Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Audigy2 ZS pro platinum suger? , ångest, panik HJÄÄLP!


rainlsd

Rekommendera Poster

Hallå,

 

Nu har jag sån enorm ångest och är väldigt less,

 

Tänkte att jag skulle bygga hembiosystem på mitt Creative Inspire 7700 högtalarkit, jag har följande till detta

 

 

Creative Audigy2 ZS pro platinum (vilket ska på något sätt föreställa oerhört kraftfullt och superbt, kommer senare in på varför jag är sarkastisk)

 

Creative Inspire 7700 högtalarkit (x2) ett till datorn (kopplat till ordinarie utgångarna på ljudkortet)

 

Och ett som jag tänkte använda till hembion, ok till problemen.

 

1. Jag var tvungen att lösa problemet med att koppla ett extra kit med högtalare från datorn,

 

Hur skulle jag då göra detta, jo eftersom det finns massa optiska utgångar å dylikt på den externa delen till mitt ljudkort, så tyckte jag det borde finnas någon sorts "converter" optisk till Minijack,

 

letade runt och fann DDTS-100 jippie,

 

Köper denna DDTS-100, och en 10 meter optisk toslink kabel, kör in den i Optic out i fronten på den externa delen till mitt ljudkort, och vad händer då, Jo den jävla saken verkar bara skicka Stereo signaler via den optiska utgången.

 

(Dödsstöt Nr1, jag får panik)

 

Då tänkte jag, hmmz vad ska jag göra åt detta, vad händer om jag köper 3,5mm "phono" förgrenare (1 hane till 2 honor) köper 3st sånna, och 3st 10meters förlängingskablar, tänkte koppla dessa såklart via ordinarie utgångarna på ljudkortet tillsammans med mina högtalare jag använder till datorn.

 

testar, och ja självklart funkade det inte, eftersom uttagen för bak, center osv. (2 av 3 av uttagen) är ju nån special Minijack utgång (kunde jag eg. listat ut) de är inte 2 vägs, utan 3 vägars,

 

VA I HELVETE, slösat totalt 2400:- på att kunna koppla in ett högtalarpaket som vägrar fungera hur jag än gör , usch.

 

det är mina problem , så välformulerat som jag kan göra det.

 

Någon som

 

1. Kan förklara varför i HELVETE ett sådant sk. superljudkort inte har någon form av vettigt stöd för att koppla in andra högtalarsystem, tex. via en klassisk Optisk utgång i fronten.

 

2. Någon som vet om det går att köpa minijack förgrenare samt förlängningskablar för de 3vägs kablarna som behövs för att kunna koppla in det den "manuella vägen"

 

3. eller om någon vet ifall det går att lösa på annat vis, tex. via den Lilla Digital out (minijack verisionen) på baksidan av den externa enheten till ljudkortet (där man kopplar in Creatives egna Digital högtalarkit)

 

Snäll hjälp en desperat och snart självmordsbenägen nästan medelålders man ur krissituationen.

 

mvh/jag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que?

 

3x2 minitele Line out på baksidan av kortet = LF/RF, LB/RB, C/SUB för analog (direkt 5.1). Digital out kan jag skicka DTS/DD osv direkt till en extern avkodare. Mitt enda aber är att inte DVD-audio stöds med digital out, så jag måste flippa en switch på receivern. :)

 

7700:an verkar ha trevligt ljud, men litet tamt med ooompf. ;)

 

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså mitt problem är att jag vill kunna använda 7.1 ljudet,

 

jag vill regelrätt endast Dubblera utgångarna på ljudkortet, samt använda förlängningskablar.

 

det går tydligen använda tex. Minijack ut (3vägs) till RCA x3 (samma kabel som används för videokameror.

 

Men då är ändå problemet att jag inte kan koppla det till högtalarna,

Behöver därför.

 

2st Minijack Splitters (2x 3,5mm) 3vägs

samt 2st Förlängningskablar också 3vägs.

 

på så sätt kan jag koppla 2x 7.1 creative inspire i de befintliga portarna,

 

men finns denna kombination av kablar/adaptrar att få tag på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...