Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS round robin


TSH

Rekommendera Poster

Jag har 4 applikationsserver där jag önskar få DNS lastbalansering. På WinXP-klienten anger man i en konfigfil namnet på de 4 servrarna. Jag vill kunna skriva in ett Alias-namn istället. Alias ska peka mot de 4 servrarna.

T.ex i stället för att skriva i konfigfilen

Servernamn1, servernamn2, servernamn3, servernamn4

vill jag kunna ange

Aliasnamn1, Aliasnamn1, Aliasnamn1, Aliasnamn1

 

Hur får man till detta?

 

 

/Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Enklast är väl att lägga till ett alias i din DNS-server? Så kan du konfigurera din XP-klient med en enda adress. Lägger du in flera ip:n för ett och samma A record i din DNS-server, kommer servern att skicka ut de olika adresserna i "slumpad" ordning. Inget optimalt sätt för att åstadkomma lastbalansering (eftersom det inte finns någon funktion för att jämnt fördela anrop, eller ta hänsyn till ex om en av servrarna inte fungerar) men funkar som ett enkelt sätt att åstadkomma det du vill.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kan lastbalansera med DNS. DNS är inte avsett för lastbalansering.

 

Vill du lastbalansera måste du byga en "serverfarm" med en dedikerad lastbalanserare som balanserar lasten.

 

Om du inte kan köra ett operativsystem som har det inbyggt vill säga ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag var ute efter. Denna "lastbalansering räcker gott och väl.

Hur lägger man in ett alias i DNS-servern?

 

/Tsh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du lägger bara till samma post flera gånger, börja med att skapa den första A posten med första ip:t, sen upprepar du för varje nästa ip osv. Kolla att det står ikryssat "Enable round robin" i egenskaperna för DNS-servern (Advanced-fliken).

 

Men som lizardKng påpekar så är det ju inte någon riktig lastbalansering, du kan få problem om du har en applikation med sessionshantering där det är viktigt att klienten återansluter till samma maskin (för att sessionen givetvis bara finns på första maskinen som anropades).

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Självklart kan du lastbalansera med Round Robin i DNS. Det är inte världens vackraste lösning, men det fungerar om det inte krävs prioritering etc. Förstår inte varför du skulle behöva en serverfarm...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...