Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka prylar behöver jag för inspelning med datorn?


hembrännt

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybörjare på datorinspelning. Vad behövs för grejor om man vill kunna spela in upp till 8 kanaler samtidigt? Vilken processor (har Win XP Pro), ljudkort, typ av hårddiskar, interface, etc ska man ha?

Mvh

Danne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver 8st TV-kort. Korten bör ha inbyggd encoder för att inte lasta CPUn. Tex Happauge PVR kort.

 

Vad jag vet finns det ingen programvara som stödjer fler än två TV-kort samtidigt?

 

För att kunna spela in så mycket samtidigt behöver du ha snabba hårddiskar anslutna med SATA.

 

För att kunna spela in spelar det ingen roll vad du har i övrigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MediaPortal kan nog hantera så många TV-kort, har för mig de testade ännu fler framgångsrikt. Gratis är det superba programmet dessutom som gör din PC till en HTPC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du avser audio-inspelning.

 

Om du vill bespara dig själv en massa tid och besvär och inte känner att du har den tekniska kompetensen för att sorta allt själv så kan jag tipsa dig om att besöka www.frostnetwork.net som säljer datorer för studiobruk. Jag kör själv med en sådan. Säljs i de flesta musikaffärer, bl a på Estrad på Söder, men även ute i landet om du inte bor i Sthlm.

 

Själv kör jag med ett M-Audio Firewire 410 som jag är rätt nöjd med. Men det har bara 8 separata utgångar, om du vill ha minst 8 ingångar så finns det kort som M-Audio Delta 1010 som har 10 in/10 ut. Andra bra märken när det gäller ljudkort är Event och RME. Presonus ska man även kunna få en jäkla låg latency med. Skaffar du ett ljudkort från någon av dessa leverantörer så bör du vara safe.

 

När det gäller hårddiskar så är det ju bra med en så snabb som möjligt om du ska spela in 8 kanaler samtidigt. Western Digital har ju en 10k-varvare på 74 GB, den är att föredra som inspelningsdisk.

 

När det gäller processorkraft så behövs det nog inte så fruktansvärt mycket för att bara spela in. Om du däremot vill köra en massa softsynthar och realtidseffekter på det du spelat in så tycker jag själv att man aldrig kan få för snabb processor iaf. Men 3 GHz räcker för relativt mycket ändå om man vill håller nere budgeten lite.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar hur man spelar in ljud!?
Skulle tro det då inlägget är skrivet i

Ljud och Musik/Musikskapande på datorn-forumet.

 

8st TV-kort ;)

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...