Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är skillnaden mellan -r och +r?


k043

Rekommendera Poster

"Dvd+rw är ett format som är yngre än de båda andra som i princip bygger på dvd-rw-teknologi (notera + och - i de båda beteckningarna) men med ett par ändringar i de tekniska specifikationerna som gör formatet mer intressant. Tekniken som dvd+rw använder gör att skivan som produceras i princip är kompatibel med dagens dvd-spelare (mycket liknande dvd-rw) men har utökad funktionalitet i form av att kunna spelas in både i CAV och CLV. I likhet med dvd-rw kan skivan spelas över 1000 gånger.

 

Dvd+r/rw är från början framtaget för att vara kompatibelt med så många dvd-rom/dvd-spelare som möjligt, vilket dvd-r/rw inte är. Skillnaden är i verkligheten dock väldigt liten. "

Källa: susning.nu

 

-> Cogito, ergo doleo

Jag tänker, alltså är jag deprimerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvd+r/rw är från början framtaget för att vara kompatibelt med så många dvd-rom/dvd-spelare som möjligt, vilket dvd-r/rw inte är

Fast i praktiken så är det fler DVD-spelare som gillar DVD-R än som gillar DVD+R (en av våra spelare vägrar faktiskt +-skivor), målet med + var främst att göra något som både var kompatibelt med DVD-spelare OCH var praktiskt för DVD-inspelare (vilket DVD-R inte är).

 

Står lite mer om det här:

http://www.videohelp.com/dvd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en DVD+R/+RW inspelare ("dvd-inspelare") en gång i tiden.. (2004). Själva maskinen 8Mustek) visade sig vara "kass", därefter köpte jag en "bra" inspelare (Philips) med samma skivtyp.. [Eftersom jag ville använda mina skivor i "inspelaren"].

 

1) Panasonic-spelare klarar "plusskivor" bra! Trots att de "officiellt" inte "stöder" plus-skivor.

 

2) "Billiga" spelare, typ "noname" stöder "plusskivor" lätt som en plätt!

 

3) Philips-inspelare funkar jättebra, när det gäller att spela in "plusskivor" som spelas av i "fiendens" spelare: Dvs:

De flesta "plus-skivor" funkar bra även hos "motståndarsidans" spelare..

 

4) "plusskivor" är tekniskt sett mer avancerade än "minus"-skivor!

 

Annars så kommer väl skillnaderna mellan "plus" och "minus" jämnas ut med tiden.... Jämför med CD-bränning!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag planerar att för första gången i livet köpa mig en DVD-brännare till min gamla dator med XP.

 

I praktiken blir det väl att beställa brännaren någonstans. Men när jag tittat på vilka skivor jag isåfall också ska passa på att beställa, har jag hakat upp mig på det här med minus- resp plusskivor, sökte och fann den här nu ganska gamla tråden. Jag ska ha en intern brännare med IDE-anslutning och de jag tittat på tycks klara bränna ALLA skivtyper, men vilka skivor är smartast köpa, minus eller plus?

 

Huvudändamålet med brännarköpet är väl för egen backup på RW-skivor, men det kan förstås bli aktuellt använda backupen på andra datorer, eller att sända brända skivor till andra personer.

 

Av tråden får jag intrycket att plusskivor har fler plus, så att säga. Gäller det fortfarande? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...