Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stäng matteforumet


Monshi

Rekommendera Poster

Nu för jag väl en massa skit men:

Stäng matteforumet, bara en massa skoluppgifter där!

 

Fast det är klart, kanske ett läge att motionera den annars numera lite eftersatta mattedelen av hjärnan...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det förekommer skoluppgifter även i de övriga forumen emellanåt.

 

Om folk vill fuska sig till bra betyg, så är det upp till dem. De kommer ändå att få betala för det senare när de kommer in på högskolan med betyg, som de fuskat sig till.

 

Alla kan ju gissa hur det då går.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hjälper jag gärna till, men ofta är det rätt uppenbart att det är skoluppgifter som nån bara vill ha ett svar på.

 

Man kan ju hjälpa dem in på rätt väg men ofta dimper någon då in med det slutgiltiga svaret ändå. Därför brukar jag inte bemöda mig med att hjälpa till med matteuppgifter. Varför försöka hjälpa någon att lära sig när de ändå får svaret snart, typ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke - kanske matteformumet skulle reserveras för matematik?

 

Skapa sedan ett "skoluppgiftsforum" där man kan be om hjälp med skoluppgifter?

 

I princip allt i matteforumet idag handlar ju bara om mer eller mindre mekanisk räkning i alla fall, inte alls så mycket matematik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng forumet eller låt det åtminstone bli regelmässigt tillåtet att häckla de personer som vägrar lära sig något själva och bara vill ha raka facit-svar i det forumet. Jag tycker inte det är fel att häckla små ungar som försöker fuska sig igenom livet. Om inte deras lärare eller föräldrar kan smälla in lite vett i deras små skallar så är det väl bra att vi gör det. Vill de fuska finns ju alltid MSN eller det gamla hederliga Centralprovsnätverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis. Det är alltför ofta som det är vääääldigt uppenbara skoluppgifer som nån försöker sig finna en genväg till.

 

Men om man så här tidigt söker genvägar tror jag man rätt tidigt är ute på fel spår.

 

Matten i början av t ex en civilingenjörsutbildning är på alla sätt rätt simpel. Bara räkning hit och dit för att hitta knapparna på räknaren ungefär. Tycker man det är svårt ska man nog leta sig nån annanstans. Hårda ord kanske, men jag talar av egen erfarenhet.

 

Förlåt alla som jobbar hårt men så är det. Det man lär sig i början är bara till för att sedan kunna förstå det ingenjörsmässiga.

 

Sen börjar "matten".

 

Då måste man förstå saker.

 

Då måste man fatta att en derivata är inte bara att följa en deriveringsregel i räknaren, derivata får plötsligt en innebörd. Resten blir bara en mer eller mindre simpel uträkning. Primitiva funktioner, kroppar, punktmängder, allt har sin innebörd och som ingenjör måste man banne mig GILLA sånt!

 

Jag säger det igen, som ingenjör måste man banne mig GILLA sånt!

 

Varför då?

 

Jo, som ingenjör förväntas man förstå vad som händer i forskningsvärlden. Och i fosrkningsvärlden finns det ett universellt språk och det stavas m a t e m a t i k.

 

Matematik.

 

Take it or leave it.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårda ord kanske, men jag talar av egen erfarenhet.

Nä, det är inte hårda ord det är den rena enkla sannningen.

 

Jag tycker dessutom att det är skrämmande att grundläggande matematikfrågor än idag kommer in här, som är skrivna av folk med e-postadresser som direkt avslöjar att de redan sitter på tekniska högskoleutbildningar.

 

Med de generösa, subventionerade studielån vi har i det här landet tycker jag att det är konstigt att man kan lyfta dessa år efter år utan att egentligen lära sig eller motprestera något. Det har blivit något av en social rättighet att få plugga tills man storknar, oavsett om man faktiskt gör något på skolan.

 

Sedan gnäller vissa människor efter sina avslutade utbildningar och tror att de automatiskt ska garanteras jobb. "Vi är ju akademiker, akademiker premieras inte, vad var poängen med det här, yada yada". Tacka fan för det. (Jag tror att det är just dessa glidare, som aldrig kunde, ville eller hade potentialen att lära sig något på högskolan som besitter den högsta förmågan i att ständigt utåt kalla sig själva för just "akademiker")

 

PS. Att man fixar vissa tentor och får sina resultatbaserade lån säger heller ingenting om vad man faktiskt kan, det säger bara att institutionen får mer av "sin beskärda del" av skolans budget - även detta hårda ord, men det är så många högskolor fungerar. Ju färre avslut per år, desto enklare tentor nästa år.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som ingenjör måste man banne mig GILLA sånt!

