Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för att öva rätt fingersättning!


Verisa

Rekommendera Poster

Har arbetat med datorer nu i snart tio år och känner att det nu är dags att lära sig rätt fingersättning. Någon som vet något bra, gärna gratis, program för att lära sig detta?

 

Jag vet hur man borde göra men jag gör det inte. Man kan visserligen bara ta och skriva av en lång text och använda sig av rätt fingersättning tils man kan det men jag skulle hellre villja ha ett program som slumpar fram ord och så så blir det lite roligare. Dessutom medför det att man har ögonen på skärmen hela riden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på samma sak jag med. Man sitter vid det hör tangentbordet hela dagarna (nåja) och använder kanske bara hälften av fingrarna.

 

Sen kan man undra hur pass effektiv rätt fingersättning är när man kodar, det är ju en massa specialtecken mest hela tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har arbetat med datorer nu i snart tio år och känner att det nu är dags att lära sig rätt fingersättning.

Jaaa...det är verkligen på tiden...*flå´t*...;)

 

Kanske detta vore nåt...??

 

http://www.programvara.nu/tbt.htm

 

Ps. Hoppas Du har bra hjärta för när jag installerade detta program till vd:n så provade jag själv & man taggar till duktigt...det är stressande...och ändå hanterar jag tangentbordet hyggligt...fast Carl Bildt slår mig tyvärr...och det är med PEKFINGERVALSEN...han é gryyym...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man undra hur pass effektiv rätt fingersättning är när man kodar, det är ju en massa specialtecken mest hela tiden?

 

Jag tror inte det är lönt att lära sig korrekt fingersättning.... Jag har provat men misslyckats, känns onaturligt och långsamt. Skriver man redaktionell text, så kan det nog vara bra, men att sitta och programmera med korrekt fingersättning, det tror jag inte sekund på. Dessutom är det en 20-årig vana man ska bli av mig (kanske det största hindret...?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Lagom stressande test hur snabb du är på tangentbordet:

http://typera.tk/

 

Skriv av en rolig text och ha fyra fingrar placerade på vänster a, s, d, f och på höger sida j, k, l, ö, ä.

 

g och h har du fria.

 

Tummarna på mellanslaget.

 

Prova nu och skriv. :-)

För att bli godkänd på en maskinskrivningskurs ska du ha 60 nedslag/min.

Jo, jag vet, skrivmaskin finns inte längre.

 

Du blir f*n så effektivare när du ska skriva epost och kanske chatta på MSN. :-)

Jag hinner skriva två, tre rader på MSN medan min kompis på andra sidan håller på med sin andra. ;-)

 

Till slut upptäcker du att du bara läser texten och tittar inte på tangentbordet. Du slipper sitta och leta efter bokstäverna. Skriver du epost så ser du på skärmen istället för på tangenterna. Underlättar och du hittar stavfel i tid.

 

Du kan dela upp texten i stycken och får inte allt i ett sjok som en del pekfingervalsare får, för att de inte tittar på skärmen när de skriver.

 

Lycka till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-31 21:14:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

173 keys per minute ~ 34 words per minute

 

Med min fingersättning... :)

[inlägget ändrat 2005-08-31 21:34:28 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

266 keys per minute ~ 53 words per minute

 

Ska även prova imorrn när jag känner mig fräsch...*skyller iaf. på det*...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp bra program, presis vad jag sökte.. tackar..

Härligt...varsågod...hoppas du hittar rätt fingersättning efter lite tränande...ligg i lite bara så ska du se att det ger resultat, strunta i poäng & tid i början, det är bara att hålla ut...du kommer garanterat att lära dig...tålamod heter det säger dom som känner till det jobbiga ordet...

 

Tackar & bockar för poängen...

 

Lycka till !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

tja alltså

Your score: 60 keys per minute ~ 12 words per minute

 

ännu mer upplyftande

Comparison: 98% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 2% have a lower or equal result.

 

diplomatisk kommentar

Ranking: That's a good start.

 

okej, jag var inte sämst i varje fall

amos :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

diplomatisk kommentar - Ranking: That's a good start.

Jaaa...men ack så sant...

 

okej, jag var inte sämst i varje fall

Underbart & höra så positiva personer...härligt...fortsätt med det...du är säkert mycket bättre än dessa 98% på massor av andra saker... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

296 keys per minute ~ 59 words per minute...det tar sig...

 

EDIT :

Det jag ändå förvånas över är att 38% registrerade användare skriver snabbare än mig...inte för att jag vill hävda att jag är direkt snabb, men jag tycker ändå att jag är hyggligt snabb, men bevisligen är jag inte det...ibland blir man nerplockad på jorden blixtsnabbt...*snyft*...

Fast det är klart...VI som inte är så snabba registrerar ju oss inte, men dom som vet med sig själva är snabba...dom reggar sig nog...

[inlägget ändrat 2005-08-31 23:53:07 av Freddie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

du är säkert mycket bättre än dessa 98% på massor av andra saker... ;-)

 

tackar tackar, man får hoppas det.

 

Skam den som ger sig tänkte jag och gjorde nytt försök.

 

resultat

Your score: 58 keys per minute ~ 11 words per minute

 

Jag går och lägger mig och sover.

det är jag i varje fall duktig på.

amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skam den som ger sig tänkte jag och gjorde nytt försök.

resultat

Your score: 58 keys per minute ~ 11 words per minute

Nääää...*förlåt att jag garvar lite*...stackare...jaaa...tänk som mig...det finns en dag imorrn också, varför göra nåt idag som man kan göra imorrn...*fniss*...

