Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort för DVB-T


Per_Sjoholm

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter ett Tv-kort men jag har några krav:

 

1. Kortet ska ha en videoingång (digital videokamera)

2. Kortet ska ha inbyggt eller vara förberett för en kortläsare

 

Kortet ska var till DVB-T (Boxer)

 

Dom korten jag hittar har antingen det ena eller det andra

 

Några tips någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något sådant kort finns nog inte. Digital videokameror ansluts väl via FireWire så det blir nog att köpa ett FireWire kort vilket inte är så farligt dyrt.

Vad gäller DVB-T kort så är väl det här skapligt http://surl.se/qpr komplettera med en CA-modul för 640 riksdaler så är du uppe och åker.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag bara nöjer med mig en vanlig analog video-ingång (typ RCA).

Jag har tittat på Avermedia 771 men kan man koplla in en kortläsare till det kortet?.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan enbart titta på de fria kanalerna med det kortet (1, 2, 4, 24, barn/kunnskapskanalen) då det inte går att ansluta en CA-modul till det kortet. Om din kamera har FireWire (1394) utgång, och det har väl de flesta digitala filmkameror, så är vansinne att att föra över analogt.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

[inlägget ändrat 2005-09-05 09:07:41 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har raderat dina öviga inlägg som du spritt ut över olika trådar. Har du en fråga räcker det med en tråd.

 

/T

Moderator för TV-kort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kortet du rekommenderade verkade helt ok. Men det har ju som sagt ingen videoingång. Jag har ett separat kort till min digitala videokamera men jag skulle vilja lägga över lite vhs filmer till datorn så jag behöver en separat videoingång i tv-kortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från VHS. Kanske det finns kombineratt DVB och komposit in, känner dock inte marknaden så bra. Tittar igenom vad Dustin har att erbjuda men finner inget kort som kombinerar plats för CA-modul och videoingångar. Kort som enbrt klarar de fria kanalerna har dock i flera fall video in. (Misstanke; CA-modulen tar upp den plats där videoiingångarna annars sitter.)

 

Men du kan ju alltid fundera på om du inte behöver ett nutt grafikkort...Många grafikkort har ViVo funktioner, dvs Video In, Video Ut.

 

Eller om du köper ett DVB-kort med en analog tuner så kan du ta emot videon via antennen. Kvaliten borde inte bli så värst lidande. Eller kan din videokamera fånga en videosignal? Sedan för du över den via ex.v. firewire till datorn.

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-05 20:26:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat genom utbudet av DVB-T kort ganska noga och jag fruktar att det inte finns något som uppfyller dina krav (jag har ett men vill ha ett till så att jag kan titta på en kanal och spela in en annan). Det enklaste blir förmodligen att köpa ett DVB-T kort som man kan ansluta en CA-modul till (markanden översvämmas dessvärre inte ens av dessa kort) och ett vanligt TV kort för att kunna ta in analog video.

 

Bland de billigare "vanliga" kort som jag hittat är detta http://komplett.se/k/ki.asp?sku=306196&view=detailed som kostar 395:-. Förstår om det känns lite onödigt att lägga nästan 400 balubas extra men du får väl trösta dig med att du också kan använda det till att lyssna på radio med.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en lösning som jag tror ska funka.

 

* AverMedia AverTV-DVB-T -771

* USB ansluten Phoenix Smartcard läsare. (Visionplus & Avermedia-kompatibelt)

 

Från www.dataparadiset.com

 

Någon som varit provat denna kombination?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, skulle nog kunna fungera men det gäller ju att även mjukvaran har stöd för smartcard läsaren. Blir själv lite sugen på att testa då jag har ett Twinhan kort liggande.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"USB ansluten Phoenix Smartcard läsare & programmerare" används för att läsa av och/eller programmera kort med chips. Ryktas att de användes att programmera piratkort när det gick förr i tiden. Används huvudsakligen för att göra digitala nyckelkort. Går absolut inte att använda som ca-modul (ca modul är läsaren där man stoppar in ditt Boxerkort och ser ut som ett PCIMA-kort till en bärbar dator.

