Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVDn har lagt av Hjäälp!


Rauken

Rekommendera Poster

Hej! behöver hjälp av någon att få igång min DVD! Jag har en JLMS DVD-ROM-LTD 166S. Den sitter i Siemens Scalero maskin. Jag var inne på JLMS hemsida för att hitta en drivrutin men min modell fanns inte i listan?! Har någon ett tips vart jag hittar drivrutiner?! Jag sökt på Google men hittar inga bra länkar?!

 

Mvh Rauken

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 20:55:21 av Rauken]

[inlägget ändrat 2005-08-28 20:55:44 av Rauken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag kollade din länk och det finns inga drivrutiner till min DVD?! Har jag förstått saken rätt eller?!

 

We currently have no firmwares available for this drive...

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 21:14:57 av Rauken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Eva,

tack för ditt engagemang Jag hittade 166S drivrutiner men inte till en LTD 166S-DIS2 som jag har!? Det verkar som familjen har haft otur och fått en skitprodukt (ursäkta språket) installerad i vår dator. Har sett mycket arga och negativa kommentarer om JMLS (Liteon) på de engelska sidorna. Det verkar som jag får kontakta leverantören av datorn och hoppas de vill byta ut denna sköra spillra av en DVD produkt.

 

Hälsningar

 

Rauken utan DVD

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

själv hade man kastat in handduken! Jorå du har "eureka" funnit något intressant. Nu finns det en 166 OEM fil med firmware version DIS2. Men nu är det Bin fil (vi har nu passerat min datorkunskap med ljusår). Det stämmer inte riktigt med min beteckning OEM är ju liksom lite nytt.

 

Vet du om det bara är att gasa och köra filen? Vill ju inte gärna att mer än DVD skall börja strula!?! Felaktig bin-fil och man är rökt (är det inte så?)

 

Hälsningar

Tacksam men orolig Rauk!

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 23:28:34 av Rauken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs noga vad som står på sidan och var försiktig. Det som i värsta fall kan hända är att DVDn förstörs, om jag fattade det hela rätt.

 

Kanske finns nån härinne som begriper sig på det hela bättre?

 

Tack för poäng förresten!

 

Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får läsa och hoppas att det dyker upp något tips från någon som kan det där som sagt. Annars är det väl bara att testa, DVDn funkar ju ändå inte som det är nu. Det verkar ju inte som om det kryllar av drivrutiner till den på nätet!!

 

Jag provar imorgon kväll får vi se om det smäller?!

 

Ingen orsak poängen har du gjort dig väl förtjänt av!:thumbsup:

 

Stort tack för hjälpen!

Rauken:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på JLMS hemsida för att hitta en drivrutin men min modell fanns inte i listan?!

Nu finns det en 166 OEM fil med firmware version DIS2.

Ovanstående tyder på att du har en DVD som är specialanpassad för Siemens. Då bör man hitta firmware på Siemens supportwebb.

http://www.fujitsu-siemens.se/support/index_1.html

Till höger finns det en länk Onlineuppdatering som kanske kan vara något för dig.

 

Men om du menar att DVDn plötsligt lagt av och inte funkar alls så låter det inte som något som avhjälps med ny firmware (ej samma sak som drivrutin). Ny firmware är ju till för att rätta mindre fel i de gamla eller utöka funktionaliteten med stöd för nya skivfabrikat t ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkar! Dvs den snurrar,blinkar och låter men känner inte av någon DVD. Det var efter jag installerade herr Gates service pack 2 det strulade till sig rejält?! Min analys var då att det var drivrutinen det är fel på?!

 

Jag skall prova Seimens länken online uppdateringar ikväll!

 

Tack för tipset!

 

Rauken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det kanske det här problemet och åtgärden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=732244#732264

 

Drivrutinen till CD och DVD ingår i XP, den kan man inte ladda ner någonstans.

Det man kan ladda ner är firmware till DVDn, firmware är ett program som ligger fast inuti DVDn, medan en drivrutin är ett program som ligger på hårddisken och körs i själva datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast borde jag inte få ett felmeddelande då! Jag har kollat i enhetshanteraren och där står att enheten fungerar!

 

Det har inte heller kommit upp något felmeddelande när jag provat med DVD skiva i? Enheten syns om man går in på den här datorn men skivorna som sitter i enheten syns inte!

 

Kan det månde vara så att DVD har kastat in handuken?!

 

Rauken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...