 

Jag går och lägger mig och sover. det är jag i varje fall duktig på.

Ha..ha...jaaa...det kan jag lova att det skulle jag verkligen få highscore i...

 

Lycka till imorrn...för du ger dig väl inte...??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Your score: 279 keys per minute ~ 55 words per minute

Language/mode: se

Ranking: You've got potential.

Comparison: 42% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 58% have a lower or equal result.

 

 

Och det var helt ouppvärmd och dessutom visste jag inte att man var tvungen skriva stora bokstäver där det ska vara det.

 

Tänk om jag vore uppvärmd. Gissar på att jag hamnar någonstans mellan 400 och 500 keys per minute :P

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 02:11:02 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är poängen med dessa snabbskrivningstest egentligen? Jag känner ett antal personer som babblar ur sig 80 ord i minuten och har absolut inget att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är poängen med dessa snabbskrivningstest egentligen?

Jaaa...poängen är väl att se hur snabbt man skriver samt att se hur man skriver snabbare...kan vara bra för dom som skriver mycket brev, offerter o dylikt...

 

Jag känner ett antal personer som babblar ur sig 80 ord i minuten och har absolut inget att säga.

Jaaa...men skillnaden här är att i det här testet stör jag ingen annan...fast jag håller med dig...ha..ha...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Freddie skrev:

Lycka till imorrn...för du ger dig väl inte...??

 

Naturligtvis inte. Utvilad och taggad till max loggade jag nu in på snabbskrivningstestet. Det är inte med så lite stolthet jag visar upp det nya resultatet vilket blev...............

 

 

Your score: 79 keys per minute ~ 15 words per minute

Ranking: Not bad!

Comparison: 97% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 3% have a lower or equal result.

 

Jag har alltså lämnat ytterligare 1% av testdeltagarna bakom mig, strålande alltså.

 

Att resultatet, om man skall vara petnoga, ändock lämnar en del i övrigt att önska så har jag kommit på förklaringen till detta.

Det har naturligtvis inget som helst med min maskinsskrivningskunnighet att göra utan är helt och hållet ett resultat av mitt tangentbords mycket speciella egenheter.

 

1. Jag har ett mycket gammalt tangentbord och "det skriver" väldigt långsamt.

2. Det är så gammalt att jag inte har kunnat hitta de allra senaste drivrutinerna till det, möjligtvis så finns det inga.

3. Bokstäverna å ä ö verkar byta plats hela tiden så jag vet aldrig var jag har dom. Detta sinkar mig hela tiden.

 

så i beaktande av de svåra omständigheter jag jobbar under en hälsning från en mycket nöjd...

amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan på mellanstadiet fick vi börja lära oss skriva på skrivmaskin med rätt fingersättning och skrämar över händerna så vi inte skulle fuska. Sen när datorn gjorde sitt intåg i undervisningen så fortsatte fingersättningsproven.

 

Snacka om att jag är glad för att vi fick lära oss det! Det är en befrielse att kunna ha ögonen på skärmen hela tiden och inte behöva leta efter bokstäverna när man skriver.

 

Min far däremot han kämpar på med pekfingervalsen och ja... det går inte fort precis ;)

 

Men huruvida fingersättningen är optimal när det kommer till programmering kan väl ifrågasättas. Iallafall om man inte är en hejare på att använda shift-tangenterna och har bra koll på var alla parenteser och specialtecken sitter.

 

.mixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså lämnat ytterligare 1% av testdeltagarna bakom mig, strålande alltså.

Underbart...jaaaa...jag sa ju det...det tar sig, man får inte ge sig... ;-)

 

Ha..ha...sen vad gäller dina 3 punkter så kan jag bara hålla med & beklaga...du har garanterat minst 100 keys per minute i handikapp...*tycker-synd-om*...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan på mellanstadiet fick vi börja lära oss skriva på skrivmaskin med rätt fingersättning

Samma här...är också glad att jag fick lära mig det...men jag tycker det är skumt för jag själv är idag 32 pannor (pssst...inte så högt)...och mina systerdöttrar som är 13 & 15 blänger på tangentbordet hela tiden & sen får titta upp & redigera som aldrig förr...vilket tar lång tid om man skrivit mycket text...lär dom sig inte rätt fingersättning i skolan idag...oj, nu lät jag som en gammal tjurig gubbe...*skäms*...

 

Men huruvida fingersättningen är optimal när det kommer till programmering kan väl ifrågasättas.

Absolut...det håller jag med om...

 

EDIT :

Your score: 331 keys per minute ~ 66 words per minute

Dagens första test...

 

Ps. Hundbert...du menade att du borde komma upp i runt 4-500 keys per minute...kan bara säga...då är du snabb...

[inlägget ändrat 2005-09-01 13:22:18 av Freddie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja gav länken åt ett par personer för ett par dagar sedan och en av dom kom upp i 400 keys per minute så det är inte omöjligt.

Han hade ändå 14% före sig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...en av dom kom upp i 400 keys per minute

Grymt...får man vara så oartig & fråga vad han/hon jobbar med...bara skoj & veta...eller sitter han/hon hemma & letar efter bokstäverna på tangentbordet...sitter han/hon & skriver hela dagarna...??...*bara-nyfiken*...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Grymt...får man vara så oartig & fråga vad han/hon jobbar med...bara skoj & veta...eller sitter han/hon hemma & letar efter bokstäverna på tangentbordet...sitter han/hon & skriver hela dagarna...??...*bara-nyfiken*...

 

Gissar på sekreterare som yrke. :-)

Med den hastigheten så...

 

400 keys/minute då kan man inte sitta och leta efter bokstäverna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...