Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mordhot kan spåras?


Lighty

Rekommendera Poster

Fick ett hotmail som avsändarens adress var min avlidne fars namn

och hälsningen var att

 

Grattis på födelsedagen

Vi ses snart! Vi ska ta väl hand om dig

 

Låter som ett mordhot egentligen..och jag kan gissa vem det är...men orkar inte dra igång nån utredning...egentligen...men hur kan man få reda på vem som gör nåt så hemskt?

 

Hälsningar

 

Moniqa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar till Juridik då eventuella mordhot helt klart är en sak för en juridiskt kunning person elller kanske polisen.

 

 

/T

Moderator för Webbläsare

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här va. Om meddelandet är skickat från hotmail så följer alltid "originating IP" med. Detta gör att det nästan alltid går att se vart ifrån meddelandet är skickat. IP-numret är ett unikt ID för varje uppkopplad dator.

 

-> Cogito, ergo doleo

Jag tänker, alltså är jag deprimerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken e-postklient använder du? Är den skickad till ett hotmail-konto är det svårare.

 

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Lighty skrev:

Ja..men kan inte se nåt mer nummer än själva datumet när det är skickat

De enda siffror som jag kan se på mailet.

Hmm?

 

Har du en vanlig epostklient, så kan du se IP-nummer i epostmeddelandets huvud s k mailheadern. Skicka mailet och mailheadern till ISP:ens Abuse. Resten sköter Abuseavdelningen.

 

Om det är Hotmail du använder, så kanske det är svårare att spåra, som Chrille C också konstaterar. Värre är att avsändaren kan sitta på ett bibliotek eller i en skola och skicka det. Då förvärras nog spårningen ytterligare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken e-postklient använder du? Är den skickad till ett hotmail-konto är det svårare.

Hotmail skickar snällt med en header som visar vilken IP-adress avsändaren surfade ifrån så det behöver inte bli svårare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man kan se den även om man mottagit "hotbrevet" till sin hotmail-adress? Trodde det var svårare, å andra sidan så har jag inte använt hotmail på många år.

 

Är hotet däremot skickat från en hotmail-adress så vet jag att det är enkelt att se IP-numret, detta om mailet skickas till t ex Outlook eller Thunderbird.

 

Annars kan naturligtvis MSN själva enkelt se om nu det skulle behövas.

 

(ändring: förtydligande)

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-13 11:00:21 av Chrille C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, du har nog rätt det går nog bara om man slangar hem mailen till en OE eller får den till något riktigt konto.

 

Edit: Å andra sidan finns infon fortfarande hos Microsoft och mordhot är olagligt så det är bara att polisanmäla.

[inlägget ändrat 2005-09-13 11:02:21 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Chrille C skrev:

Menar du att man kan se den även om man mottagit "hotbrevet" till sin hotmail-adress? Trodde det var svårare, å andra sidan så har jag inte använt hotmail på många år.

 

Här kan du se hur du spårar mail via Hotmail:

http://www.johnru.com/active-whois/headers-yahoo-hotmail.html#hotmail

 

...här hur du spårar via Outlook Express:

http://www.johnru.com/active-whois/trace-email.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett mordhot egentligen

 

Tycker inte det ser ut som ett mordhot,snarare en födelsedagshälsning,

fast avsändaren kanske inte vet om att din far har avlidit.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
windowsman skrev:

Och när man har fått tag på ip vad är nästa steg hur ska man spåra då vem som står bakom ip adressen.

 

Det får du aldrig reda på.

Bara Polisen får reda på vem som ligger bakom en IP-adress och det är Abuse som lämnar ut det till Polisen. Om det nu betraktas som brottsligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Det får du aldrig reda på.

Bara Polisen får reda på vem som ligger bakom en IP-adress och det är Abuse som lämnar ut det till Polisen. Om det nu betraktas som brottsligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

 

Så även om Polisen tar sig an "fallet" man anmäler, så får man aldrig beta vem som trakasserat en? (Jag har vid upprepade tillfällen fått mkt otrevliga mail)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var en gammal tråd du hittat :)

 

En anmälan till polisen tas alltid omhand på ett eller annat sätt. Alla brott som kommit till polisens kännedom skall leda till en förundersökning. Syftet med förundersökningen är att ta reda på vem som kan misstänkas för brottet och om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. Ansvarig för att detta görs på bästa möjliga sätt är förundersökningsledaren. Normalt är förundersökningsledaren en åklagare men vid mindre allvarliga brott genomför polisen förundersökningen från början till slut.

 

Såvitt jag förstått så leder dessa typer av fall ofta till nedlagd undersökning med hänvisning till antingen att "brott kan ej styrkas" eller att "utredningsmaterialet inte anses räcka till åtal". Då är det ju (som i detta fall) naturligt att anmälaren och/eller brottsoffret ej får reda på "vem som var skyldig". Undersökningen har helt enkelt inte kunnat fastställa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var en gammal tråd du hittat :)

 

En anmälan till polisen tas alltid omhand på ett eller annat sätt. Alla brott som kommit till polisens kännedom skall leda till en förundersökning. Syftet med förundersökningen är att ta reda på vem som kan misstänkas för brottet och om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. Ansvarig för att detta görs på bästa möjliga sätt är förundersökningsledaren. Normalt är förundersökningsledaren en åklagare men vid mindre allvarliga brott genomför polisen förundersökningen från början till slut.

 

Såvitt jag förstått så leder dessa typer av fall ofta till nedlagd undersökning med hänvisning till antingen att "brott kan ej styrkas" eller att "utredningsmaterialet inte anses räcka till åtal". Då är det ju (som i detta fall) naturligt att anmälaren och/eller brottsoffret ej får reda på "vem som var skyldig". Undersökningen har helt enkelt inte kunnat fastställa detta.

 

Ja, jag googlade på ämnet och blev hänvisad hit. :) Tack så mycket för ditt svar. Väldigt utförligt, tack för att du tog dig tid till det. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan bli så ibland. Risken finns dock med såhär gamla trådar att ingen ser ditt inlägg. Det var ren slump att jag gjorde det.

Alltid kul att kunna hjälpa till :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...