Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rena "stölden"!!!!!


virtuosen

Rekommendera Poster

 

Tja, jag köpte en till på vägen från jobbet!!

 

32" Panasonic med 100Hz Super Digital Scan, Flat QuintrixF -bildrör. Hur bra bild som helst. Enbart apparater som kostar 25-40.000 har jämförbar/bättre bild!

 

Nu kostar den LÖJLIGA 4290:-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-Enda dåliga grejen är att man knäcker ryggen på att bära den upp för trappan, men vad fan. det finns ju voltaren!!!!!

;)

 

Äkta HDTV dröjer ännu ett tag.. Super IDTV räcker ett tag till i EUropa..

 

 

[bild bifogad 2005-09-08 18:26:46 av virtuosen]

748014_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äkta HDTV dröjer ännu ett tag..

 

Nja. Canal+ har precis börjat med HDTV-sändingar (i och för sig kommer man att byta från mpeg2 till mpeg4 till våren, men ändå...) Det finns en kanal där de sände C More HD (http://surl.se/qwt)

 

Comhem ligger också i startgroprna

 

SVT håller på med testsändningar

 

Dessutom finns det dvd'er som skalar upp DVD(480p) till 720p eller 1080i (med Faroudja eller Zoran Vadis-chip. Kör du det via HDMI eller DVI till en HDTV-förberedd TV så får du ett otroligt tryck i bilden. Det finns WMV HD DVD-filmer, och det finns HDVfilmer. Det finns externa linjedublerare för tv.

 

En av de bästa CRT'erna är väl i så fall denna (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31788) eller (http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=97305) som ska klara HDTV

--

[Esc]

 

------------------------------

fixade länken

/T

------------------------------

 

[inlägget ändrat 2005-09-08 21:51:07 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter exakt som 1991 när "alla" TV-sändningar "inom snar framtid" skulle gå över till 16:9.. Köpte en 16:9-tv dåförtiden för SKAMLIGT mycket pengar, något sådant gör jag aldrig igen.

 

Om 5-10 år köper jag en HD-skärm. När de kostar småpengar...

DÅ kanske det finns "mjukvara" att titta på oxå!?

 

Under tiden sitter jag och njuter av min fin-fina CRT!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Canal+ sänder ju HDTV redan (sedan finns det ju dåligt med mottagare, men med en Dreambox går det utmärkt att ta emot dessa sändningar)

 

Vad beträffar 16:9, så sänder i varje fall SVT, TV4 och Canal+ med anamorfisk bild..Dessutom är HD DVD och Blue-Ray i faggorna. XBox360 och PS3 kommer att ha HD-stöd.

--

[Esc]

 

Edit: Kan din nya tv förresten visa en progressiv bild?

 

Kolla skillnad på HD och "vanlig"

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=86119&view=findpost&p=817858

http://www.cornbread.org/FOTRCompare/

[inlägget ändrat 2005-09-08 19:21:54 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej virtuosen

Var du glad över din nya TV och bry dig inte om besserwissrarna, som alltid ska ha det största, bästa och nyaste.

 

Är du nöjd så är du! Lycka till med din nya TV.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(i och för sig kommer man att byta från mpeg2 till mpeg4 till våren, men ändå...)

 

Vad? Var har du hört detta? Ska Canal Digital börja sända med MPEG4-kodning?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i princip alla kanaler utom Canal Digital. Tröttnade efter 15 år (först FilmNet sedan Canal Digital) som kund på att C+ "förorenat" kanalerna med sport, samt att filmerna återkom alltför ofta. Egentligen är det samma sak med Viasat, men viasats filmkanaler är åtminstone sportfria. Om några år, när det finns några dussin HDTV-kanaler att se på, blir det aktuellt med en ny skärm. Då flyttar jag ner den nya burken till köket.

 

Nu skall jag släpa upp den till andra våningen!

(håller på och bygger om, så därför har jag inte installerat den än, har dock två systerapparater till den redan i ett par andra rum..) Dessa kostade ett antal tusenlappar mer tidigare i år....

 

När lägger TV av med 4:3?

-Nyheterna, gomorron-tv etc. etc, dvs, alldeles för många program sänds i 4:3. Sen visar MÅNGA kanaler (TV3, TV4, TV5) 16:9-program i 4:3. Suger bigtime! Så HDTV känns faktiskt ganska långt borta när inte ens 16:9 har slagit igenom helt, efter 15 år...

 

(Kollade på Pricerunner, TV:n står där i helt andra priser än 4290!)

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/232563/prices

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Tja, nog är jag nöjd alltid. Jag kan väl tacka gänget som vill ha plasma och LCD för att priserna rasat på högkvalitativa CRT-apparater. Bara något enstaka år sedan fick man lågbudget "kines-tv" med rund skärm för samma pengar.. :thumbsup:

 

-Vågar man kasta ut en gammal Nokia 32" 16:9 genom fönstret förresten? Apparaten väger 70 kilo.. Kastade ut en Nokia 28" förra året. Det gick bra.. (bildröret höll!) ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på både Sony, Samsung och Philips. Panasonic spöar allihop. (Man skall kolla på testbilden och jämföra).

