Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det olagligt att använda grannens WLAN


NWM

Rekommendera Poster

Jag läste nyss den här tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=745864

 

Tråden fick mig att börja fundera på vad lagen säger. Det jag har kunnat listat ut är att det inte är straffbart att ansluta till grannens öppna trådlösa nät för att t ex surfa. Självklart så får man inte försöka att ta sig in på dennes datorer eller annan utrustning.

Att det är omoraliskt och ett djävla sätt är vi säkert överens om men finns det någon som vet vad som gäller juridiskt?

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte bara passivt avlyssnar trafiken utan faktiskt använder grannens radioutrustning för att sända/ta emot saker så kanske det i alla fall är i lagens gråzon?

 

Men säker på det är jag absolut inte :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm svaret på denna fråga bör finnas på rättsnätet online och lagboken där jag ibland brukar hålla till.

 

Men amatör som jag är tar det nog flera veckor innan jag hittar ett svar på det om det ens finns.

 

Regga dig på http://www.notisum.se/ och kika i lagboken. Vet inte riktigt var man ska börja titta under vilket kapitel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tippset, jag är också amatör så det lär väl ta några veckor för mig med. Kanske jag skulle ha postat i Juridik istället.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ännu bättre börjat med att söka där:

Jag läste den tråden när den var aktiv för ca nio månader sedan men den besvarar inte frågan, det är många som tror i den tråden.

Men frågan är knepig, igår så frågade jag en bekant som är åklagare här i Stockholm. Hon visste inte men menade att det måste vara en fråga om uppsåt. Vet man inte om att man kopplat upp sig på grannens nät istället för sitt eget så kommer ingen åklagare dra det till åtal. Den drabbade kan dock själv driva fallet som ett enskilt mål om denne anser att han lidit ekonomiskskada. Hon kände dock inte till något fall som gått till åtal i Stockholm.

Så mycket klokare känner jag mig inte efter det svaret.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, skulle just posta en exakt likadan tråd. Men ser ut som om det är svårt att få reda på vad som egentligen gäller angående detta. Kanske för att det inte finns någon direkt lag om det än?

 

Inte för att jag kan minsta om detta men det verkar vara lika allvarligt att dela bredband med grannen som att inte betala sin tv-licens.....

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för att det inte finns någon direkt lag om det än?

Det är väldigt få lagar som är så direkt specificerade att de förbjuder en enskild företeelse. De tenderar att bli lika användbara som vår narkotika-lagstiftning där alla nya substanser är helt tillåtna tills någon upptäckt att de blir poppis och förbjuder preparatet (och då ändrar man det lite och har ett lagligt preparat igen).

 

Inte för att jag kan minsta om detta men det verkar vara lika allvarligt att dela bredband med grannen som att inte betala sin tv-licens.....

Jaha, varför då? För att grannens pengar inte är din huvudvärk?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, varför då? För att grannens pengar inte är din huvudvärk?

Tror jag blev lite missuppfattad där. Hela min tanke med det hela är att dela på kostnaderna med grannen så att båda kan spara 200kr/månaden. Skulle vilja uppskatta att 99% av alla som delar med grannen gör så.... Men vad vet jag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det fallet får ni nog lusläsa era avtal med era internetleverantörer för att se vad de säger om det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, som dom flesta andra har jag BBB. Och vad jag kunde hitta där var följande:

 

10. Användning av Tjänster m.m.

10.1 Abonnenten får enbart använda Tjänst för privat bruk. Abonnenten får inte vidarebefodra Tjänsten till annan plats än Lägenheten.

13.1 Bredbandsbolaget har rätt att med omedelbar verkan och tillsvidare stänga av de Tjänster Abonnenten abonnerar på om Abonnenten agerat i strid med de regler som anges i punkt 10 "Användning av Tjänster m.m." ovan eller i övrigt uppenbart missbrukat Tjänst. I den mån avstängning sker under gällande abonnemangsperiod är Abonnenten inte befriad från betalningsskyldighet under avstängningsperioden

 

Hmm. Ser fortfarande inget om straff som tex. "är ersättningskyldig till motsvarande belopp som bredbandsbolaget har gått miste om" eller något i den stilen =D

 

edit: Villkoren för BBB hittar ni här: http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_KUNDSERVICE_DOKUMENT

 

//Templar

 

[inlägget ändrat 2005-09-08 18:08:43 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Ser fortfarande inget om straff som tex. "är ersättningskyldig till motsvarande belopp som bredbandsbolaget har gått miste om" eller något i den stilen =D

Nej ersättningsskyldig lär du nog inte bli men du kan bli "nedkopplad" och ändå få betala till ditt avtal har gått ut.

Nu vet jag inte hur ISP:ar behandlar sina privatkunder men jag känner till exempel där företag som köpt tjänster typ "ProLane" har blivit av med sin anslutningen efter att de blivit påkomna med att dela den med ett annat företag i närheten.

 

Orsaken är att två företag (eller privatpersoner) som delar på en anslutning kommer att tillsammans att utnyttja anslutningen mer än vad ett företag (privatperson) ensamt gör. Men när det gäller access för företag så är det till viss del en förhandlingsfråga då avtalet skrivs. Men man kan räkna med att ett avtal som inkluderar rätten att vidaresälja är betydligt dyrare.

 

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...