Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur använder jag disc2phone?


agatha christie

Rekommendera Poster

agatha christie

Hej! Jag har laddat in disc2phone till datorn, men när jag trycker på symbolen händer inget. Jag har alltså inte fått in några mp3-låtar till min kamera. Finns det någon som kan ge tydliga instruktiner, för jag hittar då inga någonstans.

Tack på förhand

Sari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum!

 

Har inget svar på din fråga, men besvara Stålis tråd med en fråga hur han fick det att fungera. Förhoppningsvis bevakar han tråden.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=743495

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag kommer ihåg det så här from the top of my head. :-)

 

Det konstiga är att jag laddade ner den engelska versionen, men det stod ändå på svenska - ? Nu finns en svensk version också, vet inte vad den tillför.

 

Iaf, installera. Så här långt är det väl inga problem, bara att installera, det är en exe-fil. Vet inte om du behöver administratörsrättigheter för att isntallera, om det är där du har fastnat.

 

En ruta kom upp om registrering för att kunna söka information om album etc från någon databas, så det klickade jag i. Kommer inte ihåg om det var under installationen eller när jag körde programmet första gången.

 

Sedan, när du kör programmet, är det tre fönster. Du väljer källan i vänster fönster. Då poppar musikfilerna upp i mittenfönstret, där du även väljer komprimering; bästa kvalitet men störst storlek får du med 192 kbit/sek. Programmet säger till om du inte har plats på minneskortet.

 

Tryck på Överför, så börjar programmet komprimera och ladda ner filerna till ditt minneskort/ din telefon, som du ser i höger fönster.

 

Du måste ha telefonen inkopplad, annars funkar det inte (jag antar att man dessutom måste ha installerat drivrutinerna till telefonen från cd:n, men det utgår jag från att du gjort). Skulle du sedan vilja flytta de komprimerade filerna tillbaks till datorn är det bara att på vanligt vis flytta över dem i Utforskaren, men programmet laddar bara ner till minneskort/telefon.

 

Hoppas det hjälper!

 

Just nu sitter jag och väntar på mitt 1 GB minneskort som jag har beställt. :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

Tack för svaret - jag skall kolla... det som dock bekymrar mig är att jag inte vet vilken exe-fil alla pratar om. Jag klickar på några - men de går inte att öppna - inte ens med hjälp av internet.

Jag har provat både engelsk o svensk variant - det är samma sak... jag kommer ingenstans. Jag har provat på min andra dator - o det är samma sak.... det går inte... Jag undrar hur jag skall göra... men jag skall i alla fall ta o titta på din anvisning lite till - tack än en gång

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen du laddar ner ska heta

Disc2Phone 1.1.0.44_EN.exe

eller

Disc2Phone 1.1.0.44_SV.exe

 

Det är inte så att du sitter bakom en sorts brandvägg/filter som ändrar filändelsen till något annat när du laddar ner? Inte helt ovanligt. Ändra till .exe i så fall, och se om det går bättre att köra den efter det.

 

Eller att du sitter på en dator där du inte har rättigheter att installera program? I så fall får du snacka med den som är administratör.

 

/m

[inlägget ändrat 2005-08-31 22:14:07 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

tack för hjälpen - jag har en egen dator, så jag tror inte att det handlar om att jag inte får ladda ned... :-). Men som sagt, jag har ju varit på SE's hemsida, hittat filerna jag skall ladda ned, laddat ned dem - båda två vid olika tillfällen - men som sagt, jag får ikonen för disc2phone till skrivbordet... men inte igång den. Programmet går inte igång, jag kan inte ens börja göra resterande inställningar. Jag har dock fått igång den andra - pc... någonting...

brandvägg-spärren låter intressant, o kanske skall jag plocka bort den när jag laddar ned... - men jag fattar bara inte varför programmet inte går i gång...

Sari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lyckas alltså installera det iaf?

 

Det kanske är något med suspekt med genvägen? Jag har inte fått någon ikon på skrivborder, utan använder startmenyn. Annars kan du prova att direkt köra D2P.exe, som ligger i mappen Disc2Phone, där du installerade det.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

Det spelar ingen roll om jag använder genvägen, eller genom start - inget händer. Ikonen förblir en ikon - d v s inget program eller någon annan ruta öppnar sig. Inte hjälper det att gå till program-disc2phone heller... jag får inte igång det.

