Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort för DVB-T


Per_Sjoholm

Rekommendera Poster

Som jag har förstått det, jag kan verkligen har missuppfattat det hela, så stöder de flesta DVB-T kort så kallade HDTV-TV. De som kör HDTV på http://forums.dvbowners.com/ verkar ha fått det att fungera skapligt.

 

Men som Monshi påpekar så lär hårdvarukraven vara "brutala" om man inte har hårdvaruavkodningen i koret. På skoj så provade jag att spela upp en film i Microsofts nya högupplösta format på en VIA EPIA 1Ghz och det blev som ett gammalt hederligt diabildspel.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

 

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bra kylning til för att jag ska använda datorn som HDTV avkodare.

 

Känns som om en integrerad MPEG4 avkodare kan vara bra att ha idag precis som en integrerad MPEG2 avkodare var nödvänding på PII tiden. En PII @300 Mhz klara väl en normla MPEg2, men inte går det att göra något annat på datorn samtidigt.

 

Nä, en integrerar MPEG4 avkodare är nog att föredra. För det är väl så de kommersilla systemen idag fungerar? Det finns ju DVD spelare med HDTV stöd ex.v. Även DVB-boxar för Tyskland som ska ha MPEG4 stöd? Har dessa dedikareade chip eller har de en kraftfull processor som klarar detta?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör HD-TV från datorn genom Pinnacle Showcenter 200 (inställd på 720p 60 Hz) och komponent till min "HD LCD TV" och det går utmärkt.

 

Jag har amd 64 3500+ och 1 gb minne. Dock har jag inte ännu testat att köra från min P4 1,5 Ghz men ska göra det idag.

 

Det lutar dock att jag köper ett Twinhan DVB-T med Ci + ca (1 588 kr från Neptun sat inklusive postförskott) nu när jag fått reda på att kortet kan spela in med 5.1 ljud till hårddisken. Synd bara att Neptun har 2 veckors väntetid men paketet blir ca: 800 kr billigare än från datorbutiken.com inkl ca modul från dustin).

 

[inlägget ändrat 2005-09-19 16:05:36 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör HD-TV från datorn genom Pinnacle Showcenter 200 (inställd på 720p 60 Hz) och komponent till min "HD LCD TV" och det går utmärkt.

Var bor du? Vi har ingen HD-TV i sverige (än).

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör från datorn genom Pinnacles Mediaserver. Samma går nog också från en Dreambox och Xbox.

 

HD-filmer går att importera från USA eller ladda ner från Microsoft. Tyvärr är det mest Windows egna skitformat som det i nuläget är praktiskt omöjligt att få ut annat än analog stereoljud från. Men det finns även promofilmer på nätet i avi med AC3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör från datorn genom Pinnacles Mediaserver. Samma går nog också från en Dreambox och Xbox.

Jag missförstod dig, trodde att du menade via DVB-T kortet.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ett Cinergy DVB-T 1200 och det funkade inget vidare i My Theatre. Tror dock att det är programmet som är buggit. Vist gick det att mjukvaruemmulera mitt boxerkort med phonixbrännaren men vad hjälpler det när till och med gratiskanalerna blir som mosaik och MT hänger sig efter någon minut. Verkar också bara funka när man tar in en kanal med Mediaportal samtidigt.

 

AMD 3500+, 1 GB ddr pc 3200, ATI X600 PCIe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vist gick det att mjukvaruemmulera mitt boxerkort med phonixbrännaren

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Stoppade du i ditt orginal Boxer kort och (om än dåligt) kunde se betalkanalerna? Någon mjukvaruemulering av Boxerkort är inte möjlig sedan drygt ett år tillbaka så jag förstår inte riktigt vad du menar.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gick. Använde en Phonixläsare där jag stoppade i kortet. Däremot gick det inte läsa av/spara och sedan gå med kortet tillbaka till mottagaren. Inget abb-kort ingen bild, med andra ord, så kortet får åka fram och tillbaka.

 

Och, detta ska vara helt lagligt :)

 

En kul grej vad att jag, om jag installerade och öppnade, fler program som kan visa digital-TV på datorn kunde få in/eller spela in, fler okodade kanaler samtidigt tills datorn till slut crashade.

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-25 18:05:41 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

univiacamemu heter pluginnen. Man lägger denna ddl-fil i plugin-mappen i MyTheare. Sedan stoppar man in Boxerkortet i läsaren från AD-Teknik och sätter på programmet till läsaren. Därefter öppnar man MyTheatre, högerklickar i fönstret och väljer plugin och då kommer univiacamemu fram. I andra menyn från höger väjer man läs och sedan kan man titta på de Boxerkanaler man betalat för. Tar du ut Boxerkortet funkar det inte så för att kunna se på TV5 på Boxern och samtidigt spela in TV 3 på datorn måste du tyvärr ha ett Tvillingkort (80 kr/månad).

 

Jag bytte mitt Terraec kort mot ett Pinnacle 310i och nu funkar det perfekt med MyTheatre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall köpa läsaren från AD-Teknik och ladda hem univiacamemu på rotmos. Tackar för beskrivningen Blindbock, klar poäng:thumbsup:

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte en sak bara. Helst ska man ha två hårdiskar i sin maskin. En med Windows en där man har en mapp som man säger till MyTheatre att spara inspelningarna i. Timeshift ställer man in att lagra i datorns ramminne (20 meg har jag undvarat). På det viset slipper man hackningar i inspelningar även om signalstyrkan ligger på 40-60%.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På det viset slipper man hackningar i inspelningar även om signalstyrkan ligger på 40-60%.

Är du verkligen säker på det? Vill inte säga att du har fel men dålig signalstyrka gör väl att man får ett avbrott i bitströmen och om det avbrottet är större än vad felkorrigeringen klarar av att rätta till så är det väl kört oavsett vad man gör sedan.

Om det fungerade, vilket jag inte tror, så skulle det väl i så fall också bli bättre om man spelade in ett program och det blir det väl inte.

 

Jag säger inte att du har fel men jag blir lite tveksam och undrar om du verkligen är säker.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag är också på jakt efter ett TV-kort för DVB-T. Men jag vill i första hand använda det för att spela in på hårddisk/DVD, och vill gärna ha kortet anslutet via USB. Vilket kort skall jag välja som inte belastar min gamla trötta dator (AMD Athlon 1600+) för mycket?

-----------------

Jag har just upptäckt att många andra både frågat och svarat i detta ämne. Så tack för alla svar!

 

[inlägget ändrat 2005-10-17 19:57:59 av Panchorolf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Signalstyrkan är bra men ändå blir det bättre om jag spelar in på en sepparat diks.

 

Anledningen till att inspelningarna blir bättre är att jag kör komponent till HD-TV:n från Datorn/Pinnacle Showcenter, istället för scart eller s-vhs som med Boxern/DVD:n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...