Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows hittar ej disk


arnegaas

Rekommendera Poster

En kompis fick problem med sin laptop. Windows XP kan inte startas eftersom det fattas en fil: "<windows-rot>\system32\hal.dll". Jag försökte starta datorn med xp-skivan för att kunna köra reparation och därmed extrahera filen från skivan. Efter att jag har tryckt "R" för att komma till reparationskonsolen, kontrolleras disken och startmiljö, därefter blir det svart. Datorn hänger sig. Nu är det så att det finns en massa viktig information på den disken så jag införskaffade en 2,5-tums till 3,5-tums adapter för att kunna koppla in disken i en stationär dator. Efter att jag har byglat disken som slav och kopplat in den på sekundära ide-kanalen, sätter jag på datorn och hårddisken hittas av BIOS men inte i Windows. Den syns inte i Utforskaren, Den här datorn, Enhetshanteraren eller i Diskhantering. Det enda bevis för att det finns en disk är att om jag går in i Enhetshanteraren -> "IDE ATA/ATAPI-styrenheter" -> "Sekundär kanal" -> Fliken "Avancerade inställningar" så kan man se att "Aktuellt överföringsläge" är inställt på "Ultra DMA Mode 2". Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

 

/arnegaas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan försöka få ut data från disken genom att starta datorn med en

Knoppix-Exton-v4.0-SE CD.

http://www.exton.net/KNOPPIX-EXTON/

Du kör även nya KNOPPIX-EXTON som root. Roots lösenord är liksom förut stocksund

http://ftp.se.linux.org/Linux/distributions/exton/

 

Det tar flera minuter innan "skrivbordet" med alla hårddisk partitioner KNOPPIX hittat i datorn dykt upp på skärmen från datorn startat.

 

Gör nått annat under tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag laddat hem Knoppix-Exton-v4.0-SE CD, bränt den på cd och startat upp systemet, men när jag skall montera disken får jag efter några minuter upp följande felmeddelande:

 

Kunde inte montera enheten.

Felet som rapporterades var:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdd2,

or too many mounted file systems

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det kanske dags att testa hårddisken för att se om det är något liv i den. Tillverkarna av hårddiskar har testprogram att ladda ner från sina webbplatser. En del av dem är dessutom samlade på denna nedladdningsbara, startbara CD:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det fanns en massa intressanta program. Först provade jag Fujitsu Diagnostic Tool som rapporterade följande:

 

The drive did not pass the quick test. An error was detected on the HDD. Error code: A101S4. Please contact Fujitsu customer service for repair.

 

Sedan testade jag HDClone som kläckte ur sig: No disk found.

 

Sedan testar jag Active Partition Recovery som hittar disken. Hurra!!! Tyvärr måste man kopiera informationen till en partition med filsystemet FAT. Efter mycket jobb med att rensa min stationära hårddisk för att kunna partitionera hårddisken så att jag kunde få en partition med FAT32 skall jag försöka att komma åt informationen. Vi får se hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen :) och lycka till med recovery-programmet.

Hoppas att disken inte är äldre än att det går att få en ny på garantin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att kopiera den dåliga diskens information till en frisk hårddisk och det fungerar men går väldigt långsamt. 8% av 30GB på ett dygn! Att kopiera hela disken kommer att ta 12-13 dygn!!!! Jag misstänker att det är en repa över hela diskens yta, eftersom Active Partition Recovery hela tiden rapporterar: "Error reading physical sector <sektornummer>". I början är det kort mellan varje dålig sektor och sedan ökar avståndet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...