Jag har tagit bort programmet flera gånger, installerat det på nytt... o försökt med allt... jag blir inte klok på't.

Jag får ju med alla dokument - verkar det som. Jag kan dock inte öppna alla - o även om jag går in i hjälpmenyn - så får jag inte tag i nåt matnyttigt.

i d2p-mappen har jag ju en massa filer som det står .exe + något annat på... jag kan som sagt få upp hjälpmappen, men inget annat. Jag vet inte vilket program jag skall välja, o på nätet står det att det inte finns på mitt språk...

Jag blir lite osäker när folk säger att man skall ha telefonen igång - vad menar de - räcker det att jag kopplar telefonen till datorn, eller måste jag också öppna något program - när jag gjort det, t ex walkman, så får jag inget som verkar likna d2p.

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 13:58:57 av agatha christie]

[inlägget ändrat 2005-09-01 14:03:36 av agatha christie]

[inlägget ändrat 2005-09-01 14:09:10 av agatha christie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du,

 

det påminner om när jag skulle prova Daemon Tools. Det funkade aldrig att köra, ingenting hände, trots att jag installerade och fick en ikon, och alla hjälpfiler. Så jag lät bli. Vet faktiskt inte vad det berodde på, men det programmet är i princip en drivrutin och sådana kan strulas till av antivirusprogram. Kanske är det något liknande här? Pröva att stänga av antiviruset när du installerar Disc2Phone. Annars kanske det är någon konflikt? Om inte antivirusavstängningen fungerar är det läge att rapportera till SE. Oavsett vilken telefon du har ska programmet gå att installera och starta. Du ska ju även kunna överföra direkt till minneskort som jag uppfattar det, och då behöver du ingen telefon. Programmet ska gå att starta även utan vare sig minneskort eller telefon ansluten, då står det i den högra rutan.

 

Lite annat bara:

Programmet heter D2P.exe - enbart - och ligger direkt i Phone2Discmappen.

 

Vad menar du att det på nätet står "att det inte finns på mitt språk"?

 

Med telefonen igång menas påslagen.

 

/m

[inlägget ändrat 2005-09-02 00:57:11 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

ja, t ex när man försökt öppna någon fil o blivit hänvisad till internet, så kommer det upp en sida där det på engelska står att det inte finns något med det namnet på t ex svenska... man kan välja att prova det engelska alternativet, men det verkar inte hjälpa heller.

Tack så hemskt mycket för alla förklaringar. Du är toppen!

Kanske skall jag inte ens ha internetanslutningen igång om jag tar bort antivirusprogrammet? - eller ?

Jag har kontaktat se två gånger, d v s jag har skickat dem mejl från supportsidan - men ännu har jag inte fått svar. Jag såg dock idag att man kan ringa dem - o det tänker jag göra idag.

Tack än en gång för all hjälp... jag hör av mig om jag får igång eländet... himla trist att inte kunna ha apparaten till det den oxå är tänkt för, d v s mp3-spelare... det var ju lite därför jag köpte den... visst är jag nöjd med radion - men kvalitén på den är heller inte alltid toppen... det surrar o klickar... men på det stora hela är jag nöjd :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

Hurraa!!!!

Jag fick i alla fall upp sidan där jag kan plocka musik o börja dra över... jag är euforisk! Yes! Jag hoppas att det skall funka.

Jag tog ut minnet ur telefonen o satte den i datorn direkt, jag tog också bort antivirusprogrammet under tiden jag installerade (för säkert 10:e gången) - men nåt utav det var det som gjorde susen!

Tack än en gång, min räddare!

Sari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...oj, tack... :-I

 

Vad skönt att det löste sig till slut! Jag ska också fylla telefonen med musik, för mitt minneskort som jag hade beställt (från tbhmobil) kom idag.

 

:-)

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

Hjälp!