 

Enda nackdelen med panasonic är att den bara har tre videoingångar. Lite snålt, men det har man (jag) löst med scartomkopplare.

 

Linjedubblare är väl okej, men någon HDTV-bild blir det ändå inte. Snackar vi större än 32" så "behövs" linjedubblare, det medges.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kostar den LÖJLIGA 4290:-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Det är ju bra att folk i allmänhet är hagalna och ska ha de senaste i plasma och så... bra för oss som håller oss några år efter i utvecklingen.

 

Själv köpte jag min 100 hz 32" på NetOnNet för något år sedan, var det väl ja... och inte är väl bilden så fin som på ditt klipp men för 5990: - då så var det ett verkligt klipp! Absolut flimmerfritt med enda nackdelen, som jag inte tänker på längre, men när det är mycket blått så kan det blåa se konstigt ut. Som en film med dålig upplösning som körs i fullskärm typ skrovligt eller nå't. Min jämförelse då var med 100 hz apparater som Phillips, Panasonic med flera med prislappar på 10-11 000: -.

 

Allt är ju en fråga om plånbok och vad man tycker saker och ting är värda. Detta med plasma känns på något vis som om det är ett mellanstadium i utvecklingen bara för att folk vill ha 42":are. Egentligen är det väl LCD som gäller i framtiden för vanligt folk?

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snokade när jag köpte min första panasonic 100hz reda på hur man får fram servicemenyn. (Den är egentligen till för tv-reparatörer). Jag låter tv:n stå på en halvtimme eller så, därefter trimmar jag in tv:n själv. Blir oftast mycket bättre än fabriksinställningarna som görs av någon jäktad typ med ackordslön..

 

Testa (Bosse) att försöka få fram servicemenyn på din tv. Här är exempel på hur man får fram servicemenyerna på nyare panasonic-tv med digitalchassie:

 

 

Du kommer in i servicemenyn på följande sätt: Sätt basen till max och diskanten till min, tryck på (- / v)-knappen som sitter bakom luckan på fronten samtidigt som du trycker på indexknappen på fjärrkontrollen.

Med dom röda och gröna knapparna på fjärren hoppar du framåt och bakåt i servicemenyn.

Med dom gula och blå knapparna ändrar du värdena.

STR-knappen sparar ändringarna.

Med N-knappen kommer du ur servicemenyn.

För justeringen av dom rullande mönstren gå till DVCO i menyn, använd en stillbild helst ett PAL färgstapelmönster (jag använde NTSC).

För att starta kalibreringen tryck på den blå knappen och vänta tills bilden blir stabil, tryck sedan på STR-knappen för att spara DVCO-värdet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ville jag ha en ny tv, och hade ingen lust att köpa en stor 32" CRT-kluns som väger hur många kilo som helst. Jag ville ha en platt tv (av estetiska/ designmässiga skäl). Dessutom är 32" LCD större än CRT även på tv-apparater, eftersom man på CRT alltid mäter bildröret och inte den synliga bilden.

 

Dessutom ville jag inte ha en 42".

 

Plasma idag tycker jag inte man ska köpa annat än HDTV-ready, åtminstone med tanke på att man ska ha tv:n i ett antal år. 42" LCD kan du idag köpa för samma pris som en högupplöst 42" plasma, och i valet mellan en HD Plasma och en HD Plasma i samma storlek så hade jag valt LCD.

 

Fördelar Plasma

* Stroleken (om det är det man är ute efter)

* Responstid (mikrosekunder i stället för ms)

* Svärta

* Kontrast

 

Nackdelar Plasma

* Upplösningen (HDTV plasma ligger i lä mot LCD i 42")

* Inbränning

* Livslängd

* Energiförbrukning

 

Fördelar LCD

* Upplösning

* Energiförbrukning

* Priset (kommer att sjunka mer även på stora skärmar)

* Moderna snabba skärmar har inte eftersläpningar. (< 12 ms)

 

Nackdelar LCD

* Svärta

 

Sen kommer ju SED-tekniken inom ett par år.

 

Jag köpte en Samsung LE-32R51B för 15.800, och är helnöjd med den. Och självklart är det inte alla som vill lägga ut den summan på en ny tv, när man kan köpa en crt för 1/3 av priset. Men jag hade ju som sagt var mina skäl. ;)

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-09-09 10:17:06 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtuosen:

Om det nu är CRT man vill ha, och inte bryr sig om HD-tv-förberedelser så är ju den tv du har köpt väldigt prisvärd, och här till det bästa i crt-väg du kan få för < 10.000 kr

 

Fast en widsecreentv borde egentligen inte matas med annat än digtala signaler och dvd.

 

Död åt 4:3 formatet!

