Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Boosta" volymen

Prometeus

Rekommendera Poster

Jag har pluggat in en mic bakpå datorn och fått det att funka att spela in via waveeditor i Neroprogrammet.

Men det hörs väldigt lågt. Mina högtalare är nog nått fel på. Kan högtalare ha felet att de spelar för lågt?

Hur kan jag "boosta" volymen så jag kan höra att spela in trots den lite kassa utrustningen?

(Windowsinställningarna på volym har jag alla ställt på medel).

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar högtalarna om du spelar upp något annat ljud? Låter det lika lågt då? I så fall kan det vara högtalarna. Annars är det ljudnivån från mikrofonen som är för låg.

Om du använder ett annat program för att spela in, exempelvis http://www.goldwave.com/ så kan du se ljudvågorna grafiskt på skärmen, och då ser du med vilken ljudnivå det har spelats in. Om vågorna är höga så är det hög volym, är de låga så är det lågt. Är det låg volym så kan man höja den i inspelningsprogrammet, men då ökar också bruset.

Anledningen till att du får låg volym vid inspelningen (om det är det som är problemet) kan du antingen vara att mikrofonen inte är så känslig, så du måste hålla den nära ljudkällan, eller så behöver du höja mikrofonens volym i volymkontrollen, eller så kan det eventuellt vara så att mikrofonen sitter på linjeingången som saknar förstärkning.

Länk till inlägg

Jo... högtalarna har lite lågt skrapigt ljud i allmänhet. Det hände kanske nått med dom när jag flyttade...Har inte råd att köpa nytt just nu så jag får göra det bästa med det jag har.

När jag ställer in nivån på mikrofon är det under uppspelning eller inspelning jag skall dra upp den då? (vill förståss höra vad jag gör, men har ingen pejl på hur inspelningsresultatet blir eftersom högtalarna är lite låga...om jag drar upp ljudet på "mikrofon- inspelning" kanske det blir alldeles för högt i en normal stereo? ) .

"eller så kan det eventuellt vara så att mikrofonen sitter på linjeingången som saknar förstärkning." (förstod ej det där sista).

det fanns två ingångar på datorn med noter på. Den ena hade en pil utåt, den andra en pil inåt. Jag satte den i ingången med pil inåt. Antog det skulle vara rätt för inspelning....

Länk till inlägg

Hmm... två ingångar, noter med pil inåt och utåt... det låter faktiskt som det skulle vara linjeingången, dvs att den saknar förstärkning, och att du i så fall inte har någon mikrofoningång. De flesta mikrofoner kräver förstärkning och det skulle i så fall förklara varför du får lågt ljud.

Men om vi skippar det så länge och snackar lite generell inspelningsteknik...

Vad det gäller inspelningsvolymen så ska den alltid vara så hög som möjligt utan att det "klipper", dvs slår i taket eller hur man ska säga. De flesta inspelningsprogram har någon slags nivåmätare med gröna, gula och röd indikering. Grönt är för lågt, gult är lagom och rött är för högt. Det ska ligga så nära det röda som möjligt, men det röda får aldrig tändas. Då är det precis lagom.

Du har inga hörlurar? Det är bäst vid inspelning för då kan man även höra sig själv när man spelar in.

Länk till inlägg

Hej!

Får väl skaffa mig ett par billiga hörlurar. Det löser i så fall problemet med förstärkarna. Vad är en "linjeingång"? Vad är den till för?

Min mikrofon är en SURE SM58. Vet inte så noga, men är inte det en typ av mic som inte kräver förstärkning?

Länk till inlägg

Det är en bra mikrofon så den kräver säkert förstärkning. Det är normalt för mikrofoner. Normalt ansluter man mikrofoner till ett mixerbord och där har man ju inbyggd förstärkare. Det du behöver för att kunna ansluta den till en dator är en så kallad mic preamp (för-förstärkare). Den höjer upp ljudnivån till linjenivå. Frågan är dock vad du har för något idag, för jag vill minnas att du nämnde något om att du hade någon annan kontakt för att få mikrofonen att passa i datorn. Är det bara mer som en skarvkontakt eller är det en liten dosa? Det kan ju vara så att du redan har en preamp och bara behöver vrida upp volymen på den.

Linjeingångar är till för att föra över ljud mellan olika apparater exempelvis, radio, cd-spelare, datorer, bandspelare.

Om du saknar mikrofoningång så är inte det hela världen, för den mikrofonförstärkare (som alltså är skillnaden mellan mikrofoningång och linjeingång) som sitter i datorer brukar sällan vara något att ha. Det är bättre att ha en separat preamp och så ansluta på linjeingången.

Länk till inlägg

Hej!

Grejen jag har mellan dator och mic är bara en vanlig adapter som gör om änden på micken till en mindre pigg så det passar in i uttaget i datorn (alltså inga volymknappar el. liknande).

Jag har hört att det skulle gå att spela in direkt på ljudkortet utan någon preamp men att det då skulle bli sämre ljud. Trodde de menade kvalitet, men kanske var det det här (lågt ljud) som menades?

Tror du att man kanske skulle kunna använda en liten akustisk förstärkare som preamp på nått viss?(jag har en sån).

Har inte råd att köpa en sån där mojäng för runt 1000 kr. som man måste ha just nu. Eller finns det några gratis nedladdningsbara dataprogram som kan funka som preamp tro?

Visst är micken bra, jag vet att det är en bra inspelnings mic, och den är också ganska stryktålig. Jag tycker den är bra, men den är tydligen ingen "rojs rojs" bland mickar.

En bekant gjorde sig lustig över att jag hade en sån engång. Han kallade det för "the ultimate roaddog mic (ung. den ultimata-på-turné-hundlivs-micken") eller nått sånt och tyckte visst jag var väldigt "camp"som använde en sån. Jag vet däremot att den inte som vissa mickar har phantome-power= Den behöver ingen ström innuti. Men det är allt jag vet om den.

Länk till inlägg
  • 4 veckor senare...

På något sätt måste du ha en mic-ingång. De vanligaste sätten brukar vara att 1) skaffa en liten mixer, eller 2) ett nytt ljudkort, eller 3) en mikrofonförförstärkare. Bäst för dig tror jag verkar vara att skaffa en liten mixer. Håller med Thomas Tydal om att mic-ingångar på datorer (alltså på ljudkortet) brukar vara skräp. Och vad gäller alternativ tre så är det liksom ett steg upp i en högre skola.

Nedladdningsbara program kan tyvärr inte ersätta den förstärkning som behövs.

Den som sade det där om sämre ljud när man spelar in direkt på ljudkortet hade rätt och menade ljudkvaliteten, eftersom vederbörande förmodligen inte hade klart för sig att du inte har en mic-ingång.

Den förstärkare som du har tvivlar jag på går att göra mic-ingång av. Kanske om man bygger om den, men då får man vara haj på elektronik...

Trista besked, men du kan trösta dig med att du kommer att ha mycket nytta av vilket av de tre ovanstående alternativen du än väljer. En liten mixer kan du få för en bra bit under tusenlappen, kolla med din lokala musikhandlare eller sök på nätet.

Shure SM58 är mikrofonernas arbetshäst. Den som gör sig lustig över en sådan kan lika gärna raljera över Volvo. Var glad att du har den och slit den med hälsan.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...