Nu krånglar det igen. Det funkade ju som jag sa innan, men nu när jag testar att få igång det igen, så går det inte, varken från telefonen eller bara minneskortet. Det verkar som om den skall komma igång, d v s "spelar upp automatiskt" sätter igång o den försöker komma ut på internet... men sen dör det - inget händer. Jag försökte stänga av internettrafiken, men det hjälpte inte. Vad i sjutton kan det vara för något? Det måste ju krocka med något...

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-03 07:09:29 av agatha christie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen, :-)

 

jag måste säga att jag inte riktigt känner igen mig i din beskrivning av hur det fungerar. För du kan ju köra programmet utan att ha vare sig telefon, minneskort eller internetanslutning. Har du ingen minnesenhet inkopplad går det inta att överföra några filer såklart, och har du ingen internetanslutning kan programmet inte söka efter information om skivan i databasen, men det är också det enda som händer, programmet som sådant startar upp iaf. Du kör ju inte programmet från telefonen eller minneskortet...

 

Det här "spelar atuomatiskt" - menar du med det att datorn sätter igång och spelar en musik-cd som du stoppar in? Då är det troligen det som gör att det inte funkar - Phone2Disc måste ju läsa skivan för att kunna komprimera filerna, och det kan den inte göra om datorn håller på och spelar den samtidigt, så det måste du stänga av.

 

Annars antar jag att du väljer rätt musikkälla i rutan ovanför vänstra fönstret, så att du hämtar filerna från t ex cd-läsaren.

 

Sedan hann jag läsa lite av det förra innehållet i ditt inlägg ;-) - vad det gäller 2 GB så kostar de för närvarande ganska mycket mer än två stycken 1 GB, ca 2150:- och uppåt utan frakt- även om jag faktiskt sett det för under tvåtusen i en enstaka butik, men det var ett lockpris för det fanns inga i lager. Mitt 1 GB kostade 880:- (+frakt). Du får alltså mer minne för pengarna om du köper två 1 GB idag, men priserna lär sjunka även på 2 GB så småningom, nu när folk börjar inse att det går att använda mobilen som mp3-spelare. Förmodligen kommer priset även att sjunka på 1 GB, så när 'breakeven' för att köpa ett 2 gig i st f två 1 gig lönar sig vet jag inte. Sedan finns ju också en aspekt på om du tappar bort telefonen eller den blir stulen. Har du två 1 GB lär du åtminstone ha en av dem kvar efteråt.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

hejsan!

Jag menar inte att jag har en skiva i samtidigt som jag skall starta d2p - utan så fort jag pluggar i telefonen/minneskortet till datorn, kommer det upp en liten ruta som säger just "spelar upp automatiskt". När jag väl fick det att funka sist, så var det det som hände... samma sak när jag skall sätta igång något annat program för att föra över filer till en annan mp3-spelare jag har... den letar helt enkelt upp de filer som finns i telefonen/på kortet. Men som sagt. Den "orkar" inte öppna sig därefter. Jag antar att jag får avinstallera den och stänga av virusprogrammet och försöka igen... men det är ju inte klokt detta!

Vad gäller mappar i d2p-mappen - så har jag ingen som det står enbart d2p.exe - utan jag har symbolen (den samma som jag valt att få till skrivbordet) samt flera mappar med d2p.exe med följande texter efteråt... :config (kan inte öppna - vet inte var jag skall börja en gång... o det är vid ett sådant här dokument som den tar ut mig på nätet... o säger att det inte finns något på mitt språk... o även om det skulle finnas något på engelska, så hjälper det inte mig - för det händer inget efter det heller... :-( ); en ren d2p-fil - utan exe eller något annat efter, och en d2p.exe.manifest... detta är vad jag har... sen har jag ju 15 mappar också där de oftast är döpta med enbart bokstäver, eller t ex readme, zh-CHT osv. Som sagt, jag blir inte klok på't...

Det luriga är att när jag sätter i kortet eller telefonen, så verkar det som om den vill (mer än innan jag stängde av viruset och ominstallerade...), men orken tar slut... o inget händer.

Konstigt.

Tack än en gång för att du försöker!

[inlägget ändrat 2005-09-04 07:55:53 av agatha christie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tror att du har inställningen ""Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" aktiverad, och att den fil som hos dig heter D2P är D2P.exe.