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Esc] skrev:

 

Plasma idag tycker jag inte man ska köpa annat än HDTV-ready, åtminstone med tanke på att man ska ha tv:n i ett antal år. 42" LCD kan du idag köpa för samma pris som en högupplöst 42" plasma, och i valet mellan en HD Plasma och en HD Plasma i samma storlek så hade jag valt LCD.

Vad tror du om denna nya LCD 40" Samsung? HDMI, komponent, responstid 8 ms, kontrast 5000:1. Pris omkring 25-30.

 

http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le40m61b.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalastv :D :D

 

Läs om den här (samt modellen LE-40B51

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?act=Search&CODE=show&searchid=529890ec53a6b913e46bbb918548cca4&search_in=posts&result_type=topics&highlite=40m61

 

Viewpia 42" är kanske något (28.950) från http://www.btw.se/ men vänta in den nya firmwaren från indtek http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=95759&view=findpost&p=818144

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-09-09 11:21:18 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Esc] skrev:

 

Kalastv :D :D

 

Läs om den här (samt modellen LE-40B51)

Är inte så hemma på alla format, men vad innebär 14:9? Trodde det bara fanns 4:3 och 16:9.

Att den sedan inte stödjer PC-anslutning via HDMI/DVI är för mig egalt. Separata anläggningar för PC och TV/stereo/hemmabio är min melodi.

 

[bild bifogad 2005-09-09 13:23:51 av Maratonmannen]

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-09 13:26:36 av Maratonmannen]

748272_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad innebär 14:9?

Skrivfel?

via HDMI/DVI

mmh, jo det ska den väl ha (om vi syftar på den [Esc] länkade till)

 

Men - nä, så mycket pengar har inte jag. Och inte heller rummet att ställa den i.

 

Så en sådan skulle innebära:

* Ombyygnad av rum, nya möbler och annat

* Inskaffande av DVD med HDMI kontakt. (fast man kanske ska vänta på en med HDTV stöd

* HDTV box för C+

* Receiver + högtalare för sjysst bio ljud.

 

Så först måste jag nog gå och köpa mig några trisslotter...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av Samsungarna klarar datoranslutning över hdmi, endast vga. Det som brukar vara problem är att få till det så att skärmen skickar rätt edid till datorn, samt att du kan ställa in rätt upplösning på datorn (1360x768 på en 1366x768 panel med 3 svarta pixelkolumner på var siad är nog det man får anse som bäst, det är väldigt får grafikkort som vill skicka 1366x768). Men de klarar vga.

 

HDMI är ju dock trevligt för nyare dvd'er, kommande spelkonsoler, m.m.

 

Min digitalbox konverterar en 4:3 bild till 16:9 genom att klippa lite i överkant och underkant, samt lägga till smalare svarta streck på sidorna. Det ger en synlig bild på ~14:9, fast i 16:9-format. Det var så jag menade.

Kolla på bilderna (det syns inte så bra) med friidrott http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=%5BEsc%5D

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så hemma på alla format, men vad innebär 14:9? Trodde det bara fanns 4:3 och 16:9.

 

Japp, egentligen finns "bara" 4:3 och 16:9 när det gäller TV-format på bilden..

 

TYVÄRR har britterna (antar att det är britternas fel "åter igen") skapat ett "ogiltigt" format som heter 14:9...

 

14:9 kör britterna "enbart" för att köra ett "mellanting" mellan 4:3 och 16:9.. Jag hatar formatet, tyvärr har det spridit sig till Sverige, "analoga" sändningar av 16:9 verkar köras i 14:9....... Usch och fy!!

 

[Vaffö måste brittena alltid krångla??? Hitta på egna "standarder" och så?? Sånt gilla inte ja!] ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa (Bosse) att försöka få fram servicemenyn på din tv.

 

Ibland har man tur. Första länken efter googling gav: Gå in i menyn, tryck 1675 och nu har jag en hel massa inställningar att luska med... tack för tipset!

 

*poäng*

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
[Esc] skrev:

 

Fördelar LCD

* Upplösning

* Energiförbrukning

* Priset (kommer att sjunka mer även på stora skärmar)

* Moderna snabba skärmar har inte eftersläpningar. (< 12 ms)

 

Nackdelar LCD

* Svärta

Exakt vad menar du med nackdel - svärta?

 

Vad menas med Äkta XGA? Har sett att det står det om vissa skärmar i annonser.

 

Är denna prisvärd (SAMSUNG LE-40M61BX 40" LCD-TV). Ej användas till dator, utan stationär DVD:

 

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010086249

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svärtan är inte lika bra som på en crt-tv men dagens lcd är fullt dugliga för vanligt film eller tv-tittande.

 

Den är riktigt bra du kan ju också kolla in samsungs le-40r51 eller r41 som kostar lite mindre, något svagare kontrast men det är också en mycket bra lcd-tv med fin bild, snygg design och bra snlutnings möjligheter.

 

Rekommenderas starkt! samsungs båda seriere r och m :)

 

/Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...