Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan jag spela in på mitt ljudkort?


Prometeus

Rekommendera Poster

Så vitt jag förstår går det att göra enkla inspelningar med låg ljudkvalitet på det vanliga lilla ljudkortet som finns i datorer med högtalare.

 

Jag har ett CD-bränningsprogram som heter Nero. I det finns det möjlighet att spela in sina egna filer via mic. från tex skivor. Jag tolkar det som att man kan använda det att spela in tex sång och tal från mic med.

 

Så jag köpte en adapter och med hjälp av den pluggade jag in micken bakpå datorn, har dock ingen aning om det var rätt hål.

 

Satte sedan igång programet och tryckte på "spela in fil" (eller nått liknande). Ställde in bits och tryckte på inspelningsknappen. Men det verkar inte som det ger utslag när jag säger hallå i micken, mätaren reagerar inte.

 

Hur gör jag för att spela in? Har jag kanske stoppat in micken i fel hål? Hur vet man vilket hål det är?

 

Tacksam för svar... Från en superamatör som kämpar på....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser mikrofonens kontakt ut egentligen och hur ser den ut när du anslutit adaptern du köpte? Du kan se bilder på vanliga typer av kontakter och se vad de heter här:

http://www.tydal.nu/se/dev/kontakter.html

 

I Windows finns det ett program som heter sndvol32 där du ställer in ljudnivåer och talar om vilken av ljudingångarna du ska spela in från. Förmodligen är det där det är felinställt. Tryck Start, Kör och skriv sndvol32 och tryck enter. Gå in på menyn Alternativ, välj Egenskaper, Inspelning och kontrollera så att Mikrofon är ibockat. Tryck sedan OK och höj volymreglaget för mikrofonen.

 

Kolla sedan i ditt inspelningsprogram om du får utslag. Får du inte det har du förmodligen stoppat kontakten i fel hål, så prova då ett annat och se om det fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...