor i en mindre lägenhet så räckvidden är det inget problem med). Jag har ännu inte upptäckt några problem med störning från grannarnas nät (hittar sex olik). Så änsålänge funkar det bra!

Som sagt tack för svaret =)

/Bergett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...