Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jämna/udda funktioner


zarroo

Rekommendera Poster

Är det någon som kan säga vilka som är jämna och vilka som är udda funktioner? Bifogar en bild

/zarroo

 

[bild bifogad 2005-09-08 22:16:13 av zarroo]

748088_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker så bra med att du postar en gång, flera postningar väcker bara irritation.

 

Ditt andra inlägg är borttaget.

 

Cecilia - Moderator för Matematik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En funktion är jämn om f(-x)=f(x) och udda om f(-x)=-f(x) Dessa skall gälla för alla x.

 

ex: sin(-x)=-sin(x) => udda

cos(-x)=cos(x) => jämn

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmåda att det är mig du syfta på och allt

jämn om f(-x)=f(x) och udda om f(-x)=-f(x)
du säger att detta inte stämmer.

 

Då har du problem, detta är definerat sedan långt innan någon av oss föddes. Men som säger att det inte stämmer kollade jag det i Beta* och där står det exakt så som jag skrivit.

 

* Beta = Mathematics Handbook for science and Engineering.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmåda att det är mig du syfta på och allt

Jag tror det var det första svaret av Maximuz som åsyftades. Ditt svar är ju självklart korrekt, och personligen tycker jag att det borde räcka för frågeställaren. Lite får man anstränga sig själv.

 

kollade jag det i Beta

Hehe, en favorit som jag ännu många år efter högskolan bläddrar en hel del i. Vacker är den också =)

[inlägget ändrat 2005-09-09 10:07:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli... Minns den gamla formelsamlingen från gymnasiet. I den stod ju ALLT!!

 

Sedan kom man till KTH och fick händerna på Beta... 520 sidor matematiska defintioner och härledningar. Det finns tjockare, mer specifika matematiklexikon, men Beta är bra. Och, som sagt, snygg.

 

Kanske lite överkurs för gymnasiematten, men kanske en upplaga av boken skulle passa i varje matte-klassrum?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det första var det inte till dig jag sa till dig att det inte stämde. för det andra hade jag koll på definitionen men när jag försökte räkna ut det så funkade inte den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har satt in olika värden på x i ekvationen o slagit in de på miniräknare och sen jämfört om tex sin(-x)=-sin(x) => udda

cos(-x)=cos(x) => jämn

men tydligen är det nåt som inte stämmer. de jämna funktionerna är c,e,i medan de udda är d, f,h, g

och enligt facit så är det fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får att e,f,h är jämna, vet inte hur du gör men allt i kvadrat är en jämn funktion om den är ensam t.e.x h och f.

 

Gör det inte på miniräknaren gör det med papper och penna.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får också till det nu, men det är tydligen fel. det värsta är att man vet inte vilken man har rätt på och vilken som fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...