Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

min bärbar IBM vill inte starta?


sami

Rekommendera Poster

Min bärbar IBM vill inte starta bara svart skärm. Jag har massa bilder som vill komma åt hur kan jag komma åt mina bilder. Jah har bara cd skivan win2000.

 

Tack

Sami

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 14:49:42 av sami]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu har du inte skrivit så mycket om vad det är för IBM maskin. Men felet kan ev. vara att din installation har blivit korrupt.

 

Förr i tiden (och kanske fortfarande) sparades all setup information på en liten separat partition på hårddisken. Denna fungerade då ungefär som BIOS. Idag, med alla snälla människor därute, finns det massor av olika virus som attackerar denna partition och förstör den. (Har själv varit med om att denna har blivit korrupt)

 

En speciell räddningsdiskett fixar detta. Denna bör du kunna hämta ner från IBM, med att mata in informationen om din dator. (service Tag eller serienummer)

 

Hoppas detta hjälper

Lolis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett sätt skulle kunna vara att lyssna om hårddisken kommer igång, dvs om det låter som den snurrar. Då är det troligen skärmen som det är något fel på. Lösningen blir då att skruva ur hårddisken och koppla in den till en annan dator som slavdisk, starta den och sedan kopiera dina bilder till den andra datorns hårddisk. Använd en väns dator om du saknar egen.

 

Är hårddisken trasig kanske man kan rädda en del information genom att lämna in den till en specialfirma, men det är dyrt! Man kan också försöka göra räddningen själv med specialprogram, men det kräver lite kunskaper.

 

Sen finns det säkert fler sätt än dessa, men det första sättet har jag själv gjort nån gång, och det är ganska enkelt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med extern skärm istället. Brukar vara glapp mellan skärm och grafikkort och inte mellan kortet och bussen.

 

Ligger VNC server eller annan fjärrprogramvara på så prova att accessa maskinen via detta. //Johan

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 16:27:13 av Poi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt BIOS? kan du se windows start skärm nått?

Kan du se om bios hittar din HDD.

Om den försöker starta, så prova att starta i felsäkert med F8.

 

Boot secktorn kan vara paj, prova boota fråb cd o välj command promt sedan fixa mbr.

 

Annars kan du göra en ny install i en annan *windows* mapp = då har du kvar allt på din disk.

 

Altså inte anv format bara välj att installera i en annan wondows mapp typ windows_2.

 

Eller skaffa en adapter å plugga in din laptop disk i en stationär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Izzy mastermind

IBM's burkar, bärbara elr stationära har ett tag och fortfarande idag kommer med en "icke synlig" partition som man antigen kommer åt att trycka någon specifik knapp (F11, "the blue" Access IBM-knappen osv osv)

 

men före måste man ju självklart komma fram till om det ärfel på skärmen elr på hårddisken och utgår därifrån...det är stunder som enna som jag personligen uppskattar det utrymme det tar att ha en "gömd" partition för snabbt återfå tillgång till operativsystemet igen på något sätt..=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Björklund

Om den är helt död så finns det adaptrar som gör att du kan koppla in din bärbara hårddisk i en stationär dator och kopiera undan dina bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Har stött på några sådana bärbara där lysröret helt enkelt brunnit ut. Datorn fungerar bra, men skärmen blir svart...

 

Man kan dock använda en stark lampa i en viss vinkel så kan man hjälpligt se skärmen så att man kan kopiera undan filerna mm. Extern skärm brukar alltid funka i det läget. Annars är det enklast att flytta hårddisken till en annan liknande IBM-maskin. IBM-maskiner brukar ha enkelt demonterbara hårddiskar.

 

Är det fel på hårddisken så kan man boota med nån Linux-live demo-skiva, montera volymen och kopiera filerna till annan dator eller CDRW. Använder själv Puppy Linux på USB-flashminne för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med min bärbara HP. Där var det batteriet som var trasigt enligt reperatören. Strömen går tydligen alltid genom batteriet i mitt fall i alla fall och därför fick datorn ingen ström. Kanske värt att kolla upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ/modell är?

CPU? hastighet? med mera?

 

haft samma problem med andra TP's där visade det sig att CMOS batteriet var slut. Det har liksom koll på mer grejjer än inställningar i BIOS och klockan i dom äldre TP modellerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...