Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte skriva snabela (@)...


atte73

Rekommendera Poster

Problem på Dells nya bärbara???

 

Vi har köpt två nya Dell bärbara datorer till min skola.

Den ena eleverarades i somras och uppackad direkt ut kartongen kunde man inte skriva @ alls. Varken med AltGr + 2 eller Ctral + Alt + 2.

Efter några dagars användning fungerade det dock, jag vet dock inte vad jag gjorde för att få igång funktionen.

 

Den andra datorn levereades vid terminstart och det har inte alls gått att skriva @ alls på den.

 

Nu har den första datorn börjat krångla igen, idag när jag skulle skriva ett mail slutade datorn helt att skriva @.

För att få fram tecknet måste jag nu gå in in Word, infoga symbol och klippa ut symbolen för kunna använda den i t.ex. Outlook eller IE. Detta är inte ett hållbart sätt att använda datorn på.

 

Snälla, hjälp mig

 

 

/atte73

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det troligtivis är ett tangentbordsproblem. Kanske mjukvarumässigt eller hårtvarumässigt.

Jag har aldrig hållt på så mycket med detta men det kanske är fel tangentbordslayout.

 

Har du kikat i kontrollpanelen? Ska man inte kunna ändra inmatningspråk och annat roligt där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kontrollerat tangentbordslayouten och det har inte skett någon förändring av den. Det märkliga är ju att problemet återkom på "min" bärbara efter att ha varit borta under mer än en månad. Jag har inte förändrat några inställningar och vad jag har märkt inte gjort några andra förändringar.

 

Kan det finnas någon intsällning i form av ett kortkommando som stänger av respektive sätter igång möjligheten att skriva snabela?

 

Hade problemet bara uppstått på en maskin kunde jag ha trott att det var något fel på tangentbordet men nu när det uppstått på två helt olika nya modeller från Dell, som inte använder samma typ av tangentbord, inte vad jag kan se i alla fall.

 

Fortfarande rådvill...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har precis skaffat en Dell XPS och haft samma problem. Lösningen är dock enkel och beror på att programvaran till videokortet (Nvidia) med automatik lägger in kortkommandon för vissa operationer. Problemet upstår eftersom engelska och svenska tangentbordet skiljer sig åt för vissa teckan däribland @.

 

Lösning:

1. Högerklicka på skrivbordet och öppna Nview Properties

2. Gå till fliken "Hot Keys"

3. Dubbelklicka på den Action som har Keys Ctrl+Alt+2 och ändra eller ta bort

4. Klart!

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade också samma problem och fixade det med sirlings geniala lösning. Jag hade nog aldrig kommit på att det kunde ha att göra med Nvidias kortkommandon. Tack sirling, nu slapp jag ringa support! :thumbsup:

 

/Jeanette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...