Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Format-problem mellan PowerPoint och Paint!


piam

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Som de flesta andra som skriver i dessa forum så har jag lite problem.

 

Jag har i uppgift att skapa processbilder med hjälp av enkla program som alla skulle kunna tänkas ha på sina datorer. Därför måste jag utforma bilderna i PowerPoint, sedan kopiera dem och klistra in dem i Paint i ett speciellt format, t.ex. 1024x768, och spara dem som .bmp. Det finns två saker som slänger käppar i hjulen för mig.

 

1) Dels så stöds inte det bmp-format, i vilket jag har skapat mina bilder, på alla andra personers datorer - hos vissa går bilderna inte att visa ö.h.t och det kommer ett felmeddelande om att datorn inte kan läsa det bmp-formatet.

 

2) Dels så visas de bilder jag har skapat att passa 1024x768 på min dator i alldeles för stort format hos andra, precis som om formatet i programmen anpassas olika på olika datorer. Gör jag sedan en ny powerpoint-fil på den dator där min bild blev för stor (som passar där), och sedan försöker använda den på min dator, blir bilden alldeles för liten när jag ska kopiera in den i Paint!

 

Jag står handfallen. Har försökt spara bilder som jpeg direkt från PowerPoint, men jag lyckas inte hitta någon lösning på mina konstiga problem.

Egentligen gillar jag inte att jobba i de programmen ö.h.t när det gäller bildredigering, men i det här fallet måste jag kanske i.o.m att de som ska ha bilderna också ska kunna göra egna. Paint och PowerPoint är ju program som de flesta har.

 

Vore väldigt tacksam om någon skulle vilja ge mig något tips på vad man skulle kunna göra!

 

Mvh,

 

Pia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...