Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad heter det?

.sun

Recommended Posts

I en del tidningsartiklar hittar man ibland en liten fyrkant eller annat grafiskt element i början av ett stycke, på samma ställe som en anfang skulle ha suttit.

Har googlat som tusan, men jag hittar inte namnet på detta lilla grafiska element. Vet att det har ett eget namn eller begrepp dock.

Någon här som kan?

Nej nej, majuskel är ju namnet på den stora bokstaven i början på ett ord (liten bokstav heter minuskel).

Det jag är ute efter är namnet på det grafiska element (oftast en fylld fyrkant) man ibland ser i början på en tidningsartikel. Titta på den blå fyrkanten i bifogad bild, den står först i en artikel, under rubriken men innan brödtexten börjar.

Vad heter detta?

[bild bifogad 2005-09-06 12:06:18 av .sun]

746949_thumb.jpg

Det grafiska element du beskriver kallas "anfang" och är ett dekorativt sätt att inleda en text med en mer eller mindre utsmyckad begynnelsebokstav som inte sällan även helt eller delvis ramas in.

Är lite osäker på exakta omständigheter och tidpunkt kring elementets födelse, men det är rotat i den tyska boktryckarkonsten och har sannolikt plockat upp sitt namn där (tyskans "anfang" betyder just början, eller begynnelse).

Ha en bra dag!

/Pix

Är du säker? Trodde att anfang bara gällde stor begynnelsebokstav som spänner över flera rader, oftast tre eller fyra. Jag har så klart för mig att jag hört ett helt annat namn på denna lilla grafiska detalj, men kan inte minnas var... men jag är hyfsat säker på att anfang bara omfattar förstorad begynnelsebokstav.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...