 

För att se alla filändelser gör du så här: Öppna mappen Disc2Phone i Utforskaren, välj Verktyg och därunder "Mappalternativ..." Då öppnar sig en ny ruta som heter Mappalternativ. Välj fliken Visning och avmarkera bocken framför "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper", tryck sedan på Verkställ nere till höger. Nu kommer nog filen D2P att heta D2P.exe. Filen är för övrigt 892 kB stor hos mig.

 

***

Ska se om jag hinner testa D2P lite mer i morgon...

 

Edit:

Laddade ner 8 skivor på högsta kvalitetsläget 192 kbit/s, varav en del ganska gamla cd från mitten av 80-talet, men det var inga problem att få info om dem i databasen från nätet. har fortfarande ca 380 MB kvar ledigt. Däremot råkade jag ut för att infodatabasen vägrade gå igång efter att ha tappat kontakten med nätet efter tredje skivan, så jag fick installera om allt för att få det att fungera. Installerade då den svenska versionen, men det såg ganska lika ut som tidigare.

 

***

 

Sen kan jag säga en sak angående minneskort som kan vara bra att minnas. Jag blev väldigt irriterad innan jag insåg vad det var... Jag stoppade in mitt 1 GB-kort i telefonen (K750i) och formatterade det. Sedan kollade jag hur mycket minne det fanns. Gissa om jag blev överraskad när det endast stod 971 872 bB. Jag hade förväntat mig att det skulle stå 1 048 526 kB. Skillnaden var ju närmare 76 MB!!!

 

Men saken är den att det är som att jämföra äpplen och päron. Vanligtvis räknar man data i Bytes (eller möjligtvis bitar), men här skiljer sig sättet att räkna åt mellan operativsystem och övriga världen som t ex minnestillverkare. Köper du ett kilogram äpplen köper du 1000 gram äpplen, men en kiloByte i datorn är 1024 Byte. 1 MegaByte är på motsvarande sätt 1024 kB och 1 GB är 1024 MB.

 

Men när minneskorttillverkare anger storleken anger de den precis som i den övriga världen, där kilo betyder tusen, mega är en miljon, giga är en miljard. Så ett minneskort på 1 GB är 1 000 000 000 Byte.

 

1 GB för datorn är 1024*1024*1024 Byte = 1 073 741 824 Byte. När du då kollar hur stort ditt minneskort är, skriver datorn det i "datorByte". 1 GB minneskort blir därför ungefär 0,931 322 547 GB för datorn.

 

Jag blir lite förvirrad när jag tänker på det här, för jag vet inte precis hur telefonen räknar. Har skickat en fråga till SE, får se om jag får svar. Och 1 GB minneskort är inte heller exakt 1 000 000 000 Byte i praktiken. Det beror på kortets fysiska uppbyggnad, och även på att ett formatterat kort inte har exakt samma kapacitet som ett oformatterat. Kollade på SanDisk, men hittade inget just om hur 1 GB-kortet var uppbyggt.

 

Men slutsatsen är att bli inte förvånad om du tycker att du får mindre minne än vad du tror du har, för du har fått rätt mängd. Det beror alltså (mest) på att definitionerna för kilo, mega och giga skiljer sig åt hos minnestillverkaren där du köper kortet och mediet där du använder det. Tämligen dumt - det var liknande misstag som fick en rymdsond till Mars att krascha...

 

Edit:

Fick svar från SE:

Tack för att Ni kontaktade Sony Ericsson Call Center.

 

När man formaterar ett minneskort eller en hårddisk så tar själva filsystem och allokeringstabeller upp en viss mängd på kortet. Så att ni får ut ca 970 MB av ett 1GB kort låter rimligt.

 

***

 

Edit:

Kom att tänka på en sak: när du komprimerar filerna gör programmet en backup av filerna i mappen "Min musik" på datorn. Det är kanske en långsökt förklaring till ev problem, men om du har för lite plats på hårddisken kanske programmet inte vill starta komprimeringen? Har själv inte råkat ut för det, men så vitt jag kan se finns ingen varning åt det hållet, bara om det inte får plats på minneskortet.

 

/m

[inlägget ändrat 2005-09-05 18:12:08 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

agatha christie

Hej igen! Du är ju helt fantastisk på att dela med dig av dina erfarenheter. Ett jätteplus givetvis!

