Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Svedor

HDV med Premiere Pro

Rekommendera Poster

Är det någon som har redigerat HDV-film med Adobe Premiere Pro? Jag har spelat in film med Sonys HDR-HC1E och försöker överföra den till datorn, men efter ca 18 minuter bryter Premier Pro överföringen och börjar spara filmen på hårddisken. Problemet är att den bryter när filen blir 4 GB stor och får då bara med ca 9 minuter film.

Dessutom kraschar det ibland och jag tappar frames ibland. Inspelningen är okej eftersom det ser bra ut när jag spelar upp filmen på kameran.

Till sist får jag nåt fel som verkar ha med interlacing att göra. Allt som rör sig på filmen blir randigt. Så ser det inte ut på kameran utan bara när jag fört över filmen till datorn.

Jag trodde att Premiere Pro skulle vara ett av de bästa programmen för videoredigering, men numera tvivlar jag. Hjälp mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Problemet är att den bryter när filen blir 4 GB stor

Gissar att du använder FAT16 och inte NTFS som filsystem.

Allt som rör sig på filmen blir randigt.

På datorskärmen SKA det vara så, men är det så även på en TV/DVD, har du problem.

Jag trodde att Premiere Pro skulle vara ett av de bästa programmen för videoredigering

Det är det. Var så lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret. Jag använder NTFS så det finns ingen begränsning där på större filer.

Intressant det där med att det ska vara randigt på datorskärmen men inte på TV:n. Gäller det bara CRT eller även LCD- och plasma-TV:ar också? Jag har en CRT (PAL) nu så jag kan inte prova och se om filmen blir bra på den (HDV är 1440x1080i i 16x9), men min plan är att jag i framtiden ska köpa en HDTV och visa filmerna från en HTPC eller liknande. Frågan är då om det fortfarande kommer vara randigt då?

Finns det någon bra sajt som diskuterar interlacing och DV/HDV?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har spelat in med interlacing och spelar upp utan detsamma så BLIR det randigt oavsett skärmtyp. För att få en vettig preview av interlacat filmmaterial ska man koppla sin preview-monitor genom en utgång som stödjer interlaced video. Själv använder jag videokamerans DV-in och kopplar en vanlig TV till analoga utgångarna på kameran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...