Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tophe

Bra Digitalkamera?

Rekommendera Poster

Tophe

Vi har tänkt att köpa en digitalkamera som helst ska kosta runt 1500:-

Den bör ha minst 4 megapixel, vara liten och grymt prisvärd.

Bilderna kommer inte användas annat än för egen kuriosa. Man ska kunna förstora bilder till tavlor och liknande och ändå få bra kvalitet.

Vilken ska vi köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

http://www.cyberphoto.se - hittas på deras första sida.

Olympus Camedia C-315 Zoom

C-315 är tillräckligt liten för att hänga med, den är lätt att använda, skärmen är mycket bra för prislappen, den tar bra bilder och slutligen är den väldigt snygg. Tveklöst ett mycket bra köp.

Du får 5.1 megapixlar för 1.595 med moms. En hundring mer ungefär.

Läs recension här:

http://www.dpreview.com/news/0507/05070103oly_c315z.asp

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Chrille C

Alltså, du talar emot dig själv lite där. Små kameror har ofta små objektiv. Då begränsas möjligheterna för att få till en bra bild. Men en bra bild tagen med en fyramegapixels-kamera kan få fram bilder på upp till strax över A4 storlek, med bibehållen kvalitet. Tar du mycket bilder så skulle jag satsat på en med objektiv istället för de minsta.

Men, kända märken med bra linser är väl vad du borde köpa. Exakt vad kan jag nog inte riktigt svara på, men det finns ju flera.

Hr Eklinders svar, strax ovan kan vara att rekommendera. Får du över 5 megapixlar, har en bra bild, så kan du förstora upp till A3 med schysst kvalitet.

-> Cogito, ergo doleo

Jag tänker, alltså är jag deprimerad

[inlägget ändrat 2005-08-30 22:22:25 av Chrille C]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tophe

Jag är ute efter en kompaktkamera som går att ta med lätt, men som ändå ger bra bilder att spara tills man blir gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bmhson

Hej

Bra kommentarer hittills, men tänk även på att du antagligen snart vill ha ett större minneskort och kanske en väska till. 1 500 kr är väl lite i så fall, särskilt som du snackar om att

Man ska kunna förstora bilder till tavlor och liknande och ändå få bra kvalitet.

Det beror ju på vad du menar, men 4 megapixlar är väl lite i så fall.

Kolla också att det är laddningsbara batterier och att laddare följer med, annars får du lägga till det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Angående att förstora upp till tavlor:

Det beror ju på vad du menar, men 4 megapixlar är väl lite i så fall.

Inte nödvändigtvis. En tavla betraktar man vanligtvis inte från ens en halvmeters avstånd. Tittar jag på tavlorna jag har hemma (i huvudsak oljemålningar) så är det extremt sällsynt att de ser bra ut om betraktningsavståndet är 20-30 cm, en tavla som ser hur snygg ut som helst på 50-100cm avstånd ser helt enkelt för grovkorning ut på närmare avstånd.

Omsatt i megapixels skulle jag tro att min gamla 2.1Mpixels kompaktkamera ger mer detaljrikedom än de flesta medelstora målningar du kan se om du går på en visning på statsauktion en helg (om man blåser upp bilden till samma format).

Den här tråden dök upp på fotosidan igår, den är rätt relevant (även om en systemkameras större pixlar är lättare att skala upp med bra resultat).

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44883

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tophe
bmhson

Hej igen

Jodå, den ser väl bra ut, men din budget spricker nog rätt snart, för det ingår ju ingen laddare och du kommer snabbt att inse att du behöver ett större minneskort också.

Enligt "tyckande" på Pricerunner drar den mycket batteri..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tophe

Jo.. men laddare hade jag räknat med att behöva köpa ändå.

Alla kameror utan lithiumbatterier drar mycket, och minneskort är ju förhållandevis billigt.

Men den verkar ok alltså? Då blir det den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tophe

Nu har jag gått upp lite i pris och till slut bestämt mig... Tack ska ni ha allihop för hjälpen. Även om det inte blir någon av de kameror som ni tipsade om så fick ni mig att tänka till och jag lärde mig en del.

Det blir en HP R717 för 2190:-

6.2 mpix lithuimbatteri osv... Verkar mycket prisvärd.

Jag tror att det är Konica-objektiv i.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000wZxGn-rC?ProductID=0S3D4QFW6BcAAAEDPaMpTonL&CatalogCategoryID=hkHD4QFWaUcAAAED0W2tBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=HP%20HPCR717

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

I de tester jag läst av digitala kompaktkameror brukar HP få rätt usela betyg pga av dålig optik, kassa färger osv. Det behöver ju inte gälla den modellen men jag skulle vara noga med att läsa på om den innan jag köpte en dylik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...