Just nu i M3-nätverket
Jump to content

max 10 mps i win 98??

Ouroboros

Recommended Posts

Greeting Earthlings!

Jag har en PIII med Win98 och ett 3Com Nätverkskort 100Mps, och en Thinkpad med

ett 100 Mps 3Com kort. Jag kopplar med en 10 meter lång cat 5 TP kabel. Men när

hårdiskarna delas ut, så verkar windows bara vilja köra 10 mps dvs cirka 800 Kb/s eller så.

Jag har testa och ställa om PCMCIA kortet att köra 100 mps full duplex men, fortfarande bara

10 mps.

Vad göra någon?

niklas.ohrstedt@eboxt.tninet.se

• 5 weeks later...

Vad menar du med "verkar" köra i 10mbit? Om du inte fått detta verifierat i nå'n statusruta skulle jag nästan påstå att 800kb/s låter rimligt för en 100mbit-förbindelse där en bärbar och ett pcmcia-kort är inblandat ;p ..för en 10mbit-förbindelse är det nästan ett tämligen högt värde i praktiken.

/Weyland

Mmm...

800KB/s skulle du komma upp i om det är absolut perfekta förhållanden i ett 10Mbit-nät. Vilket det ju iofs verkar vara; 3com i båda ändarna, och en ganska kort tp-kabel, det borde ligga bra mycket högre...

Om du är säker på att båda korten går i 100Mbit (brukar finnas en 100Mbit-LED på 3com-korten) så kan du ju testa att byta kabel, köra en hub/switch imellan eller byta OS... Testa även att starta om datorn typ 5 ggr. (Man kan aldrig mixtra för mycket när det gäller LAN och Windows)

True. Förmodligen resten av komponenterna i den bärbara som inte riktigt orkar mer.

Som sagt - kolla upp att det verkligen går i 100mbit. Gör det så är det nå't annat som är flaskhals påstår jag.. ;)

/Weyland

Jag menar att Windows inte verkar kunna ta vara på 100 Mps. Trots att båda nätverkskorten indikerar 100 Mps så går överföringen inte mkt snabbare än ca 800 Kb/s. Någon som vet vilket protokoll som är snabbast?

spelar det nån roll?

:0)

Greeting Earthlings!

Båda datorer har ATA-33 diskar. En PIII och en PII. De klarar båda betydligt snabbbare dataöverföring än 800 Kb/s.

Förresten, någon som vet hur windows exakt hanterar IP adresser när man delar diskar över ett "microsoft" nätverk?

Greeting Earthlings!

Naturligtvis så fungerar det i 100Mbit, jag kör själv det mellan 2 datorer (3c905bTX) och får mellan 8 och 11 Mb/sek i överföring (allt enligt "Norton system Doctor").

Kolla istället processor användningen på den bärbara. Det skulle inte förvåna mig om den ligger på 80-100% när du kopierar, vilket (troligtvis) betyder att drivrutinerna för NIC'et inte är bra/rätt.

När du säger det så..

processor användningen är nog väldigt hög på båda burkarna..

3Com korten brukar ha skumma drivisar ibland...ska testa att uppgradera...win98 har en systemövervakare som inte är så tokig iallafall...där ser jag att överföringen går i ca 800Kb/s vilket motsvarar en 6,4 Mbit..

Greeting Earthlings!

Här svarar jag på mitt eget inlägg...allvarligt..

Hursomhelst, jag ska nog testa att stänga av / disable virusscanern på burkarna..PC kortet's drivisar e nya..

Greeting Earthlings!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...