Jag tröttnade på eländet och började avinstallera sånt som jag tänkte kunde störa. Efter att ha gjort det, installerade jag programmet på nytt och då fick jag upp det, utan vare sig telefon eller minneskort.

Och det funkar även nu, när jag provar - för säkerhets skull - när jag skriver detta inlägg.

Jag antar att det fanns en massa program som låg och störde.

Jag fick förresten också svar från SE - sent om sider, där de rekommenderade mig att göra precis det som jag själv gjort... (!). Det verkar som om det funkar nu.

Tack än en gång.

Sari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att dina problem nu verkar vara definitivt lösta! :-)

 

Jag kan tillägga till min utläggning ovan om definitioner att det faktiskt finns lösningar även på benämningarna. För det är förvirrande att säga ex vis kilobyte om både 1024 (2 upphöjt till 10) och 1000 (10 upphöjt till 3) byte. Det är tom en standard, så varför den inte används vet jag inte.

 

Bas 2

byte

kibibyte 1024

mebibyte 1024*1024

gibibyte 1024*1024*1024

tebibyte 1024*1024*1024*1024

 

Bas 10

byte

kilobyte 1000

megabyte 1000*1000

gigabyte 1000*1000*1000

terabyte 1000*1000*1000*1000

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl också om det är byte (8bit) eller bit man räknar?

 

I många fall menar man ju faktiskt bit när det står b och inte byte.

 

1Mbyte=1024 Kbyte= 1024*1024 Byte = 8*1024*1024 Bit ?

 

Man använder väl storleksordningsprefixet för att ange vilken

storleksordning det handlar om. Rent matematiskt är det väl

inte korrekt alls.

 

 

//Vänligen Fallebring

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kilo ska stå för 1000 = 10 upphöjt till 3 är det såklart fel matematiskt att använda det för 1024. Fast det skulle kunna vara ok, om kilo definerades 2 upphöjt till 10 för binära tal och det framgick vilken talbas som användes. Rätt antal är ju rätt antal, s a s, sedan spelar det ingen roll vilken talbas man använder för att uttrycka mängden. Jag menar, just inom datorindustrin är det ju vanligt att använda såväl decimala tal som binära, oktala och hexadecimala. Förmodligen var det av ren slöhet man började använde kilo istf 1024, det var ju 'nästan' rätt antal och de man pratade med förstod innebörden, men risken för missförstånd och felet har ju ökat väsentligt nu, därför är det bättre att definera egna uttryck. Det är ganska stor skillnad på en terabyte och en tebibyte minne.

 

Och byte och bit. Oftast menar man ju byte när man talar om minnesmängd, men talar om bit när det gäller typ komprimering, t ex bitrate 192 kbit/sek på en mp3:a, eller överföringshastighet typ 8 Mbit/sek på bredband. Frågan är som sagt vilken definition av kilo och mega som används i de fallen?

 

Men talar man om byte ska det skrivas med stort B, och bit med litet b så att man inte blandar ihop det. Måste erkänna att jag ibland slarvat med det där, men för tydlighetens skull är det bäst att skriva ut bit.

 

Här kan jag inom parentes nämna något om telefoner igen :-) Det klagas ju på att videokvaliteten på K750 försämrades från den första firmwaren till den nuvarande (W800 har samma kvalitet). Det är förmodligen så, och spekulationerna handlar om att det gjorde telefonen instabil. I vilket fall sattes likhetstecken mellan bitrate och kvalitet, där det antas att lägre bitrate = lägre kvalitet. Så enkelt är det ju inte, det beror på komprimeringsmetoden. Vid en viss given metod, så ok. Men smartare komprimeringsmetoder kan packa mer utan ge mer distorsion, vilket alltså kan ge samma eller bättre kvalitet än en annan komprimeringsmetod vid en given eller lägre bitrate. Däremot krävs det då såklart mer processorkraft för att komprimera resp packa upp t ex videoströmmar.

 

Så vitt jag vet är mp3 inte någon lysande komprimeringsmetot m a p kvalitet kontra bitrate, det råkade bara bli standard.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...