Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

triangulering


treo001

Rekommendera Poster

Hej,

Mina mattekunskaper har för länge sedan tynat bort, vill därför be om hjälp...

Jag vill skapa ett slags akustisk skyttetavla.

Tänk er en kvadratisk tavla med en mikrofon i varje hörn. Var kulan träffar borde kunna räknas ut med hjälp av tidsskillnaden av tryckvågens (ljudvågens) utbredning.

Om man inte vet när i tiden kulan träffar tavlan så måste förmodlingen den mikrofon som först träffas av tryckvågen agera "trigger"?

Det lämnar oss med tre mikrofoner.

Ljudets hastighet samt tavlans sidor är kända.

 

 

Någon som har en bra idé?

 

[bild bifogad 2005-08-30 18:16:14 av treo001]

744504_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur har du tänkt "dämpa" mikrofonerna så att de inte går från ljudet när pistolen avlossas?

 

Jag vet inte riktigt men kulan från pistoler för väl sig cirka 2-3 gånger ljudetshastighet.

 

Om jag har förstått dig rätt så vill du räkna fram vart på tavlan du träffa med hjälp av just kulans ljudhastighet och inte själva kulans tryckvågor när den träffa tavlan?

 

Lite konfuderad över exakt vilken av de två ovanstående hastigheter/tryckvåg som du vill räkna med!

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång för länge sedan (1983 - 1984) var jag på en kurs där Hans Flack från Teknikum i Uppsala berättade att han hade gjort, vad han ansåg vara, världens minsta operativsystem (68 bytes om jag inte minns fel).

5 mikrofoner monterade på ett luftvärnsmål (som bogseras efter ett flygplan) och en processor som hade som enda uppgift att göra just det du vill samt att skicka den framräknade koordinaten till en annan dator för behandling.

Hans hemsida finns här: http://user.it.uu.se/~hansf/

 

Jag antar att det blir svårt att få till en sådan analys och beräkning om man inte skriver det i maskinkod. Tidsskillnaden per milimeters förflyttning av träffen är inte särskilt stor.

 

Mikrofonerna placeras väl lämpligen bakom måltavlan. Själva tavlan tillvekas lämpligen av ett material som gör att det uppstår ett ljud när kulan passerar.

 

---/samoht

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

De finns färdiga system för beräkning av träffpunkter och hur skytten siktat och följer rörliga mål. Används i samband med jakt skytte träning.

 

De hela består av en dator med program, ett gevär med en laser tillsats och en storbildsprojektor. Man visar en filmfrekvens med t ex en and som flyger upp och som skytten sen skall skjuta ned. Efter skottet kan man sen precis se hur skytten har agerat och var träffbilden ligger. Vidare kan man få ut statestik på träningsomgången.

 

Såg de i TV4+ för några månader sedan. Men vet tyvärr inte vad programmet hette eller vem som tillverkade det men de såg väldigt behändigt ut. Sen slipper man ju också slösa på ammunition och slita på geväret.

 

De kanske kan vara något du kan fundera över.

 

Hälsningar

Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samoht är inne på rätt spår tror jag, när kulan träffar tavlan (av t.ex. en gummiduk) skapas en ljudvåg som kan detekteras av mikrofonerna.

Men som sagt tidsskillnad/mm är ganska kort, ca 3uS/mm.

 

Tavlan står vanligtvis en bra bit ifrån skytten från 10m för luftvapen till över 300m för de kraftigaste gevären.

Angående kulans hastighet går de ifrån 180m/s för luftvapen till över 900m/s för de kraftigaste gevären.

 

Vet att de finns färdiga system som använder sig av denna princip med akustisk markering och även system med laser eller IR som Olle var inne på, problemet är bara kostnaden, i runda slängar 100.000kr/tavla....

 

/TreoO01

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...