 

-Vad bra, säger nog många. Då kan man med smartcardläsaren kopiera sitt boxerkort tror ni, men om ni skulle lyckas tränga er igenom kortets spärr vore det en bedrift för det har ännu ingen lyckats med för det ska vara omöjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Monshi" skrev:

Har raderat dina öviga inlägg som du spritt ut över olika trådar. Har du en fråga räcker det med en tråd.

 

/T

Moderator för TV-kort

 

Undrar bara vem Monshi riktade sig till??

-Lustigt förresten att det finns ett forum för "tv-kort"!!!

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Undrar bara vem Monshi riktade sig till??

 

Trådskaparen, tror jag.

Monshis inlägg hamnade lite dumt under ditt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går absolut inte att använda som ca-modul

Precis vad jag misstänkte men det hävdades med viss "pondus":) att det skulle fungera så jag trodde nästan på det. Men vad är det man menar när man i specen till läsaren talar om att den är Twinhan kompatibel? Är det att man tidigare kunde använda sådana kort som vi inte talar om på detta forum?

 

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Föregående inlägg så ser du vilket inlägg jag svarat på.

 

Trådskaparen hade letat upp trådar med liknande frågeställningar och lagt till sin fråga där, därav kommentaren.

 

-Lustigt förresten att det finns ett forum för "tv-kort"!!!

?? Det borde det inte eller? Eller borde det ha ett annat namn?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-12 08:59:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som provat att köra en usb ansluten smartcard-läsare för att koda kanalerna från Boxer, givetvis då med ett original kort.

 

Jag fick ett tips från en kille igår hur han gjorde. Jag har inte själv testat det än men jag ska göra det nu i dagarna.

 

Han använde sig av MyTheatre och en plugin som heter univiacamemu.

 

Drivrutinerna till usb kortet hämtade han från ADTekniks hemsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett tips från en kille igår hur han gjorde. Jag har inte själv testat det än men jag ska göra det nu i dagarna.

Snälla, posta och berätta hur det går! Jag har själv kört MyTheatre och hört talats om plugin:en men trodde inte att det skulle funka med Boxer kort. Fungerar det så är det ju högintressant.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, posta, men ha i åtanke Eforums regler om piratunderlättande... Jag vill inte behöva radera ditt inlägg....

 

Mao inga referenser till hur man använder/skapar piratkort...

 

/T

Moderator för TV-kort

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, posta, men ha i åtanke Eforums regler om piratunderlättande... Jag vill inte behöva radera ditt inlägg....

Men det är ju inte alls det vi diskuterar! Vi pratar om Boxerkort, du vet ett sånt som man får om man abonnerar på ett Boxerabonnemang.

 

Mao inga referenser till hur man använder/skapar piratkort...

Det finns inga piratkort till Boxer!

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om Boxerkort, du vet ett sånt som man får om man abonnerar på ett Boxerabonnemang.

Jo jag vet, men med en kombinerad läsare/skrivare så...

Det finns inga piratkort till Boxer!

Inte? Det trodde jag. Viaaccess-krypteringen är väl totalt knäckt?

 

nåja, vi behöver ingen diskussion om detta här.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter otroligt att man skulle kunna koda av med en kortbrännare men jag skickar vidare frågan till experterna och återkommer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stödjer även HD sändningar om de nu kommer som det ryktas om.

mmh, ja se. Oberoende av om det är MPEG2 eller MPEG4 sändningar eftersom det inte finns någon hårdvrau-avkodare för bildströmmarna.

 

Men - hur pass kraftig datorn behöver man för att avkoda 1080i eller 720p MPEG4?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WMV HD (WMV 9) är väl mpeg 4, som i och för sig har lite för låg bitrate för att vara optimal

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=7&skrivelse=339

 

 

Krav för WMV HD 1080p med 5.1 ljud.

Optimum Configuration

3.0 GHz processor or equivalent

512 MB of RAM

128 MB video card

1920 x 1440 screen resolution

24-bit 96 kHz multichannel sound card

5.1 surround sound speaker system

För 720p 2.4 GHz 384 MB RAM

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-09-19 09:58:50 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...