 

Kan inte mer än hålla med! Under min tid å KTH blev jag ständigt förundrad över hur många som går där och är TOTALT ointresserade av teknik. Ok, de må vara bra på att räkna matte eller memorera hur många derivataprickar det ska vara över tecknen i formlerna för naturliga koordinater. Eller så är de inte bra på nåt.

 

Men söker man sig till en teknisk högskola ska man fan veta hur man startar en kopieringsapparat åtminstone. Vet man det inte ska man inte vara rädd för att testa vad som händer om man trycker på lite knappar.

 

I ingenjörsrollen ingår att prova sig fram. Skit i att fråga vad som händer om man gör si eller så. Prova! Det kan inte gå mer än åt helvete.

 

Nu gled jag lite OT men det är så jag ser på saken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många behöver hjälp med olika saker. Matematik kan vara en sak.

Och alla har inte föräldrar eller andra som kan eller vill hjälpa dem.

 

Så fråga på eforum kan vara en lösning.

En annan kunde varit att besöka ortens bibliotek.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna har "matteforumet" kvar. Jag är inte aktiv i det, därtill saknar jag oftast kompetens, men det är lärorikt att läsa era svar. Nästan alltid så är svaren så pedagogiska att även jag förstår:)

 

Jag har full förståelse för er frustration men det riktiga mörkret har ni inte skådat. Under min doktorandtid så undervisade jag ganska ofta i statistik och metod på Stockholms universitet men för att dryga ut min magra inkomst så undervisade jag även blivande marknadsförare på en "privatskola" som jag inte vill namnge (företag skickar sina påläggskalvar dit och bettalar ca 30kkr /termin). Marknadsförare skall inte bli vare sig civ.ing. eller statistiker men alla hade minst gymnasiekompetens och jag häpnade över att vi har en gymnasieskola som släpper iväg sina elever ut i livet med inte ens fundamentala kunskaper i matematik.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Det förekommer skoluppgifter även i de övriga forumen emellanåt.

Håller med helt! När jag läser inläggen i denna tråd får jag uppfattningen av att ni tycker att frågorna som kommer in inte är tillräckligt avancerade. Och? Jag läser iofs bara ett fåtal av forumen (matematik är ett) men tycker ändå att nivån inte alltid är hög på något forum. Man kan olika mycket helt enkelt. Skulle man förbjuda alla att ställa "dumma" frågor skulle väl ingen lära sig någonting till slut.

 

Jag håller med om att det känns fel att bara räcka över ett svar på en skoluppgift. Jag skriver alltid en hyfsat lång (pedagogisk?) förklaring innan jag ger själva svaret. Då borde frågeställaren åtminstone tänka till lite.

 

Behåll matematikforumet!!

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska matteforumet vara kvar. Kanske bäst att säga det nu.

 

Och helt rätt. Det gäller alla forum, framförallt programmeringsforumen (JAVA) och matteforumet. Hjälp dem, men ge inte bara svaret rakt av.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag är inte för att stänga matteforumet men nu börjar även jag tröttna. De tre senaste inläggen jag svarat på har varit från tre olika personer som är nyregistrerade på eforum. Ingen av dessa tre har ens varit inne och läst mina svar. Lite trist att lägga ned tid om ingen ens läser det man skrivit.

Ville bara avreagera mig lite. Tyvärr kommer ju inte personerna det berör läsa detta heller...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av dessa tre har ens varit inne och läst mina svar.

Jo, jag kan hålla med om att det känns som att man svarar helt i onödan ofta. Vissa mattesvar tar ju dessutom en del tid att komponera så helt kul är det ju inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
De tre senaste inläggen jag svarat på har varit från tre olika personer som är nyregistrerade på eforum. Ingen av dessa tre har ens varit inne och läst mina svar. Lite trist att lägga ned tid om ingen ens läser det man skrivit.

Ville bara avreagera mig lite. Tyvärr kommer ju inte personerna det berör läsa detta heller...

 

Av den anledningen har jag börjat ge halva svar nuförtiden. Då ser man om personen är aktiv och fortsätter i tråden denne startat. Lägger inte ned tid på avancerade svar där personen bara är bortblåst sen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanjis skrev:

 

Ingen av dessa tre har ens varit inne och läst mina svar. Lite trist att lägga ned tid om ingen ens läser det man skrivit.

Ville bara avreagera mig lite. Tyvärr kommer ju inte personerna det berör läsa detta heller...

Det vet du inte med säkerhet. Personerna kan mycket väl ha läst dina svar utan att ha varit inloggade. Så tänker jag då jag inte får någon respons.

 

Ge inte upp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...