Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


j_star

Rekommendera Poster

Om du inte kan dividera 11 med 25 så skulle jag föreslå att du backar tillbaka till de fyra räknesätten eller köper en miniräknare.

11/25 är 0.44.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorns miniräknare (kalkylatorn) räknar du så här för att få fram procenten.

 

del av - dividerat med - det hela - multiplicerat med - hundra - är likamed

D.v.s.

11 / 25 * 100 = 44

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 18:52:45 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är 14 år så jag tycker inte man behöver taskig. Jag vet många vuxna som inte vet hur man räknar procent.

 

Det är synd att det har blivit så många idiotförklaringar av folk som vill ha hjälp med matte på senare tid. Det är kanske inte så konstigt om många blir rädda för just matematik. Hur ska man kunna lära sig om man alltid ska vara rädd att bli utskämd när man frågar. Jag skulle inte tycka det var kul att få liknande svar.

 

Om en fråga är för enkel att svara på kan man ju alltid låta bli att svara.

 

Mvh

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är 14 år så jag tycker inte man behöver taskig.

Jag försökte inte vara taskig, om du ser mitt första svar visade jag hur han/hon skulle räkna ut det (så pedagogiskt jag orkade), det hade knappast varit mer hjälp att ge honom/henne en procentsats utan förklaring.

 

Om en fråga är för enkel att svara på kan man ju alltid låta bli att svara.

Vad har enkelhet med saken att göra, tycker du inte att det är rätt alarmerande om en 14-åring (om det nu är riktiga åldern, det vet man ju aldrig, han/hon kan ju vara 8) behöver fråga "Vad är det då???snälla" när man talat om att han/hon ska dela 11 med 25?

Kan man inte det vid 14 års ålderr är det naturligtvis jättesvårt att förstå procent men man kommer knappast att få svaret utskrivet på på eforum.

[inlägget ändrat 2005-08-26 07:34:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig detta utantill: "Delen genom hela" alltså varje gång du skall räkna ut procent tar du delen alltså flickorna genom hela alltså klassen. Detta gäller alltid.

 

Svaret du får är decimaltal och därav får du multiplicera med 100.

 

"Delen genom hela"

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att det har blivit så många idiotförklaringar av folk som vill ha hjälp med matte på senare tid. Det är kanske inte så konstigt om många blir rädda för just matematik. Hur ska man kunna lära sig om man alltid ska vara rädd att bli utskämd när man frågar. Jag skulle inte tycka det var kul att få liknande svar.

Folk kanske börjar bli trötta (som jag) att detta är mer eller mindre ett läxhjälpsforum.

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...