Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En viktig fråga


SYS64738

Rekommendera Poster

Ni som sitter med betor av Vista, är det sant som ryktena säger att det inte går att installera knäckta program och spel, eller spela piratkopierade MP3:or och filmer?

Någon måste ju ha testat. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag förvisso ingen Vista Beta, men hur sjutton ska Windows veta om mp3-filen är "pirat"-kopierad? Mig veterlugen finns inget inbyggt i det filformatet. Och visst kunde Microsoft ta bort stödet för mp3, men då finns det ju andra.

 

Om man inte ska kunna installera "knäckta progragram" så måste ju alla program vara Windowscertifierade, och med checksummor. Och om något sådan ska krävas för att få installera program på Vista, så gränver mon MS sin egen grav. I så fall kan ju alla open-source projekt för Windowspalttformen läggas ned, inga entusiaster kommer att skapa egna program/utilities. Alla företag som utvecklar på windowsplattformen (egna program, altså ej kommersiella) kommer att bli otirligt sura.

 

I så fall skulle vi bara dras med MS-produkter? Eller i varje fall endast ett fåtal stora tillverkare..

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så måste ju alla program vara Windowscertifierade, och med checksummor

 

Av vad jag har förstått så är det ungefär så det ska funka i framtiden.

 

I så fall kan ju alla open-source projekt för Windowspalttformen läggas ned, inga entusiaster kommer att skapa egna program/utilities

 

Detta har ockå varit ett av huvudargumenten mot TCPA/Palladium.

Jag tycker det verkar som om MS målar in sig i ett hörn.

 

Men jag misstänker samtidigt att mycket bara är skrämselpropaganda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom förresten på att en del kanske drar sig för att svara på detta, genom att dom då erkänner att dom kör piratkopierat.

Men ni kan ju säga att en kompis har testat. :)

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 14:04:26 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738 skrev:

...är det sant som ryktena säger att det inte går att installera knäckta program och spel, eller spela piratkopierade MP3:or och filmer?

Det är inte min branch.

• Har bara licensierade program och freeware.

• Spel förekommer inte på mina datorer.

• Har ingen MP3-musik, köper CD vid behov. Förstår inte varför man lyssnar på musik via dator. Låter junk.

• Har inga kopierade filmer, utan köpta. Förstår inte varför man använder dator för att titta på film.

 

Men tro inte på rykten!

 

...My Two Cents...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört både MP3or och WMA, rippade DVD - filmer och ett knäckt spel (MS Rallisport) samt en MS Money crack under Vista och det funkar utmärkt.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man lyssnar på musik via dator. Låter junk.

 

Låter junk med högtalarna som följer med datorn ja, men det går ju utmärkt att koppla till stereon.

Är man audiofil och anser att komprimeringen förstör ljudet, så finns ju format som FLAC som kör med ickeförstörande komprimering.

 

Förstår inte varför man använder dator för att titta på film.

 

Så HTPC dömer du ut direkt då alltså?

För det är ju egentligen inget annat än en PC som man ser på film med (och även lyssnar på musik).

 

Spel förekommer inte på mina datorer

 

Med tanke på prylarna du har i din dator är jag lite förvånad, känns lite som om du eldar för kråkorna med den prestandan om du inte spelar spel...

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 23:14:24 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738 skrev:

 

...men det går ju utmärkt att koppla till stereon.

Teoretiskt ja. Men det går inte att jämföra en PC CD med en stationär. Det är helt andra D/A-omvandlare, förstärkare mm i en stationär. Dessutom är min stationära modifierad (nya förstärkare, kondingar mm).

 

Så HTPC dömer du ut direkt då alltså?

Vad jag syftade på, med att titta på film via dator, var att titta på film på datorns monitor. Men även om du kopplar från datorns DVD till TV, har du knappast någon komponent-utgång från datorn. Och samma här, helt andra prylar i en stationär DVD, som dessutom är modifierad.

 

...känns lite som om du eldar för kråkorna med den prestandan om du inte spelar spel...

That´s just me...

 

Men nu blev det OT mot trådstarten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt ja. Men det går inte att jämföra en PC CD med en stationär. Det är helt andra D/A-omvandlare, förstärkare mm i en stationär. Dessutom är min stationära modifierad (nya förstärkare, kondingar mm).

Nja.... det beror väl på ljudkortet. Det finns ett flertal ljudkort som enligt många låter bättre än din Onkyo DV-SP800. Men helt klart ljudkort av "Creative typ" låter apa när de kopplas till kompetenta grejor.

 

Inte heller så tycker jag att man kan säga att komprimerad format (för övrigt så är alla format komprimerade i nån mening, även SACD) som MP3 låter bra eller dåligt. En MP3 128kbps kan vara okey i en bärbarspelare men inget som man lyssnar på hemma i vardagsrummet. En MP3 320kbps lär du få mycket svårt att i ett blindtest skilja från originalet.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu blev det OT mot trådstarten.

 

Ja, det var du som började gå offtopic med att svara min ursprungliga fråga med att tala om hur präktig du är som aldrig använt en piratkopia eller tankat ner en MP3:a.

Eftersom det dessutom var jag som startade tråden så borde jag ha friheten att låta den gå hur offtopic som helst.

 

[inlägget ändrat 2005-09-03 10:53:20 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...